در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

۱۰ فیلم برتر سارا بهرامی؛ از «دارکوب» تا «هزارپا»

سارا بهرامی از آن دست بازیگرانی است که مسیر حرفه‌ای‌اش را با انتخاب‌های دقیق و متنوع پیش برده است. او در هر اثر، چه درام اجتماعی، چه کمدی و چه فیلم‌های عاشقانه، در اغلب مواقع حضوری موثر و باورپذیر داشته و توانسته به‌ مرور جایگاه ویژه‌ای در سینمای ایران پیدا کند. از نقش‌های احساسی و

سارا بهرامی از آن دست بازیگرانی است که مسیر حرفه‌ای‌اش را با انتخاب‌های دقیق و متنوع پیش برده است. او در هر اثر، چه درام اجتماعی، چه کمدی و چه فیلم‌های عاشقانه، در اغلب مواقع حضوری موثر و باورپذیر داشته و توانسته به‌ مرور جایگاه ویژه‌ای در سینمای ایران پیدا کند. از نقش‌های احساسی و پرتلاطمش در آثاری چون «دارکوب» و «علفزار» گرفته تا حضور گرم و متفاوتش در کمدی‌هایی مانند «هزارپا» و «چپ، راست»، بهرامی همواره توانسته لایه‌هایی از پیچیدگی، واقع‌گرایی و ظرافت زنانه را به شخصیت‌هایش اضافه کند که شایان تحسین است. در این مقاله، نگاهی داریم به ده فیلم برتر در کارنامه او؛ آثاری که هر یک به شکلی جنبه‌ای از استعداد و انعطاف او را در برابر نقش‌های گوناگون نشان می‌دهند. این فهرست، نه تنها مرور مسیر بازیگری سارا بهرامی است، بلکه تصویری از یکی از چهره‌های تاثیرگذار نسل جدید بازیگران زن سینمای ایران را پیش روی ما قرار می‌دهد.

10. روشن

کارگردان: روح‌الله حجازی
نویسنده: روح‌الله حجازی
سال اکران: 1402

فیلم روشن

فیلم «روشن» در مورد مردی میانسال است که عشق بازیگری دارد، اما نمی‌تواند خانه ثبت‌نامی‌اش را دریافت کند و در آستانه فروپاشی زندگی‌اش تصمیم می‌گیرد نقش خودش را بازی کند. نقش سارا بهرامی به‌ عنوان همسر روشن که یک نقش فرعی به حساب می‌آید، با وجود بازی قابل قبول بهرامی چندان خوب از آن درنیامده و این بیشتر مرتبط با ساختار فیلمنامه است. این ضعف ساختاری باعث شده تا حتی با وجود بهرامی، نقش او در فیلم کم‌رنگ جلوه کند و نتواند در کنار شخصیت رضا عطاران، جایگاهی قابل‌توجه در حافظه مخاطب باقی بگذارد. با این حال بازی عطاران و بهرامی به طور کلی نقاط مثبت اصلی فیلم هستند.

9. فیلم چپ، راست

کارگردان: حامد محمدی
نویسنده: حامد محمدی
سال اکران: 1401

فیلم چپ راست

«چپ، راست» فیلمی در ژانر کمدی سیاسی است و داستان آن از این قرار است که دو خانواده با گرایش‌های سیاسی متفاوت، یکی اصولگرا و یکی اصلاح‌طلب، با مشکلی عجیب روبه‌رو می‌شوند. فرزندان آن‌ها هنگام تولد جا‌به‌جا شده‌اند و این اتفاق موجب ورود آن‌ها به فرایند قانونی و اجتماعی می‌شود. خانواده‌ای با بازی رامبد جوان و سارا بهرامی فوق‌العاده مذهبی بوده و خانواده دوم با بازی پیمان قاسم‌خانی و ویشکا آسایش برعکس آن‌ها هستند. این نقش برای بهرامی فرصتی بود تا از فضای جدی‌تر آثار اجتماعی‌اش فاصله بگیرد و در ژانر کمدی تجربه کسب کند. آنچه در بازی او جلب توجه می‌کند، توانایی او در ترکیب نگاه منطقی کاراکتر با لحظات کمدی موقعیتی است و نشان می‌دهد بهرامی توانایی بالایی در سینمای کمدی دارد.

8. جمشیدیه

کارگردان: یلدا جبلی
نویسنده: یلدا جبلی
سال اکران: 1399

فیلم جمشیدیه

فیلم «جمشیدیه» به نویسندگی و کارگردانی یلدا جبلی اولین‌بار در جشنواره فیلم فجر سی‌وهفتم به نمایش درآمد. داستان این فیلم حول زوجی به نام ترانه و امیر می‌گردد که در شب تولد امیر دچار حادثه‌ای می‌شوند و ماجرا از آن نقطه وارد مسیر پیچیده‌ای می‌شود. این حادثه نه تنها رابطهٔ زن و شوهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه آن‌ها را وارد بررسی و مواجهه با مسئولیت‌ها، عواقب تصمیمات و چنین مسائلی می‌کند. سارا بهرامی در نقش «ترانه» حضور دارد، زنی که با زندگی‌ای نسبتا معمولی همراه شده اما پس از وقوع حادثه، نقطه عطفی را در زندگی تجربه می‌کند. در این نقش، بهرامی موفق شده بحران درونی بعد از حادثه را تا حد خوبی به نمایش بگذارد اما مشکلات فیلمنامه به او اجازه نمی‌دهند تا به اندازه‌ کافی بدرخشد.

