گزارشهای رسمی نشان میدهد که بحران نقدینگی، دو غول خودروسازی آلمان یعنی پورشه و فولکس واگن را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.
طبق آخرین اخبار خودرو، اصلاح مسیر پرهزینه در شرکت پورشه، بار مالی سنگینی را بر گروه خودروسازی فولکس واگن تحمیل کرده و سومین سهماهه سال ۲۰۲۵ را به یکی از بحرانیترین دورههای تاریخ این خودروساز آلمانی تبدیل نموده است. طبق گزارشهای مالی منتشرشده، زیان عملیاتی فولکس واگن به حدود ۱.۳ میلیارد یورو رسیده که این روند همراه با افزایش چند میلیارد یورویی هزینههای توسعه خودروهای برقی و دیجیتالسازی خطوط تولید، فشار بیسابقهای بر تراز مالی شرکت وارد آورده است. علاوه بر این، تعرفههای تجاری جدید آمریکا بر خودروهای وارداتی اروپایی ضربه محسوسی بر صادرات مدلهای لوکس این دو برند زده و زنگ خطر ورشکستگی فولکس واگن و پورشه را به صدا درآورده است.
فشار تعرفهها و افت سود منجر به ورشکستگی فولکس واگن خواهد شد؟
گروه فولکس واگن در تازهترین گزارش مالی خود از زیان سنگین ۴.۷ میلیارد یورویی در پی تغییر راهبرد پورشه در حوزه خودروهای برقی خبر داد. این تحول از سپتامبر ۲۰۲۵ آغاز شده و هزینههای مستقیم و غیرمستقیم عظیمی را بر بزرگترین خودروساز اروپا تحمیل کرده است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، اثر تجمعی تعرفههای جدید آمریکا بر واردات کالاهای اروپایی و کاهش تقاضای جهانی، ممکن است تا پایان سال جاری میلادی بالغ بر 5 میلیارد یورو زیان برای فولکس واگن بهجا بگذارد.
این فشارهای مالی جدید، عملکرد و موقعیت الیور بلوم، مدیرعامل فعلی فولکس واگن را نیز تحت تأثیر قرار داده است. وی پس از هشدار ماه گذشته خود درباره زیان چند میلیارد یورویی گروه، قرار است در ابتدای سال آینده میلادی جای خود را در رأس مدیریت پورشه به مایکل لیترز، رئیس سابق شرکت مکلارن اتوموتیو واگذار کند. طبق توضیحات آرنو آنتلیتز، مدیر مالی فولکس واگن، حدود 4 میلیارد یورو از زیان ثبتشده مستقیماً ناشی از تعرفههای تجاری آمریکا بوده و بخش باقیمانده مربوط به کاهش حاشیه سود در اثر اقدامات متقابل بازارهای دیگر است.
- بعد از نیسان، حالا میتسوبیشی در آستانه ورشکستگی است
- اولین تصاویر جاسوسی پورشه پانامرا GT؛ هیولایی ۸۰۰ اسببخاری آلمانی
- چرا صدها هزار خودروی فولکس واگن و آئودی در کویر موهاوی رها شدهاند؟
- قویترین پورشه ۹۱۱ تاریخ معرفی شد؛ مدل توربو S هیبرید مدل ۲۰۲۶ با شتاب ۲.۴ ثانیهای
آنتلیتز ضمن اشاره به تقاضای داخلی قوی برای خودروهای فولکس واگن در اروپا که تا حدودی ضعف بازار چین را جبران کرده است، تأکید کرد: «هرچند خودروهای برقی محبوبیت روزافزونی دارند، اما هزینه تولید آنها بسیار بالاتر بوده و سودآوری بلندمدت شرکت را تحت فشار قرار داده است». در مقایسه با سود عملیاتی ۲.۸ میلیارد یورویی دوره مشابه سال گذشته، فولکس واگن در سهماهه سوم ۲۰۲۵ زیان عملیاتی جدی را ثبت کرد. با این حال رقم نهایی آن کمتر از زیان ۱.۷ میلیارد یورویی پیشبینیشده در تحلیلهای اقتصادی بود.
شرکت پورشه که ۷۵.۴ درصد سهام آن در مالکیت گروه فولکس واگن آلمان قرار دارد، در سهماهه سوم با افت شدید عملکرد مالی مواجه شد. این شرکت عرضه خودروهای تمامبرقی جدید خود را موقتاً به تعویق انداخت تا با تمرکز بر تولید مدلهای هیبریدی و مجهز به موتورهای احتراقی، سهم ازدسترفته بازار را با جذب دوباره مشتریان بازگرداند.



0 نظرات