تقریباً ۲۵ سال پیش، در ۱ سپتامبر ۱۹۹۸، انتشارات اسکولاستیک «هری پاتر و سنگ جادو»، اولین کتاب از مجموعه کتابهای «هری پاتر» به زبان انگلیسی را منتشر کرد. از همان زمان «هری پاتر» به پدیدهای فراگیر تبدیل شده است ولی از جایی که ما ایستادهایم به سختی میتوان تمام دستاوردهای این مجموعه را دید. اینطور به نظر میرسد که انتشارات، گروههای طرفداری، ادبیات کودکان و همه فرهنگ پاپی که امروزه میشناسیم، همیشه به همین شکل بوده. اما حقیقت این است که «هری پاتر» به تنهایی دنیا را تغییر داد.
جی کی رولینگ، نویسنده مجموعه، زمانی که برای اولین بار، وقتی در قطار گیر کرده بود، ایدهی داستان به سرش زد، تنها مادر مجردی ناشناخته بود. مطبوعات کوچک مخصوص کودکان بریتانیا که در نهایت با اکراه به اثر او پرداختند، بدون شک نمیتوانستند پیشبینی کنند که این داستان تاثیری قابل توجه در جهان کودکان و حتی ادبیات بزرگسالان خواهد گذاشت. درواقع اقتباس مجموعه کتابهای «هری پاتر» به فیلم این فرنچایز را به یکی از بزرگترین قدرتها در فرهنگ پاپ تبدیل کرد، روند کسب و کار انتشار کتاب برای کودکان را تغییر داد و یک نسل کامل را با این ایده آشنا کرد که امکان تعامل در هر زمینهای با فرهنگ پاپ مورد علاقهشان وجود دارد: نوشتن از آن، ساخت موسیقی، خلق انواع آثار هنری در مورد آن و حتی ایجاد کسب و کار حول آن.
در اینجا نگاهی به نحوه تغییر و تأثیری که مجموعه کتابهای «هری پاتر» بر انجمنهای طرفداری آنلاین، فرهنگ هزاره و صنعت نشر گذاشت، خواهیم داشت.
لگو مدل برج رصدخانه هاگوارتز سری هری پاتر کد ۷۵۹۶۹
انتشار مجموعه کتابهای «هری پاتر» در ایالات متحده آن را به یک پدیده منحصر به فرد تبدیل کرد
۲۵ سال پیش که «هری پاتر» برای اولین بار در بریتانیا منتشر شد، با استقبال خوبی مواجه شد، برنده جایزه اسمارتیز شد و فروش قابل احترامی برای ناشر خود، بلومزبری داشت. اما زمانی شروع به تبدیل شدن به یک پدیده کرد که انتشارات اسکلاستیک (Scholastic) حق انتشار این اثر در ایالات متحده را به قیمت شگفت انگیز ۱۰۵۰۰۰ دلار خریداری کرد، تقریباً ۱۰ برابر بیشتر از میانگین فروش حقوق خارجی در آن زمان.
آرتور لوین، ویراستار اسکولاستیک که کتابها را برای انتشار معرفی کرد، تجربهی خوبی نسبت به انتشار کتابهای بریتانیایی در ایالات متحده داشت، او قبلاً حقوق چاپ آثار موفقی مانند «دیوار سرخ» (Redwall) و «نیروی اهریمنیاش» (His Dark Materials) را در ایالات متحده به دست آورده بود. اما حتی او هم نمیتوانست حدس بزند که «هری پاتر» به این اندازه بزرگ خواهد شد. او فقط میدانست که این کتاب را دوست دارد و میخواهد آن را در آمریکا منتشر کند. باربارا مارکوس، رئیس اسکولاستیک در این باره گفته است «از او پرسیدم دوستش داری؟ و آرتور گفت بله. در نتیجه انجامش دادیم.» اما لوین در سال ۲۰۰۷ گفته بود: «اگر مجبور بودم حاضر بودم برای این کار فراتر از آن هم بروم.»
