مسابقات فرمول یک، اوج هیجان و سرعت است، اما با خطرات زیادی همراه است. در تاریخ آن، بدترین تصادفهای مسابقات فرمول یک لحظات تلخ و درسآموزی رقم زدهاند.
فرمول یک همواره در کانون توجه علاقهمندان به سرعت بوده، اما حوادث فرمول یک اهمیت تدابیر ایمنی را بیش از پیش نمایان کردهاند. در ادامه به پنج مورد از مهیبترین تصادفات تاریخ این رقابتها میپردازیم که هر کدام به نوعی به بهبود استانداردهای ایمنی کمک کردهاند.
۱. رومن گروژان (گرندپری بحرین ۲۰۲۰)
رومن گروژان در گرندپری بحرین ۲۰۲۰، در دور آغازین با دانیل کویات برخورد کرد و با سرعت ۱۹۱ کیلومتر بر ساعت به دیوار محافظ کوبید. این تصادف مهیب بلافاصله با آتشسوزی بزرگی همراه شد و فشار ۶۷ جی را به او وارد آورد. با وجود تصور اولیه مبنی بر مرگ، گروژان پس از ۲۷ ثانیه خود را از شعلهها بیرون کشید و با جراحات جزئی نجات یافت. این حادثه اهمیت نوآوریهای ایمنی مانند سیستم هالو (Halo) و لباسهای ضدحریق را به خوبی نشان داد.
۲. نیکی لائودا (گرندپری آلمان ۱۹۷۶)
در گرندپری آلمان ۱۹۷۶، نیکی لائودا در پیست نوربرگرینگ که خیس بود، در دور دوم کنترل فراری خود را از دست داد. خودرو پس از برخورد با گاردریل، دچار آتشسوزی شد و لائودا بهشدت مجروح و دچار سوختگیهای جدی گردید. او به بیمارستان منتقل شد و حتی مراسم آخرین وداع برایش اجرا شد؛ اما لائودا تنها شش هفته بعد، در یک بازگشت شگفتانگیز به مسابقات بازگشت و فصلی تاریخی را رقم زد.
۳. جکی استوارت (گرندپری بلژیک ۱۹۶۶)
در گرندپری بلژیک ۱۹۶۶، جکی استوارت در پیست اسپا-فرانکورشان و در شرایط آبوهوایی نامساعد، با سرعت ۲۷۳ کیلومتر بر ساعت وارد آبگرفتگی شد و کنترل خودرو را از دست داد. خودرو او از گاردریل عبور کرد و به یک تیر تلگراف و خانهای روستایی برخورد کرد. در آن زمان، استانداردها ایمنی بسیار پایین بود و استوارت با شکستگی استخوان و آغشته به سوخت، توسط رانندگان دیگر از خودرو خارج شد. این حادثه به او انگیزه داد تا برای بهبود ایمنی در فرمول یک تلاش کند.
- فراری از چه موتوری روی خودروهای فرمول یک خود استفاده میکند؟
- خودروهای میلیون دلاری رانندگان فرمول یک: حرفهایترین رانندگان جهان چه ماشینی سوار میشوند؟
- قهرمان فرمول یک: خودروهای دیفرانسیل جلو، آشغال هستند
۴. ژول بیانکی (گرندپری ژاپن ۲۰۱۴)
در گرندپری ژاپن ۲۰۱۴ و در پیست سوزوکا، ژول بیانکی در باران شدید و در همان پیچ که پیشتر خودرو آدرین سوتیل از مسیر خارج شده بود، با جرثقیل امدادرسان برخورد کرد. این حادثه موجب جراحات شدید سر برای بیانکی شد و او پس از ۹ ماه کما، درگذشت. این تصادف تلخ، فقدان حفاظت کافی از سر راننده را آشکار ساخت و به توسعه و معرفی سیستم ایمنی هالو (Halo) کمک کرد که بعدها جان رومن گروژان را نجات داد.
۵. آیرتون سنا (گرندپری سن مارینو ۱۹۹۴)
تصادف مرگبار آیرتون سنا در گرندپری سن مارینو ۱۹۹۴ و در پیست ایمولا، یکی از بدنامترین حوادث تاریخ فرمول یک است. در دور هفتم مسابقه، سنا در پیچ تامبورلو کنترل خودرو را از دست داد و بهشدت با دیوار محافظ برخورد کرد که منجر به مرگ او شد. علت دقیق این حادثه هنوز مورد بحث است؛ برخی آن را به خطای راننده و برخی به نقص در ستون فرمان نسبت میدهند. مرگ سنا یک تراژدی بزرگ بود که قوانین ایمنی در فرمول یک را برای همیشه دگرگون ساخت و میراث او همچنان زنده است.






0 نظرات