در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

این بزرگ‌ترین هواپیمایی است که تاکنون روی یک ناو هواپیمابر فرود آمده

ناو هواپیمابر USS Forrestal به عنوان میزبان یک آزمایش تاریخی، هواپیمای غول‌پیکر C-130 Hercules را بر روی عرشه خود پذیرفت. این رویداد شگفت‌انگیز چگونه رقم خورد؟ فرود یک هواپیمای C-130 Hercules روی عرشه ناو USS Forrestal، جهشی تاریخی در هوانوردی نظامی بود. این آزمایش، فناوری و توانایی لجستیک نظامی را به چالش کشید و فرصت‌هایی ...

ناو هواپیمابر USS Forrestal به عنوان میزبان یک آزمایش تاریخی، هواپیمای غول‌پیکر C-130 Hercules را بر روی عرشه خود پذیرفت. این رویداد شگفت‌انگیز چگونه رقم خورد؟

فرود یک هواپیمای C-130 Hercules روی عرشه ناو USS Forrestal، جهشی تاریخی در هوانوردی نظامی بود. این آزمایش، فناوری و توانایی لجستیک نظامی را به چالش کشید و فرصت‌هایی تازه برای استفاده از ناوهای هواپیمابر در زمینه‌های گسترده‌تر فراهم کرد.

هواپیمای C-130 Hercules؛ عظیم‌ترین هواپیمایی که روی ناو هواپیمابر فرود آمد

ناوهای هواپیمابر از زمان ناو انگلیسی HMS Furious در سال ۱۹۱۷ تاکنون، به عنوان سکوی پرواز برای طیفی از هواپیماها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اگرچه جنگنده‌ها نقش اساسی در عملیات این ناوها دارند، اما تنها هواپیماهای حاضر در این پلتفرم‌ها نیستند. هلیکوپترها نیز به راحتی بر روی این ناوها فرود می‌آیند و اخیراً پهپادها به یکی از جدیدترین اعضای تیم پروازی این ناوها تبدیل شده‌اند.

اما بزرگ‌ترین هواپیمایی که تاکنون روی یک ناو هواپیمابر فرود آمده، هواپیمای باربری C-130 Hercules بوده است. این هواپیمای چهارموتوره که از سال ۱۹۵۴ وارد خدمت شده، بیشتر به عنوان هواپیمای نقل و انتقال و حمایتی شناخته می‌شود. با بیش از ۲۵۰۰ فروند تولید شده برای ارتش‌های مختلف جهان، هواپیمای C-130 به بخشی حیاتی از لجستیک نظامی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید

در سال ۱۹۶۳، نسخه‌ای از این هواپیما، با نام KC-130F که متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده بود، موفق شد یک رکورد تاریخی ثبت کند. این هواپیما با وزنی بیش از ۵۴ هزار کیلوگرم، روی عرشه‌ی ناو هواپیمابر USS Forrestal فرود آمد و برخاست. برای مقایسه، حداکثر وزن یک جنگنده‌ی F-4 Phantom II در حین عملیات، حدود ۲۶ هزار کیلوگرم بوده است؛ این نشان‌دهنده‌ی عظمت و تفاوت شگفت‌آور C-130 است.

تست‌های تاریخی و دلیل این آزمایش‌ها

هدف از انجام تست‌های فرود و برخاست C-130 روی ناو هواپیمابر، بررسی امکان استفاده از این هواپیما برای تامین و رساندن تجهیزات به ناوها بود. در اکتبر و نوامبر ۱۹۶۳، آزمایشات گسترده با یک KC-130F و ناو هواپیمابر USS Forrestal انجام شد. این هواپیما، با وزن حداکثری ۵۴,۰۰۰ کیلوگرم (شامل بار ۱۴,۰۰۰ کیلوگرمی) در طی ۲۱ برخواست و فرود آزمایش شد.

جالب اینجاست که این هواپیما به هیچ وجه از سیستم‌های معمول ناو مانند کاتاپولت یا کابل‌های بازدارنده استفاده نکرد و تنها با قدرت خود روی عرشه نشست و برخاست. به همین دلیل، اولین فرود موفق به افتخاری بزرگ تبدیل شد و پس از آن، عبارتی بر بدنه هواپیما حک شد: «مادر، ببین! هیچ قلابی هم نداریم.»

نتیجه تست‌ها و سرنوشت پروژه

با موفقیت این آزمایش‌ها، مشخص شد که هواپیماهای C-130 می‌توانند به عنوان جایگزینی برای هواپیماهای لجستیک سبک‌تر، بر روی ناو هواپیمابر عملیات کنند. اما در نهایت، به دلیل هزینه‌های بالای عملیاتی و چالش‌های فنی، این ایده هرگز به مرحله اجرا نرسید.

هواپیمای KC-130F که در این آزمایش تاریخی شرکت کرد، پس از مدتی خدمت، بازنشسته شد و اکنون در موزه هوانوردی نیروی دریایی آمریکا در فلوریدا به نمایش گذاشته شده است.

نتیجه‌گیری

فرود هواپیمای C-130 Hercules روی ناو هواپیمابر USS Forrestal، به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین دستاوردهای هوانوردی ثبت شده است. این رویداد نه‌تنها عظمت این هواپیما را نشان می‌دهد، بلکه از نقطه نظر فنی، پیشرفتی مهم در تاریخ ناو هواپیمابر و هوانوردی نظامی به حساب می‌آید. هرچند این ایده عملیاتی نشد، اما نشان از تلاش و نوآوری در این عرصه دارد.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات