به ادعای مدیرعامل شاخه پرفورمنس مدیرعامل AMG، موتور برقی خودرو کانسپت GT XX به نوعی حتی از بهترین پیشرانههای 8 سیلندر خورجینی این شرکت نیز بهتر است. اما این ادعا چه معنایی دارد؟ در ادامه به این سوال پاسخ میدهیم.
شرکت مرسدس آ ام گ، که نامش برای دههها با غرش مهیب و قدرت بیرحمانه پیشرانههای V8 گره خورده است، با رونمایی از کانسپت GT XX، ادعایی بسیار جسورانه و بحثبرانگیز را مطرح کرده است. مایکل شیبه، مدیرعامل AMG، فاش کرده است که یکی از اعضای هیئت مدیره این شرکت، پس از تجربه رانندگی با نمونه اولیه این خودروی تمام الکتریکی، موتور برقی بنز AMG GT XX را بهترین پیشرانه V8 که تا به حال توسعه دادهایم توصیف کرده است. این ادعا از سوی شرکتی که خالق موتورهای افسانهای مانند پیشرانه همر در خوک قرمز افسانهای بنز، M156، شاهکاری به نام M120 و V8 توئین توربو فعلی بوده و مشتریان وفادارش به تازگی مدل هیبریدی و چهار سیلندر C63 را پس زدهاند، یک بیانیه قدرتمند است. این جمله نشان میدهد که AMG قصد ندارد در دوران الکتریکی، از هویت و احساسات دست بکشد، بلکه میخواهد با ترکیبی از عملکرد پایدار و تئاتر شنیداری، روح یک V8 را در کالبد یک ابرخودرو الکتریکی مدرن بازآفرینی کند. اما آیا در انجام این کار موفق خواهند بود؟ در آخرین مطلب از سری اخبار خودرو گجت نیوز به این سوال پاسخ خواهیم داد.
نگاهی به موتور برقی خودرو کانسپت AMG GT XX
ادعای بهترین پیشرانه هشت سیلندر بودن، تنها به صدای تولیدی محدود نمیشود، بلکه به ذات عملکردی یک پیشرانه AMG اشاره دارد. مایکل شیبه، مدیرعامل AMG به درستی اشاره میکند که بسیاری از خودروهای الکتریکی امروزی در شتاب گیریهای اولیه از صفر تا 100 بسیار سریع هستند، اما زمانی که تحت فشار شدید و مداوم قرار میگیرند، به سرعت عملکرد خود را از دست میدهند و داغ میکنند. او اعتقاد دارد که شما باید بتوانید جی تی ایکس ایکس را مانند یک خودروی قدرتمند با موتور احتراق داخلی AMG تحت فشار قرار دهید.
این دقیقا همان جایی است که موتور برقی بنز AMG GT XX خود را متمایز میکند. این قوای محرکه که از سه موتور الکتریکی از نوع شار محوری و یک بسته باتری پیشرفته با سلولهای استوانهای و سیستم خنککننده مستقیم تشکیل شده، برای ارائه عملکرد پایدار و قابل تکرار طراحی شده است. این به معنای توانایی خودرو برای زدن چندین دور سریع و پیاپی در یک پیست مسابقه است، نه فقط چند شتاب گیری کوتاه و سپس نیاز به خنک شدن. شاخه AMG با این رویکرد، در تلاش است تا مهمترین ویژگی یک خودروی عملکردی واقعی، یعنی پایداری در شرایط سخت را که همواره نقطه قوت پیشرانههای V8 این شرکت بوده، در دنیای الکتریکی نیز شبیه سازی کند و به مشتریان خود اطمینان دهد که یک AMG الکتریکی، همچنان یک AMG واقعی است.
صدای هشت سیلندر از دل سکوت مطلق
بخش بزرگی از تجربه رانندگی با یک AMG، به احساساتی که ایجاد میکند، باز میگردد. یعنی غرش خاص موتور در حالت درجا، نعرههای گوش خراش در هنگام شتاب گیری و صدای انفجاری معکوسها. این همان چیزی است که مشتریان AMG برای آن پول پرداخت میکنند و دقیقا همان چیزی است که در خودروهای الکتریکی وجود ندارد. اما AMG برای این مشکل نیز راه حلی خلاقانه پیدا کرده است.
