مرسدس بنز EQS با باتری حالت جامد آزمایشی، مسافت خیرهکننده ۱۲۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ پیمود! این دستاورد، نویدبخش انقلابی در صنعت خودروهای برقی و افزایش قابل توجه برد آنهاست. مرسدس بنز با این آزمایش، گامی بلند در جهت رفع نگرانیها دربارهٔ محدودیت برد خودروهای الکتریکی برداشته است.
با فراگیر شدن خودروهای برقی، دو معیار اساسی برای ارزیابی عملکرد آنها وجود دارد: سرعت و راندمان. در حالی که سرعت و شتاب همواره مورد توجه بودهاند، راندمان در خودروهای برقی اهمیت ویژهای دارد. با توجه به کمبود نسبی ایستگاههای شارژ عمومی، دستیابی به بیشترین برد با کمترین میزان مصرف باتری، یک مزیت رقابتی بزرگ محسوب میشود.
مرسدس بنز EQS و باتری حالت جامد: سفری ۷۵۰ مایلی
مرسدس بنز اخیراً آزمایش باتری جدیدی را با موفقیت انجام داده است. مهندسان این شرکت، یک مرسدس بنز EQS مجهز به باتری حالت جامد آزمایشی را حدود ۱۲۰۰ کیلومتر (۷۵۰ مایل) راندند. اگرچه این رکورد به رکورد پیمایش ۱۶۰۰ کیلومتری شورلت سیلورادو EV نمیرسد، آزمایش مرسدس بنز در شرایط واقعی و با سرعتهای معمول انجام شده است. نکته جالب اینکه پس از طی این مسافت طولانی، همچنان حدود ۱۵۰ کیلومتر (۱۰۰ مایل) شارژ در باتری EQS باقی مانده بود!
این سفر از اشتوتگارت آلمان آغاز و به مالمو سوئد ختم شد. مرسدس بنز EQS با طی مسافت ۱۲۰۰ کیلومتری در دو بزرگراه و بدون توقف برای شارژ، کارایی باتری حالت جامد خود را به اثبات رساند. این سدان لوکس توانست رکورد کانسپت EQXX (با پیمایش ۱۲۰۰ کیلومتر از اشتوتگارت به سیلورستون در سال ۲۰۲۲) را بشکند. هرچند اختلاف تنها ۱.۶ کیلومتر بود، اما EQXX پس از رسیدن تنها توانایی پیمایش ۶۳ کیلومتر (۱۱ دور پیست فرمول یک) را داشت؛ در حالی که EQS پس از رسیدن به مقصد، حدود ۱۳۶ کیلومتر شارژ باقیمانده داشت.
- مرسدس بنز EQS برابوس با چهره مافیایی و شعاع حرکت 825 کیلومتری از راه رسید
- بهترین قابلیتهای مرسدس بنز EQS؛ از نمایشگر 56 اینچی تا آفرود وحشتناک
- شاسی بلند برقی مرسدس بنز EQS SUV معرفی شد؛ لاکچری، مدرن و خواستنی
باتری حالت جامد: آینده خودروهای برقی
مرسدس بنز، AMG High Performance Powertrains و شریک باتریسازی آنها، Factorial، جز تحسین، اطلاعات زیادی درباره باتری به کار رفته در این EQS ارائه نکردهاند. این اولین خودرویی است که با باتری لیتیوم-فلزی حالت جامد در جادههای عمومی رانده میشود. این باتری هنوز در مرحله توسعه است، اما مرسدس بنز انتظار دارد چگالی انرژی آن به ۴۵۰ وات ساعت بر کیلوگرم برسد. چگالی انرژی باتریهای معمول خودروهای برقی حدود ۲۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم است.
این باتری جدید ۲۵ درصد انرژی بیشتری نسبت به باتری استاندارد EQS ذخیره میکند، اما وزن و حجم آن تقریباً مشابه است. این باتری به جای خنککننده مایع فعال، از خنککننده هوای غیرفعال استفاده میکند که باعث کاهش بیشتر وزن میشود. یکی از معایب سلولهای حالت جامد، انبساط و انقباض آنها در حین شارژ و دشارژ است. مرسدس بنز برای اطمینان از تماس مناسب سلولها با بسته باتری، از محرکهای پنوماتیک برای فشردهسازی آنها استفاده میکند.
باتریهای حالت جامد به دلیل چگالی انرژی بیشتر، هزینه کمتر و ایمنی بالاتر، آینده صنعت باتری خودروهای برقی را متحول خواهند کرد. با حذف فلزات کمیاب مانند کبالت، سرعت شارژ افزایش یافته و عمر باتری نیز بیشتر میشود. همچنین، خطر آتشسوزی در این نوع باتریها به مراتب کمتر است. مرسدس بنز با این آزمایش نشان داد که به دنبال نوآوری و پیشرفت مداوم در زمینه فناوری خودروهای برقی است. در چند هفته گذشته، کانسپت AMG GT XX مسافت ۵۴۷۴ کیلومتر را در ۲۴ ساعت و مسافت ۴۰۰۶۱ کیلومتر را در هشت روز پیموده است که نشان از تعهد مرسدس بنز به عملکرد و کارایی بالای خودروهای برقی دارد.
0 نظرات