فروش کپی رایت با این رقم برای این مجموعه دو مزیت داشت: قلاب تبلیغاتی قدرتمند و یک بودجه عظیم.
فیگور مدل هری پاتر مجموعه ۱۰ عددی
قلاب تبلیغاتی از مطبوعات به دست آمد: روزنامهها مقالاتی در مورد یک کتاب انگلیسی مخصوص کودکان منتشر کردند که به قیمت عظیمی خریداری شده بود. منتقدان میخواستند بدانند چه نوع کتابی میتواند چنین بودجهای را توجیه کند و این برانگیختن کنجکاوی، تبلیغات بزرگی برای مجموعه بود.
بودجه از طریق خود اسکولاستیک تامین شد. زمانی که ناشری کتابی را خریداری میکند، بودجهای به آن کتاب اختصاص میدهد. ساختار این بودجهبندی به گونهای است که بالا رفتن رقم در هر مرحله به معنای بالا بردن رقم در مرحلهی بعدی انتشار است، به این معنی که اگر قرار است ۱۰۵۰۰۰ دلار فقط برای تهیه کتاب سرمایهگذاری شود، رقم بالاتری هم برای بازاریابی، تبلیغات و تولید در نظر گرفته میشود، به طوری که شانس معقولی برای بازگرداندن سرمایه اولیه وجود داشته باشد.
بنابراین اسکولاستیک روی جلد سخت با طرحی دوستداشتنی برای «هری پاتر و سنگ جادو» هزینه کرد و در نهایت به جلدی بهیادماندنی رسید، حتی اگر عرف انتشارات آن زمان معتقد بود که کتابهای کودکان فقط با جلد شومیز کسب درآمد میکنند. این انتشارات همچنین ترتیبی داد که کتاب «هری پاتر» روی میزهای جلویی کتابفروشیها نمایش داده شود و تبلیغاتش در روزنامهها و مجلات پربازدید انجام شود. به طور خلاصه، منابع بسیار بیشتری نسبت به آنچه که معمولاً در اختیار اولین آثار نویسندگان ناشناس قرار میگیرد، به کتاب اختصاص داد و این تصمیم به خوبی نتیجه داد.
اما در نهایت هیچ یک از تلاشهای اسکولاستیک نمیتوانست کارساز باشد اگر افرادی که کتاب را در دست گرفتند، داستان آن را دوست نداشتند. این همان چیزی بود که باعث شد «هری پاتر» از آثاری که به موفقیتهای کوتاه ناگهانی میرسند فاصله بگیرد و به پدیدهای جهانی تبدیل شود که دوران کودکی یک نسل کامل را تعریف کرد.
چرا بزرگسالان اینقدر به کتابهای «هری پاتر» علاقهمند شدند؟
یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که ۵۵ درصد از رمانهای مخصوص جوانان را بزرگسالان خریداری میکنند. این رونق را تا حد زیادی میتوان به لطف «هری پاتر» دانست که به یک موفقیت غافلگیرکننده همزمان بین کودکان و بزرگسالان دستیافت و توسط هر دو گروه مورد تحسین قرار گرفت. «هری پاتر» بود که خواندن کتابهایی که ظاهراً برای کودکان است را برای بزرگسالان عادی کرد.
برای برخی از منتقدان ، این تحول نگرانکننده بود. آنها معتقد بودند که این تغییر نشان میدهد بزرگسالان آنقدر بیدانش و کوته فکر هستند که نمیتوانند از کتابهایی که واقعاً برای بزرگسالان نوشته شده است، لذت ببرند. اما دلایل زیادی وجود دارد که یک فرد بالغ از «هری پاتر» لذت ببرد.
