بیایید نگاهی به معنی واقعی لوگوی خودروها داشته باشیم. امروز ۸ لوگو را بررسی خواهیم کرد که سالها در مورد معنی آنها افسانهسرایی شده و دروغهای زیادی گفته شده است.
این روزها لوگوی خودروها با نمادهای مهم تبدیل شدهاند و میتواند آنها را در لباسها، پوسترهای گوناگون و حتی بهصورت تتو ببینید. بسیاری فکر میکنند که معنی خاصی در پس لوگوی خودروها وجود دارد و مدت زیادی روی آنها کار شده است. شاید این مسئله در مورد لوگوهای جدید درست باشد، اما لزوما در مورد برندهای باسابقه و معروف درست نیست. گاهی یک لوگو صرفا داستان سادهای در پس خود دارد و سالها در مورد آن به ما دروغ گفتهاند.
معنی واقعی لوگوی خودروها؛ دروغهای پیچیده و زیبا یا واقعیت ساده
لوگوی مرسدس بنز مفهوم کاملا مشخصی دارد. ستارهی سهپر نشان میدهد که موتورهای ساخته شده در این شرکت در حملونقل زمینی، هوایی و دریایی استفاده میشوند. هرچند همه برندها اینگونه نیستند. لوگوی برخی خودروها در ابتدا معنی کاملا احمقانهای داشته است و صرفا گذشت زمان و موفقیت باعث شده در رابطه با آن داستانسرایی شود.
برند Abarth
آبارث یک شرکت معروف ایتالیایی است که در زمینه تیونینگ خودرو فعالیت میکند. آنها همیشه پس از آماده کردن یک نسخه خاص لوگوی معروف خود را روی خودرو میچسبانند. در این لوگو یک سپر به رنگهای قرمز و زرد دیده میشود و یک عقرب نیز درون آن قرار دارد.
پیشتر گفته میشود سپر و عقرب درون آن نشانه اجداد کارلو آبارث (بنیانگذار شرکت) هستند. برخی نیز تاکید داشتند که این لوگو به خطرناک بودن و سریع بودن ماشینهای این شرکت اشاره دارد. حتی بحث مقاومت و بقا نیز گاهی مطرح میشد. هرچند وقتی به بررسی معنی واقعی لوگوی خودروها میپردازیم، همه اینها محو میشوند.
سپر نماد اروپا است و رنگ قرمز نیز به ریشههای ایتالیایی برند اشاره دارد. رنگ زرد نماد شهر مرانو محسوب میشود. جایی که کارلو آبارث در طول جنگ جهانی دوم پناه گرفته بود. زمان تولد آبارث با صورت فلکی عقرب انطباق داشت. به همین خاطر تصمیم گرفت از عقرب در نماد شرکت خود استفاده کند. در واقع نه خبری از مقاومت در آن بود و نه خطر یا سرعت زیاد.
معنی لوگوی خودروها: بی ام و
افسانه ساخته شده در مورد لوگوی بی ام و خیلی جالب است. برخی فکر میکنند که این شرکت در طول جنگ جهانی دوم برای ارتش آلمان نازی هواپیما میساخت. پس از جنگ و بهخاطر محدودیتهای ایجاد شده بی ام و به تولید ماشین رو آورد. لوگوی آنها نیز پرههای یک هواپیما را نشان میدهد. هرچند ماجرا هیچ ارتباطی با هواپیما ندارد.
اگر معنی واقعی لوگوی خودروها را بررسی کنید، متوجه میشوید که رنگهای آبی و سفید لوگو بی ام و بخشی از پرچم ایالت بایرن آلمان هستند. جایی که این برند در آنجا تاسیس شد. همچنین آنها در میان یاران هیتلر نبودند، بلکه صرفا در دهه ۱۹۲۰ در تبلیغات مجلههای مختلف لوگوی خود را روی پرههای هواپیما قرار میدادند. در آن زمان هواپیما بهعنوان نماد پیشرفت و نوآوری شناخته میشد. بی ام و نیز میخواست نشان دهد خودروهای این شرکت در سطح بالایی قرار دارند.
البته در حال حاضر نیز بی ام و بهعنوان یک شرکت پیشرو در عرصههای مختلف شناخته میشود. اولین خودرو هیدروژنی تولید انبوه بی ام و بهزودی روانه بازارهای جهانی خواهد شد.
