مدیرعامل شرکت تیکتو اینتراکتیو (Take-Two Interactive)، استراوس زلنیک (Strauss Zelnick)، در جریان رویداد نشست بینالمللی شورای پالی (Paley International Council Summit) دیدگاه خود را درباره تاثیر هوش مصنوعی بر توسعه بازیها مطرح کرد و گفت که هوش مصنوعی «ترکیبی از فراداده و یک حقهی شعبدهبازی» است. به گفته او، این فناوری برای کسبوکارها «چیز بسیار خوبی» است، اما خلاق نیست و هرگز نخواهد بود.
زلنیک، سالهاست که درباره هوش مصنوعی نظر صریح و ثابتی دارد. در حالی که برخی مدیران صنعت بازی از هوش مصنوعی به عنوان انقلابی قریبالوقوع در تولید درآمد (و البته خلاقیت و سایر موارد) یاد میکنند، زلنیک همیشه دیدگاه محتاطانهتری داشته است. او در مه ۲۰۲۳ گفته بود: «نبوغ، قلمرو انسانهاست و من باور دارم که همینطور باقی خواهد ماند.»
زلنیک در نشست اخیر در کالیفرنیا توضیح داد که استفاده از هوش مصنوعی «احتمالا باعث افزایش بهرهوری در استودیوهای بازیسازی خواهد شد»، اما هرگز نمیتواند بازیهای موفق خلق کند، چون اساساً خلاقیت ندارد. او گفت: «هوش مصنوعی در واقع ترکیبی است از مجموعه دادههای بزرگ و مقدار زیادی پردازش در قالب یک مدل زبانی بزرگ.» سپس با اشاره به دیدگاه قبلی خود ادامه داد: «ذات مجموعه داده چیست؟ نگاهی به گذشته. ذات خلاقیت چیست؟ نگاهی به آینده و اگر هوش مصنوعی به آینده نگاه میکند، در واقع یک مدل پیشبینیکننده است.»

زلنیک افزود که مدلهای پیشبینیکننده وقتی دادهی کافی در اختیار داشته باشند، عملکرد خوبی دارند، اما زمانی که دادهی کافی وجود نداشته باشد، به سختی میتوانند از پس کار برآیند. او گفت دلیل اینکه امروزه هوش مصنوعی «فوقالعاده» بهنظر میرسد، این است که ترکیبی از «فراداده و شعبده» است. اما در نهایت این فناوری به مرور عادی خواهد شد و «ما هم به آن عادت میکنیم»، مثل اتفاقی که با گوگل افتاد.
زلنیک همچنین مانند گذشته پیشبینی کرد که ورود هوش مصنوعی به جای کاهش مشاغل، باعث افزایش آنها خواهد شد. او مثالی تاریخی زد: «در سال ۱۸۶۵، حدود ۶۵ درصد از نیروی کار آمریکا در کشاورزی فعالیت میکرد. امروز، فقط ۲ درصد از مردم در کشاورزی هستند، ولی غذای کل آمریکا و بخش بزرگی از جهان را تولید میکنیم و من به شما تضمین میدهم که کسی را پیدا نمیکنید که بگوید خیلی بد است که دیگر نمیتوانم کشاورز شوم.»
با وجود دیدگاه محتاطانهاش، زلنیک مخالف هوش مصنوعی نیست؛ او صرفا بیشتر از سایر مدیران صنعت بازی محدودیتهای آن را درک میکند یا حداقل مایل است آنها را صادقانه بیان کند. او گفت: «هوش مصنوعی چیز فوقالعادهای بوده و برای همهی صنایع عالی است. اما آیا میتواند نبوغ را بازآفرینی یا خلق کند؟ نه. آیا میتواند پدیدهای موفق بسازد؟ نه. در نهایت فقط مجموعهای از داده به همراه با قدرت پردازشی زیاد و یک مدل زبانی متصل به آن است.»
منبع: PCGamer
نوشته رییس تیکتو: هوش مصنوعی یک حقهی شعبدهبازی است! اولین بار در دیجیکالا مگ. پدیدار شد.


0 نظرات