دفترچه یادداشت مدل هری پاتر تام ریدل چرمی طلاکوب
در کتابهای «هری پاتر» از طریق طرح داستانی پیچیده، یک معمای بزرگ با فضای فانتزی حماسی، شخصیتپردازی قابل لمس و روایتی کلاسیک از مدرسه شبانه روزی ترکیب شده و نتیجهی بدست آمده داستانی است که خواندن آن در هر سنی کاملاً لذتبخش است: ساختار معمایی داستان باعث میشود که خواننده بدون کسالت به خواندن داستان ادامه دهد، اسطورهشناسی خارقالعاده و فضای فانتزی به جهان داستان باورپذیری، جادو و لذت میبخشد و ساختار مدرسه شبانهروزی شخصیتها را قابل لمس، آشنا و جذاب میکند. همچنین مرگ نهایی داستان (برای برخی) و ضربههای روحی آن (برای همه) عمیقاً تأثیرگذار است.
این درست است که نثر رولینگ «کارآمد و شایسته به بهترین وجه» توصیف میشود اما اگر دلیلی که کتاب میخوانید صرفاً لذت بردن از جملات کاملاً متعادل و صیقلی باشد، قطعاً آثار دیگری پیدا خواهید کرد که در این مورد بهتر عمل کرده باشند. اما اگر بزرگسالی هستید که برای خواندن کتاب به دنبال بیشتر از این یک دلیل هستید و لذت داستان و غوطه ور شدن در دنیایی دیگر را هم مد نظر دارید، کتابهای «هری پاتر» قطعا برای شما هم بسیار جذاب خواهند بود.
در ابتدا، کتابها بسیار بحث برانگیز بودند و از بسیاری جهات، هنوز هم هستند
بخشی از چیزی که «هری پاتر» را به یک پدیده ادبی تبدیل کرده است این است که تعداد زیادی از کودکان علیرغم تلاشهای بیسابقهای که آنها را از خواندن مجموعه منع میکرد، کتابها را میخواندند.
مجموعه «هری پاتر»، مانند بسیاری از آثار فانتزی، شامل جادو و جادوگری است. این احساس والدین محافظهکار که کتابهایی با این مضمون امور ماورایی را ترویج میکنند، پایهای شد برای چالشهای دائمی حضور این مجموعه در کتابخانههای مدارس و کتابفروشیها. این کتابها در سال ۱۹۹۹ برای اولین بار در فهرست ممنوعهترین کتابهای سال انجمن کتابخانه آمریکا صدرنشین شدند و در بیشتر دهه بعد هم در رتبه اول باقی ماندند.
در برخی مناطق، فشار برای سانسور این مجموعه به حدی بود که منجر به شکایتهایی هم شد: در سال ۲۰۰۳، یک قاضی به یکی از مدارس آرکانزاس که کتابها را به دلیل ترویج «دین جادوگری» از مدارس حذف کرده بود، دستور داد تا آنها را بازگرداند. تلاشهای رسمی مشابهی برای حذف در نیمه دوم دهه ادامه یافت و کتابها همچنان رهبران مذهبی محافظهکار را که نسبت به نفوذ «اهریمنی» آن هشدار میدادند، خشمگین میکرد.
اما جادوگری تنها شرارتی نبود که کتابها به آن متهم شدند. از سال ۲۰۰۷ و پس از پایان مجموعه، جیکی رولینگ شروع به فاش کردن حقایقی درمورد تمایلات شخصیتهایش کرد که مذهبیون را عصبانی کرد. از سوی دیگر طرفداران هم از این که رولینگ در زمان نوشتن داستان تلاشی برای آشکار ساختن حقایق عجیب و غریب شخصیت دامبلدور و دیگران نکرد، عصبانی بودند.
مجسمه طرح هری پاتر مدل دامبلدور
همه این مناقشات باعث این نگرانی شد که کار رولینگ بر کودکان تأثیر منفی میگذارد. البته این حقیقت که کنشگری کودکان با خواندن این کتابهای که درواقع با آن بزرگ شدند بیشتر شده است به نوعی تاییدی بر بدترین ترسهای محافظه کاران در مورد مجموعه بوده است.