بوگاتی
در این مورد شرکت بوگاتی باعث نشده در مورد معنی لوگوی خودروها داستانسرایی شود. افراد زیادی با شنیدن نام بوگاتی فکر میکنند که با یک برند ایتالیایی فوق لوکس طرف هستند. شرکتی که در طول تاریخ خود همیشه روی ساخت ماشینهای سوپراسپرت تمرکز داشته و توانسته برخی از سریع ترین خودروهای جهان را تولید کند. هرچند واقعیت کمی فرق میکند.
آتوره بوگانی بهعنوان بنیانگذار این برند در ایتالیا متولد شد؛ اما شرکت خود را در مولشایم فرانسه تاسیس کرد. چراکه در سال ۱۹۰۹ فرانسه بهعنوان مرکز خودرو اروپا شناخته میشد. همچنین اکثر خودروهای بوگاتی در فرانسه طراحی و تولید میشوند و هیچ ارتباطی با ایتالیا ندارند.
- 5تا از جالبترین لوگوهای خودروسازان ایتالیایی و معنی پشت آنها
- بی ام و لوگوی خود را همزمان با عرضه کراساوور برقی iX3 تغییر میدهد
- گوگل لوگوی G خود را بازطراحی کرد تا به عصر هوش مصنوعی خوشآمد بگوید
رنگ آبی روشن ماشینهای بوگاتی نیز ریشه فرانسوی دارد و به مسابقات سنتی این کشور اشاره میکند.
معنی لوگوی خودروها: کادیلاک
وقتی به معنی لوگوی خودروها نگاه میکنید، یکی از جالبترین داستانها به کادیلاک مربوط میشود. در سال ۱۹۰۲ دومین تلاش هنری فورد برای توسعه یک شرکت خودروسازی با شکست مواجه شد. در نتیجه گروهی از سرمایهگذاران شرکت را خریداری کرده و تصمیم گرفتند نام آن را تغییر دهند. آنها پس از مدتی تفکر به کادیلاک رسیدند. نام خانوادگی یک اشرافزاده فرانسوی که در اوایل دهه ۱۷۰۰ میلادی شهر دیترویت را پایهگذاری کرده بود. لوگوی کادیلاک نیز از نشان خانوادگی همان کاوشگر فرانسوی گرفته شد.
آنها میخواستند کادیلاک را بهعنوان یک خودرو با اصالت و ریشهدار جلوه دهند. در نتیجه نام یکی از خاندانهای قدیمی اروپایی را انتخاب کردند. مشکل اینجا بود که اصلی چنین اشرافزادهای وجود خارجی نداشت. آنتوان لومت یک فرد عادی فرانسوی بود که امیدوار بود با مهاجرت به آمریکا زندگی متفاوتی را آغاز کند. او هنگام ورود به آمریکا خودش را آنتوان دو لا موت کادیلاک نامید تا مورد احترام قرار بگیرد.
لومت حتی نشان خانوادگی همکلاسی خود را جعل کرد تا نشان دهد که یک شاهزاده واقعی است. جالب اینکه یک نشان جعلی اکنون در سرتاسر جهان دیده میشود.
شورلت
بسیاری باور داشتند لوگوی شورلت از صلیب یا یک نماد مذهبی گرفته شده است و نشان دهنده قدرت است. برخی نیز این لوگو را به اجداد بنیانگذاران فرانسوی این شرکت ربط میدادند. هرچند وقتی به بررسی معنی لوگوی خودروها میپردازید، متوجه میشوید که لوگوی شورلت کاملا اتفاقی و صرفا بهخاطر زیبایی انتخاب شده است.
ویلیام دورانت در سال ۱۹۰۸ شرکت جنرال موتورز را تاسیس کرد. پس از گذشت دو سال اعضای هیئت مدیره با او به مشکل خوردند و دورانت را اخراج کردند. او نیز سراغ دو راننده سوئیسی بهنامهای لوییس و آرتور شورلت رفت تا یک شرکت جدید را تاسیس کنند. دورانت میخواست این برند انقدر رشد کند که بتواند دوباره جایگاه پیشین را در اختیار بگیرد.
او نام خود را از این برند حذف کرد تا کسی شک نکند. پس از چند سال نیز شورلت آنقدر رشد کرد و محبوب شد که دورانت مجدد توانست جنرال موتورز را خریداری کند.