موتور برقی بنز AMG GT XX به یک سیستم تولید صدای سنتتیک مجهز شده است که صدای یک پیشرانه V8 را بازآفرینی میکند. اما نکته جالب، نحوه پخش این صداست. به جای استفاده از بلندگوهای معمولی، AMG دو بلندگو را در داخل محفظه چراغهای جلوی خودرو تعبیه کرده است که صدا را به بیرون پرتاب میکنند و خود محفظه چراغ نیز به هدایت و تشدید این صدا در اطراف خودرو کمک میکند. این رویکرد، تجربهای فراگیر و بسیار طبیعیتر از صدای تولیدی ایجاد میکند. این دقیقا همان کاری است که شرکت دوج سعی کرد تا با چلنجر برقی انجام دهد و خود را از گوشه رینگ بیرون بکشد اما در انجامش موفق نبود!
علاوه بر این، وجود پدالهای تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان یوک مانند این کانسپت، به شدت به این موضوع اشاره دارد که خودرو به یک سیستم گیربکس شبیهسازی شده، مشابه آنچه در هیوندای آیونیک 5 N دیدهایم، مجهز خواهد بود. این ویژگی به راننده اجازه میدهد تا با تعویض دندههای مجازی، حس کنترل و تعامل بیشتری با خودرو داشته باشد و از صدای معکوسهای شبیهسازی شده لذت ببرد.
قمار بنز یا آیندهای روشن با موتورهای برقی؟
تمام این تلاشها، از عملکرد پایدار گرفته تا خلق صدای یک موتور هشت سیلندر خورجینی، یک هدف مشخص را دنبال میکند. یعنی جلب رضایت و متقاعد کردن مشتریان وفادار و به گفته مدیرعامل AMG، دیوانگان پیشرانههای احتراق داخلی این شرکت. همانطور که مایکل شیبه به درستی اشاره میکند و اعتقاد دارد که مشتریان ما خودروهای ما را به دلیل احساساتی بودنشان میخرند. آیا وقتی کسی سوار یک خودروی الکتریکی میشود، باید فقط یک رانندگی ساکت را تجربه کند؟ نه، اینطور نخواهد بود.
این رویکرد، یک قمار بزرگ برای AMG است. این شرکت با شکست پروژه بنز AMG C63 هیبریدی، درس بزرگی آموخت و متوجه شد که نمیتواند تنها با ارائه اعداد و ارقام فنی، قلب مشتریان خود را به دست آورد. اکنون با موتور برقی بنز AMG GT XX، این شرکت در حال ارائه یک پکیج کامل است که هم عملکردی فراتر از رقبای الکتریکی ارائه میدهد و هم سعی در بازآفرینی روح و احساسات یک V8 افسانهای دارد.
در نهایت باید گفت که با وجود تمام این ادعاهای جسورانه و فناوریهای نوآورانه، سوال اصلی همچنان باقی است. آیا مشتریان وفادار AMG که عاشق صدای واقعی V8 هستند، حاضر به پرداخت پول برای یک خودروی الکتریکی خواهند شد؟ پاسخ به این سوال هنوز مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید. کانسپت GT XX هنوز تا تبدیل شدن به یک خودروی تولیدی فاصله دارد و در این میان، AMG برای اطمینان از حفظ مشتریان خود، در حال توسعه نسل جدیدی از پیشرانههای V8 واقعی نیز میباشد. این نشان میدهد که AMG تمام تخم مرغهای خود را در سبد الکتریکی قرار نداده است. با این حال، شکی نیست که موتور برقی بنز AMG GT XX بلندپروازانهترین و هوشمندانهترین تلاش AMG برای اثبات این موضوع است که روح و هیجان برندشان میتواند در آینده الکتریکی نه تنها زنده بماند، بلکه حتی قدرتمندتر از همیشه به غرش خود ادامه دهد.
0 نظرات