محبوبیت «هری پاتر» صنعت نشر را کاملاً تغییر داد و تأثیر آن به هالیوود نیز سرایت کرد
در اینجا فقط دو مورد از روشهایی که «هری پاتر» صنعت نشر را تغییر داد و این که چگونه این تغییرات بر سایر جنبههای فرهنگ پاپ تأثیر گذاشت را بررسی میکنیم:
۱) این کتابها امکان انتشار آثار بلند برای کودکان را فراهم کردند. قبل از «هری پاتر»، حکمت پذیرفته شده این بود که کودکان دامنه توجه برای خواندن کتابهای طولانی را ندارند و از آنجایی که کودکان خودشان کتابهای خودشان را نمیخریدند و والدینشان که پول خرید کتابها را پرداخت میکردند برای آنها تصمیم میگرفتند که چه کتابی بخوانند، با همین تفکر هرگز حاضر نمیشدند برای یک کتاب طولانیتر، با چاپ و صحافی خاص، هزینهی اضافی بپردازند.
اما پس از اینکه «هری پاتر» به یک نیروی فرهنگی غیرقابل توقف تبدیل شد و مشخص بود که طرفداران آن هرطور که باشد به خرید کتابهای بعدی مجموعه ادامه خواهند داد، حجم کتابها هم گسترش پیدا کردند. چهار جلد آخر این مجموعه هرکدام بیش از ۷۰۰ صفحه دارند.
ناشران و نویسندگان کودک هم متوجه این موضوع شدند. Booklist اعلام کرد که رمانهای مخصوص کودکان ۸ تا ۱۲ سال در سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶، یعنی دههای که رمانهای «هری پاتر» طولانیترین دوره خود را داشتند، ۱۱۵.۵ درصد افزایش یافت. قبل از این بازه اکثر کتابهای کودکان داستانهای کم حجم بودند.
۲) «هری پاتر» ادبیات کودکان را به قدرتی غیرقابل توقف در صنعت نشر تبدیل کرد. قبل از «هری پاتر»، ادبیات کودکان اغلب به عنوان شاخهای جانبی در نظر گرفته میشد و فروش این آثار در حال کاهش بود. تحلیلگران با حسرت معتقد بودند، بچه ها دیگر علاقهای به خواندن ندارند.
پس از «هری پاتر»، ادبیات کودک به صنعتی پر از فروشندگان بزرگ تبدیل شد. در سال ۲۰۰۴، در بحبوحه پدیده «هری پاتر»، فروش سالانه کتابهای کودک غیر از «هری پاتر» ۲ درصد افزایش یافت. از آن زمان به بعد، کل بازار صنعت نشر کودکان شاهد افزایش فروش در مجموع ۵۲ درصدی (۴ درصد در سال) بوده است. برای مقایسه درست باید بدانید که بازار کلی کتاب از سال ۲۰۰۴ تنها ۳۳ درصد افزایش یافته است.
نسلی که با «هری پاتر» بزرگ شد مشخصاً مطالعه را دوست دارد و بیش از هر نسل دیگری میخواند. به علاوه این مجموعه زمینهی فرهنگی ایجاد کرد که در آن کتاب کودکان نیروی فرهنگی اصلی و منبع اصلی ایدههای هالیوودی است. استودیوهای فیلمسازی لیست پرفروشهای ادبیات کودکان را برای یافتن منابعی که میتوانند به «هری پاتر» بعدی تبدیل کنند جستوجو میکنند و البته منابعی مانند «گرگ و میش» (Twilight) و «بازیهای گرسنگی» (The Hunger Games) و «ناهمتا» (divergent) پیدا شد که در سینما سروصدا کرد. قبل از «هری پاتر»، فرانچایز اقتباس کتابهای جوان به فیلم معمول نبود ولی اکنون هست و این به این دلیل است که پسر جادوگر و دوستانش کل صنعت سینما را هم متحول کردند.
