در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

قهرمان فرمول یک: خودروهای دیفرانسیل جلو، آشغال هستند

راننده هلندی تیم فرمول یک ردبول ریسینگ یعنی مکس ورشتپن در جدیدترین اظهار نظر خود، به سراغ خودروهای دیفرانسیل جلو رفته و آن‌ها را با خاک یکسان کرده است، اما چرا؟ مکس ورشتپن، قهرمان چهار دوره مسابقات فرمول یک با یک اظهار نظر تند و صریح، آتش بحث و جدل را در میان علاقه‌ مندان ...

راننده هلندی تیم فرمول یک ردبول ریسینگ یعنی مکس ورشتپن در جدیدترین اظهار نظر خود، به سراغ خودروهای دیفرانسیل جلو رفته و آن‌ها را با خاک یکسان کرده است، اما چرا؟

مکس ورشتپن، قهرمان چهار دوره مسابقات فرمول یک با یک اظهار نظر تند و صریح، آتش بحث و جدل را در میان علاقه‌ مندان به دنیای خودرو شعله‌ور کرده است. این راننده هلندی تیم ردبول ریسینگ، در یک ویدیوی تبلیغاتی جدید، خودروهای دیفرانسیل جلو (FWD) را خسته‌ کننده‌ترین چیز ممکن، ضدحال رانندگی و بدترین چیزی که تا به حال وجود داشته است توصیف کرد. این اظهارات جنجالی در حالی بیان می‌شود که ورشتپن در حال تجربه رانندگی با محصولات نمادین و دیفرانسیل عقب فورد مانند موستانگ GTD بود. اما نکته کنایه‌آمیز ماجرا اینجاست که همین راننده، تا همین چند سال پیش، چهره اصلی تبلیغات یکی از بهترین و محبوب‌ترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ، یعنی هوندا سیویک Type R بود! پس ماجرا چیست؟ در آخرین مطلب از سری اخبار خودرو گجت نیوز به این سوال پاسخ می‌دهیم.

انتقاد شدید مکس ورشتپن از خودروهای دیفرانسیل جلو

خودروهای دیفرانسیل جلو مکس ورشتپن

برای درک دلیل این تغییر موضع 180 درجه‌ای، باید به تغییرات تجاری در پشت صحنه فرمول یک نگاه کرد. تیم ردبول ریسینگ پس از پایان همکاری 12 ساله خود با رنو، از سال 2019 به استفاده از پیشرانه‌های هوندا روی آورد. یعنی همکاری بسیار موفقی که به چندین قهرمانی جهان منجر شد. اما از فصل 2026 تا حداقل سال 2030، این تیم قرار است از پیشرانه‌های جدیدی استفاده کند که با همکاری غول خودروسازی آمریکایی، یعنی فورد، توسعه داده شده‌اند. بنابراین، حضور مکس ورشتپن در ویدیوی تبلیغاتی فورد و تمجید او از خودروهای دیفرانسیل عقب این شرکت، در واقع بخشی از وظایف او به عنوان سفیر جدید برند فورد و آغازگر این همکاری بلندمدت است.

بیشتر بخوانید

اظهارات جدید ورشتپن از آن جهت بسیار جنجالی شده که او به راحتی گذشته نه‌ چندان دور خود را فراموش کرده است. در طول سال‌های همکاری ردبول و هوندا، ورشتپن بارها در تبلیغات خودروهای تولیدی هوندا، به خصوص هوندا سیویک Type R، حضور داشت. سیویک Type R نه تنها سریع‌ترین خودروی تولیدی دیفرانسیل جلو در پیست نوربرگ‌ رینگ است، بلکه به طور گسترده به عنوان یکی از لذت‌ بخش‌ترین و مهندسی‌ شده‌ترین خودروهای دیفرانسیل جلو در تمام دوران شناخته می‌شود. البته ورشتپن در آن زمان برای خودروی دیفرانسیل عقب هوندا e نیز تبلیغ کرد و حس و حال رانندگی کردن با آن را سرگرم‌کننده خواند. این موضوع نشان می‌دهد که تمجید یا انتقاد این رانندگان حرفه‌ای تا چه حد به قراردادهای تجاری آن‌ها وابسته است و نمی‌توان آن‌ها را کاملا به عنوان نظرات شخصی و فنی در نظر گرفت.

آیا خودروهای دیفرانسیل جلو واقعا بد هستند؟

خودروهای دیفرانسیل جلو مکس ورشتپن

اگرچه طرفداران خودروهای دیفرانسیل عقب و اکثر رانندگان حرفه‌ای، انتقال قدرت به چرخ‌های عقب را برای دستیابی به نهایت عملکرد و لذت رانندگی ترجیح می‌دهند، اما آشغال خواندن تمام خودروهای دیفرانسیل جلو، قضاوتی ناعادلانه است. دنیای هاچ‌بک‌های اسپرت سرشار از مدل‌های دیفرانسیل جلوی افسانه‌ای است که تجربه‌ای بی‌نهایت سرگرم‌کننده و درگیرکننده را ارائه می‌دهند.

خودروهای دیفرانسیل جلو مکس ورشتپن

خودروهایی مانند فولکس واگن گلف GTI و حتی محصولات پیشین خود فورد مانند فورد فیستا ST و فوکوس ST، همگی گواه این موضوع هستند. این خودروها با وزن کمتر و مهندسی دقیق شاسی، ثابت کرده‌اند که می‌توان با انتقال قدرت به چرخ‌های جلو نیز به سطح بالایی از هیجان و فرمان‌ پذیری دست یافت و این موضوع در دنیای سدان‌ها نیز به وفوور تکرار شده است.

بیشتر بخوانید

در نهایت، می‌توان نتیجه گرفت که اظهارات مکس ورشتپن ترکیبی از ترجیح شخصی و تعهدات قراردادی است. به عنوان راننده‌ای که تمام دوران حرفه‌ای خود را پشت فرمان بهترین خودروهای مسابقه‌ای دیفرانسیل عقب گذرانده، طبیعی است که او به این نوع ساختار علاقه‌مند باشد. با این حال، شدت و لحن تند انتقادات او، بدون شک تحت تأثیر قرارداد جدید تیمش با فورد است. این ماجرا یک مثال کلاسیک از نحوه عملکرد دنیای تبلیغات در ورزش‌های موتوری است؛ جایی که نظرات ستاره‌ها همراه با تغییر حامیان مالی آن‌ها تغییر می‌کند. بنابراین، دفعه بعدی که یک راننده فرمول یک از یک خودروی شهری تعریف یا انتقاد می‌کند، بهتر است ابتدا ببینیم لوگوی کدام شرکت بر روی کلاه او حک شده است.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات

آخرین نظرات