آیا تا به حال هنگام تماشای یک انیمه با خود گفتهاید: «کاش من هم میتوانستم مثل شخصیت اصلی وارد ماجراجوییهای عجیب شوم تا با مشکلات درونیام روبهرو شوم و انگیزه بگیرم که آدم بهتری باشم؟» طبیعتا همهی ما این حس را تجربه کردهایم.
حالا به نظر میرسد آیندهای در راه است که چنین چیزی را ممکن میکند. در اوایل ماه جاری، مرکز Minds1020Lab وابسته به دانشگاه شهر یوکوهاما، پروژهای آزمایشی را با عنوان «درمان انیمهای» آغاز کرده است.
اما این درمان چگونه کار میکند؟ شرکتکنندگان یکی از شش آواتار انیمهای را انتخاب میکنند که هر کدام با پیشزمینه و داستان شخصی خود است. سپس در محیطی که شبیه یک رمان تصویری است، روانشناس نقش همان شخصیت انیمه را بر عهده میگیرد و جلسهی مشاوره را به عنوان آن کاراکتر برگزار میکند. پیش و پس از هر جلسه نیز پرسشنامههایی برای ارزیابی روانشناختی پر میشود.

نکتهی جالبی که وجود دارد، این است که بخش زیادی از جلسات به آشنایی مراجع با دنیای داستانی ساختهشده توسط Minds1020Lab و شناخت بیشتر شخصیتهای انیمه اختصاص دارد. البته اینکه با شنیدن عبارت «درمان بر پایه انیمه» کمی تعجب کنید، طبیعی است. با این حال، باید تا ژوئن ۲۰۲۶ یعنی زمان پایان آزمایش صبر کنیم تا ببینیم نتایج علمی چه خواهند گفت. ولی در هر صورت این ایده واقعا جذاب است.
در حالیکه واضح است نباید بازیها را جایگزین درمان واقعی کرد، اما نمیتوان انکار کرد که بسیاری از ما احساسات خود را در قالب نقشآفرینی و داستانپردازی پردازش کردهایم. گاهی آدم در جریان بازی چیزهایی دربارهی خودش کشف میکند.
منبع: PCGAMER
نوشته «انیمهدرمانی» ترند جدید جلسات مشاوره در ژاپن است اولین بار در دیجیکالا مگ. پدیدار شد.


0 نظرات