طرفداران «هری پاتر» راه را برای جریان اصلی فرهنگ طرفداری و گیک هموار کرد
«هری پاتر» گستره فرهنگی بسیار بزرگی دارد: یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که یک سوم از بزرگسالان آمریکایی ۱۸ تا ۳۴ ساله در آن زمان حداقل یکی از این کتابهای این مجموعه را خواندهاند. اما چیزی که واقعاً «هری پاتر» را متمایز میکند، روشی است که مردم «هری پاتر» را دوست داشتند و همچنان دوست دارند.
اول و مهمتر از همه، این مجموعه به گیک بودن افراد کمک کرد. مردم عموماً کتابهای «هری پاتر» را در انزوا نمیخواندند. آنها میخواستند در مورد آن با دوستان خود صحبت کنند و سپس دوستان بیشتری پیدا کنند که به اندازه خودشان کتابها را دوست داشتند. این الگو با ظهور «وب ۲.۰» مصادف شد، یک اینترنت تعاملی و اجتماعی فزاینده. با افزایش فعالیت طرفداران «هری پاتر» در فضای آنلاین، بحث در مورد داستانهای جوان، فانتزی و علمی-تخیلی به چیزی معمول تبدیل شد.
گردنبند مدل هری پاتر گوی زرین
این اتفاق هنوز در اوایل دهه ۲۰۰۰ مفهومی بسیار جسورانه بود. فرهنگ گیکها در آن زمان تا حد زیادی هنوز زیرزمینی بود و فانتزی عمدتاً به عنوان یک سرگرمی بیارزش شناخته میشد. اما بعد از موفقیت اقتباسهای سینمایی «هری پاتر» و «ارباب حلقهها» و حضور پررنگ انجمنهای هواداری آنلاین «هری پاتر»، نادیده گرفتن ژانر فانتزی و علمی-تخیلی به عنوان نیروی محرکه فرهنگ پاپ و سطحی و کودک دانستن طرفداران این ژانرها بسیار دشوار شد. در سال ۲۰۰۵ بود که «گرگ و میش» هم مانند «هری پاتر» به پدیدهی نوظهوری که مخاطبش جوانان و بزرگسالان بود تبدیل شد و ایده ادغام هواداری مدرن و جریان اصلی حول یک سریال علمی-تخیلی/فانتزی بزرگ به خوبی تثبیت و به طور کلی پذیرفته شد.
خلاقیت طرفداران «هری پاتر» هنوز هم در داخل و خارج از انجمنهای هواداری این مجموعه احساس میشود. در اوایل دهه ۲۰۰۰، تالارهای گفتگوی طرفداران «هری پاتر»، آرشیوهای فنفیکشن و هنرهای مختلف طرفداران و گروههای گفتگوی ایمیلی در سراسر اینترنت منفجر شدند. انجمنهای «هری پاتر» هزاران طرفدار را به خود جلب کرد و ایفای نقش شخصیتهای «هری پاتر» به منظرهای شناخته شده در میان جمعهای گیکی تبدیل شد.
تقریباً در همان زمان، ترند «جادوگر راک» (به اختصار Wrock) با تشکیل گروههای موسیقی از طرفداران هریپاتر در شبکههای مجازی ایجاد شد که به ایفای نقش و آواز خواندن در مورد شخصیتهای مختلف این کتابها میپرداختند. بعد از آن یکی دیگر از عناصر طرفداری منحصر به فرد «هری پاتر» هم به این ترند پیوست: کوئیدیچ. در سال ۲۰۰۵، دانشآموزان کالج میدلبری ورمونت اولین بازی کوئیدیچ واقعی را برگزار کردند و به دنبال آن این بازی به ورزشی بینالمللی و دانشگاهی در دنیای واقعی تبدیل شد.
تعدادی از طرفداران «هری پاتر» هم آثار قابل توجهی در فرهنگ جریان اصلی ایجاد کردند. دارن کریس جوان به عنوان یکی از اعضای گروه تئاتر دانشگاه میشیگان استارکید، در نقش «هری پاتر» در ویدیوی پربازدیدی در یوتیوب با عنوان «A Very Potter Musical» بازی کرد و محبوبیت او در این ویدیو باعث شد تا نقش بلین در سریال «گلی» (Glee) به او سپرده شود و به عنوان یک حرفهای در برادوی شناخته شود.