معنی لوگوی خودروها: جیپ
لوگوی جیپ در کنار حالت نوشتاری طرحی از یک جلوپنجره را دارد. بسیاری تصور میکنند جلوپنجره به کاربرد نظامی خودروهای این شرکت اشاره دارد و نماد مقاومت و آزادی سربازان است. هرچند باید بدانید که جلوپنجره در ابتدا اصلا بخشی از لوگوی این برند نبوده و صرفا پس از گذشت سالها شاهد اضافه شدن آن بودهایم.
پیش از جنگ جهانی دوم ارتش آمریکا اعلام کرد که بهیک خودرو کوچک با مقاومت بالا نیاز دارد. شرکت Willys-Overland نیز خودرو ۴ در ۴ خود را در سال ۱۹۴۱ معرفی کرد. در آن زمان نیروهای آمریکایی و انگلیسی به سربازان تازهکار یا وسایل نقلیه استفاده نشده Jeep میگفتند. جالب اینکه خودروهای جدید آمریکایی نیز در اروپا با نام Jeep معروف شدند.
در نهایت کار بهجایی رسید که ویلیس مجبور شد سالها درگیر دادگاه و روندهای حقوقی باشد تا بتواند برند Jeep برای خودروهای خود ثبت کند. جلوپنجره ۷ خطی هم سالها بعد با الهام از طراحی خاص ماشینهای این شرکت به لوگو اضافه شد.
پورشه
گاهی معنی اشتباه لوگوی خودروها کاملا عامدانه شکل میگیرد. این مسئله در مورد پورشه صدق میکند. در ابتدا پورشه بهعنوان سازنده خودروهای اسپرت ارزان شناخته میشد. روزی مکس هافمن (نماینده فروش خودروهای لوکس در نیویورک) با فردیناند پورشه جونیور جلسه گذاشت تا ماهیت برند پورشه تغییر کند. آنها میخواستند یک برند لوکس را در برابر جهانیان بگذارند. در نتیجه لوگو را تغییر دادند.
کمکم این تصور ایجاد شد که لوگوی پورشه نشاندهنده سابقه دیرینه یک خاندان اشرافی اروپایی است و اسب موجود نیز به برند فراری ارتباط دارد. هرچند در واقعیت این لوگو با ترکیب اتفاقی نمادهای شهر اشتوتگارت (که در گذشته محل پرورش اسب بود) و ایالت وورتمبرگ ساخته شد. حتی خود واژه اشتوتگارت بهمعنی اسطبل اسب است.
داستان پورشه بهخوبی نشان میدهد که همیشه نباید بهدنبال معنی لوگوی خودروها باشیم. گاهی آنها فقط برای شیک بودن طراحی شدهاند. البته این مسئله باعث نمیشود کسی در کیفیت خودروهای پورشه شک کند. آنها چندی پیش قوی ترین پورشه 911 تاریخ را معرفی کردند.
معنی لوگوی خودروها: مزدا
داستان شکل گرفته در رابطه با معنی لوگوی مزدا تا حدودی ترکیبی از افسانه و واقعیت است. بعضی افراد میگویند که بنیانگذار شرکت مزدا در ژاپن ریشه ایرانی داشته و این نام را با توجه به ارتباط آن با دین زرتشتی انتخاب کرده است. لوگوی فعلی نیز بهشکل بالهای آسمانی و به یکی از نمادهای زرتشت اشاره دارد. با توجه به محبوبیت مزدا 3 در ایران این داستان با استقبال جالبی مواجه شد.
در واقعیت مدیرعامل شرکت مزدا فردی بهنام Jujiro Matsuda بود. او میخواست برای شرکت خود نامی معنادار و جهانی را انتخاب کند. ماتسودا متوجه شد اهورامزدا بهعنوان خدای خرد و نور در دین زرتشت شناخته میشود. همچنین این نام با اسم خود او نزدیکی دارد. در نتیجه نام مزدا را برای خودروهای خود در نظر گرفت.
لوگوی کنونی شرکت مزدا دو بال را نشان میدهد. گرچه آنها صرفا نماد پیشرفت و حرکت هستند و لزوما ارتباطی با نمادهای دیرینه ایرانی ندارند.
0 نظرات