با تصمیم هیات وزیران، تعرفه واردات خودروهای کارکرده مشخص شد. سیاستهای جدید دولت چه تأثیری روی بازار و صنعت خودرو خواهد گذاشت؟
آیین نامه واردات خودرو کارکرده مدتها پیش برای به اجرا درآمدن ابلاغ شد، اما فرآیند ورود ماشینهای دست دوم خارجی به تعویق افتاد و تبدیل به کلاف سردرگمی شد که متقاضیان را گیج و نگران کرده است. با این حال، هیات وزیران طی جلسهای که در 22 اسفند ماه سال جاری داشتند، تعرفه بازرگانی یا همان سود واردات خودروهای دست دوم را تعیین کردند.
تعرفه واردات خودروهای کارکرده
سود بازرگانی خودروهای کارکرده وارداتی موضوع تبصره (1) ماده (6) آیین نامه اجرایی ماده (1) قانون ساماندهی صنعت خودرو موضوع تصویب نامه مورخ 24 تیر ماه 1403، معادل سود بازرگانی خودروهای صفر کیلومتر تعیین میشود. تصمیم هیات وزیران، اثرات جانبی متعددی بر بازار خودروهای وارداتی میگذارد. در ادامه این مطلب از گجت نیوز، پیامدهای اقتصادی این تصمیم و نحوه اثرگذاری آن بر قیمتها را مورد بررسی قرار میدهیم.
ضربه بر پیکره واردات خودرو کارکرده
دولت با چه هدفی واردات خودرو دست دوم را آزاد کرد؟ هدف اصلی این بود که قیمت ماشینهای وارداتی کاهش یابد و خودروهای داخلی با آنها به رقابت بپردازند و در نهایت کیفیت تولیدات داخل بهبود پیدا کند. حال اگر قرار باشد تعرفه واردات خودرو دست دوم با یک نمونه صفر و نو یکسان باشد، آیا وعده فوق تحقق مییابد؟
مزیت اصلی خودروهای کارکرده، قیمت رقابتی آنهاست که با تصمیم هیات وزیران، عملا این مزیت تبدیل به یک عیب و ایراد بزرگ شده است. شرکت واردکننده با این وضعیت، انگیزهای برای واردات نخواهد داشت و سیاست دولت هم ناکام میماند و به منصه ظهور نمیرسد.
دولت پشتیبان خودروساز داخلی است
در صورتی که تعرفه واردات خودرو دست دوم با نو یکسان باشد، شرکتها تمایلی به واردات پیدا نمیکنند و محصولی برای رقابت وجود نخواهد داشت. شرایط به نفع خودروسازان داخلی پیش میرود و دیگر نیازی به رقابت با ماشینهای کارکرده خارجی ندارند. چه تهدیدی برای شرکتهای داخلی از خودروهای کارکرده باکیفیت و ارزان قیمت جدیتر است؟
مصوبه فوق، بسته حمایتی و تشویقی دولت به خودروسازان داخلی بوده و بیش از آنکه به نفع مصرف کنندگان باشد، منافع تولیدکنندگان را در نظر گرفته است. با این حال، حمایت به معنای ادامه انحصار و محروم ساختن مردم از ماشینهای باکیفیت و ارزان قیمت خواهد بود.
مصرف کننده نهایی باید هزینه بیشتر بدهد
قیمت خودروهای وارداتی نو یا صفر کیلومتر چقدر است؟ در صورتی که تعرفه بازرگانی واردات خودروهای کارکرده با نمونههای صفر کیلومتر یکسان باشد، هزینه آنها برای مصرف کننده نهایی افزایش مییابد و ارزش خرید آنها از دست میرود. با این اوصاف، مصوبه هیات وزیران، ضرر بزرگی به مصرف کننده نهایی است.
هدررفت منابع ارزی کشور
پیشنهاد دهندگان واردات خودرو کارکرده با این سیاست پیش رفتند که با ورود ماشینهای دست دوم، فشار کمتری به منابع ارزی کشور وارد میشود، زیرا قیمت آنها از خودروهای صفر کیلومتر کمتر است. در صورتی که تعرفه واردات به اندازه خودروهای نو باشد، اختلاف قیمت کاهش مییابد و عملا فشار بیشتری به ارز کشور میآید.
0 نظرات