دو عضو قدیمی هواداران «هری پاتر»، جان و هنک گرین که حالا بیشتر به عنوان Vlogbrothers شناخته میشوند، از همان ابتدای شروع به کار یوتیوب در این سایت فعالیت داشتند، اما انتشار آهنگ هنک گرین با عنوان «Accio Deathly Hallows» در سال ۲۰۰۷ و در آستانه انتشار آخرین کتاب «هری پاتر» در فضای مجازی بود که آنها به را ستارههای تمام عیار یوتیوب و مدلهای موفقی در صنعت شبکههای مجازی امروزی تبدیل کرد.
نویسنده مجموعه پرفروش «ابزار فانی» (Mortal Instruments)، کاساندرا کلر، ابتدا بهعنوان نویسنده فن فیکشن فوقالعاده محبوبی از «هری پاتر»، سهگانه دراکو، به شهرت آنلاین دست یافت. دیگر طرفداران «هری پاتر»، مانند برگزارکننده کنوانسیون طرفداران، ملیسا آنیلی و فعال اجتماعی اندرو اسلک مستقیماً از انجمنهای هواداری «هری پاتر» شروع به کار کردند. به طور کلی، هواداران این مجموعه جزو اولین کسانی بودند که از بین آنها افرادی به جامعهی امروزی معرفی شد که موفقیت خود را از طریق انجمنهای هواداری شروع کردند و بعد از آن به هنرمندانی حرفهای تبدیل شدند. در کنار این که «هری پاتر» باعث شد طرفداران به طور رسمی جامعهی گیکی خود را داشته باشند، انجمنهای هواداری «هری پاتر» هم بازاریابی را برای مهارتهای افراد آن جامعه به عنوان داراییهای حرفهایشان آسانتر کرد.
آنچه همه این صنایع تغییر یافته و مشاغل نوظهور را ممکن کرد، خود کتابها و دنیای گسترده و شگفتانگیز آنهاست. مجموعه «هری پاتر» نه فقط به این دلیل که بودجه تبلیغاتی و بازاریابی خوبی داشت و نه فقط به این دلیل که کنجکاوی و جنجال پیرامون آن باعث جذابیت آن برای مطبوعات شد به یک پدیده تبدیل شد (اگرچه این موارد هم کمک بزرگی کرد)، مجموعه «هری پاتر» یک پدیده است زیرا داستانی را روایت میکند که میلیونها نفر آن را دوست داشتند و جهان را با دنیایی عظیم و جادویی آشنا کرد که میلیون ها نفر آرزوی فرار به آن را داشتند.
به همین دلیل است که ما هنوز بعد از ۲۵ سال درباره این کتابها صحبت میکنیم و به همین دلیل است که این کتابها چنین اهمیتی دارند.
جعبه موزیکال ایل تمپو ولا مدل Classico هری پاتر
خواندن مجموعه کتابهای «هری پاتر» را از کجا شروع کنیم؟
اگر با تمام این اوضاف شما هم به خواندن کتابهای «هری پاتر» علاقهمند شدید و یا تصمیم دارید کودکان اطرافتان را به خواندن این کتابها تشویق کنید، در ادامهی مطلب به شما کمک خواهیم کرد تا ترتیب درست خواندن کتابهای «هری پاتر» را متوجه شوید.
اگرچه داستان مجموعهی اصلی کتابهای «هری پاتر» با محوریت پسر جادوگر عینکی در ۷ جلد پایان مییابد ولی حتی امروز هم این فرنچایز از طریق «جانوران شگفتانگیز» که پیش درآمدی بر داستان هری است، ادامه دارد شاید همین مساله باعث شود ترتیب کتابهای «هری پاتر» کمی گیج کننده باشد. بعضی دوست دارند کتابها را به همان ترتیب انتشار بخوانند و بعد از پایان یافتن داستان هری به سراغ داستان دامبلدور و دوستانش بروند. بعضی از طرفداران جدید هم ترجیح میدهند کتابها را به ترتیب زمانی اتفاق افتادن آنها بخوانند تا چیزی از داستانهای پیش درآمد در مجموعهی اصلی برایشان لو نرود.
اگر دوست دارید این مجموعه را به زبان اصلی بخوانید، نسخههای مختلف کتابهای «هری پاتر» به زبان انگلیسی را میتوان پیدا کرد که با نثر ساده و روانی که دارند میتوانند موارد مناسبی برای تقویت زبان کودکان و نوجوانان هم باشند.
اما از همان سالهای ابتدایی انتشار کتاب در جهان، نشر کتابسرای تندیس هم مجموعهی «هری پاتر» را با ترجمهی ویدا اسلامیه به زبان فارسی منتشر کرده است و تابحال چندین بار متن ترجمه بازنویسی و اصلاح شده تا همواره با بالاترین کیفیت در اختیار طرفداران باشد. این نشر همچنین تمامیه اسپین افهای بعدی این مجموعه را کاملاً بروز ترجمه و منتشر کرده است.
در سال گذشته انتشارات پرتقال هم شروع به چاپ مجموعه کتابهای «هری پاتر» کرده است که البته مجموعهی منتشر شده توسط این انتشارات هنوز کامل نیست.
کتاب هری پاتر و سنگ کیمیا اثر جی کی رولینگ انتشارات پرتقال
در سالهای اخیر نسخههای مصوری از این مجموعه هم در دسترس هواداران قرار گرفته که این نسخهها هم با کیفیتی بالا در ایران در دسترس است.
لیست کتابهای «هری پاتر» به ترتیب انتشار
- هری پاتر و سنگ جادو (Harry Potter and the Philosopher’s Stone)
- هری پاتر و تالار اسرار (Harry Potter and the Chamber of Secrets)
- هری پاتر و زندانی آزکابان (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban)
- هری پاتر و جام آتش (Harry Potter and the Goblet of Fire)
- هری پاتر و محفل ققنوس (Harry Potter and the Order of the Pheonix)
- هری پاتر و شاهزاده دورگه (Harry Potter and the Half-Blood Prince)
- هری پاتر و یادگاران مرگ (Harry Potter and the Deathly Hallows)
- هری پاتر و فرزند نفرین شده (Harry Potter and the Cursed Child)
- جانوران شگفتانگیز و زیستگاه آنها (Fantastic Beasts and Where to Find Them)
- جانوران شگفتانگیز: جنایات گریندل والد (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald)
کتاب هری پاتر اثر ج. ک. رولینگ انتشارات کتابسرای تندیس ۱۳ جلدی
کتاب جنایات گریندل والد فیلمنامه ی اصلی اثر جی کی رولینگ انتشارات کتابسرای تندیس
لیست کتابهای «هری پاتر» به ترتیب وقایع داستان
- جانوران شگفتانگیز و زیستگاه آنها (Fantastic Beasts and Where to Find Them)
- جانوران شگفتانگیز: جنایات گریندل والد (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald)
- هری پاتر و سنگ جادو (Harry Potter and the Philosopher’s Stone)
- هری پاتر و تالار اسرار (Harry Potter and the Chamber of Secrets)
- هری پاتر و زندانی آزکابان (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban)
- هری پاتر و جام آتش (Harry Potter and the Goblet of Fire)
- هری پاتر و محفل ققنوس (Harry Potter and the Order of the Pheonix)
- هری پاتر و شاهزاده دورگه (Harry Potter and the Half-Blood Prince)
- هری پاتر و یادگاران مرگ (Harry Potter and the Deathly Hallows)
- هری پاتر و فرزند نفرین شده (Harry Potter and the Cursed Child)
نوشته آشنایی با کتابهای «هری پاتر» و ترتیب مطالعهی آنها براساس داستان و انتشار اولین بار در دیجیکالا مگ. پدیدار شد.
0 نظرات