7. سال گربه

کارگردان: مصطفی تقی‌زاده
نویسنده: مصطفی تقی‌زاده
سال اکران: 1403

سال گربه

فیلم «سال گربه» اثری در ژانر کمدی اجتماعی است که در آن مردی به نام جهانگیر که در سال گربه متولد شده، زندگی‌اش با نوعی نحسی نمادین و موقعیت‌های طنز همراه است؛ او بسیار مشتاق شهرت است و حاضر است برای رسیدن به آن دست به کارهای مختلف بزند. فیلم تلاش دارد تا با ترکیب المان‌های کمدی، نمادگرایی سال تولد و نقدی لطیف به شرایط اجتماع و شهرت، موقعیت‌هایی خلق کند که هم سرگرم‌کننده باشد و هم کمی تامل‌برانگیز. در این فیلم، سارا بهرامی نقش «میشا» را ایفا می‌کند که همسر شخصیت جهانگیر است و با اینکه حضور چندان زیادی در فیلم ندارد اما از پس نقشش تا حد خوبی برآمده است.

6. هزارپا

کارگردان: ابوالحسن داوودی
نویسنده: امیر برادران
سال اکران: 1397

هزارپا

فیلم «هزارپا»، در ژانر کمدی عاشقانه ساخته شده است و داستان آن درباره دو کیف‌قاپ به نام‌های رضا (با بازی رضا عطاران) و منصور (با بازی جواد عزتی) است. رضا متوجه می‌شود که دختر صاحب کارش، الهام (با بازی سارا بهرامی) نذر کرده که با یک جانباز ازدواج کند، بنابراین رضا با وانمود کردن معلولیت و ورود به آسایشگاه جانبازان سعی می‌کند به الهام نزدیک شود و به انگیزه ازدواج با او وارد این ماجرا می‌شود. بهرامی در بازی‌اش توانسته از پس جدیت ضمنی نقشش بربیاید. با این حال، از آنجا که فیلم تمرکز زیادی بر کمدی دارد، شاید فرصت کامل برای بعد دراماتیک‌ و جدی‌تر کاراکتر الهام برای بهرامی فراهم نشده باشد ولی به عنوان تجربه‌ای در ژانر کمدی حضور موفقی است.

5. خاتی

کارگردان: فریدون نجفی
نویسنده: احمد رفیع‌زاده
سال اکران: 1403

خاتی

خاتی تلاشی برای ورود به فضایی کمتر دیده شده در سینمای ایران، موضوع محیط‌ زیست، مناطق عشایری و تقابل انسان و حیوان است. داستان فیلم درباره زنی به نام «خاتی» است که همه زندگی‌اش را وقف نجات جانوران کرده است و حتی حیوانی که همسرش را کشته است، در این روایت حضور دارد. محیط فیلم در دل طبیعت ایران، در منطقه عشایری زاگرس، شکل گرفته و تقابل انسان با طبیعت و حیوانات وحشی یکی از محورهای داستان است. سارا بهرامی در این فیلم نقش خاتی را برعهده دارد. حضور بهرامی با گریم متفاوت و در فضایی روستایی است که برایش تجربه‌ای جدید به حساب می‌آید. با اینکه فضا و موضوع فیلم (انسان در تقابل با طبیعت) به هیجان و حس بیشتری نیاز داشت، بهرامی نقش خودش را به عنوان مرکز روایت اجرا کرده و بار عاطفی اثر را تا حد زیادی به دوش کشیده است. هرچند فیلم که از انسجام کافی در روایت برخوردار نیست.

4. جنگل پرتقال

کارگردان: آرمان خوانساریان
نویسنده: آرمان خوانساریان
سال اکران: 1402

جنگل پرتقال

«جنگل پرتقال» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی آرمان خوانساریان است که اولین اثر بلند او محسوب می‌شود. در این فیلم، شخصیت اصلی، میرسعید مولویان در نقش «سهراب بهاریان»، نمایشنامه‌نویسی شکست‌خورده است که پس از سال‌ها عدم موفقیت، تازه به عنوان معلم ادبیات در یک مدرسه مشغول شده است. در جریان فیلم، او به شهر تحصیل سابقش (تنکابن) می‌رود و با گذشته‌اش و آدم‌هایی روبرو می‌شود که زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار داده‌اند. این فیلم در چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت و نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن نیز شد. در این فیلم، سارا بهرامی یکی از بازیگران اصلی است و نقش «مریم» را برعهده دارد که ظاهرا حافظه‌اش را از دست داده و بلاهایی را که همکلاسی و عشق قدیمی به سرش آورده، فراموش کرده است. بازی بهرامی در جنگل پرتقال نسبت به برخی آثار پیشینش، حالتی احساسی‌تر دارد به ویژه در بخشی از روایت که به آسیب‌های روحی یک زن می‌پردازد. احساسات سرکوب‌شده، خاطره‌های گذشته، واکنش او در برابر مردی که درگیر شکست و بازگشت به گذشته است، همه این‌ها در اجرای او به خوبی دیده می‌شود.

3. علفزار

کارگردان: کاظم دانشی
نویسنده: کاظم دانشی
سال اکران: 1401

علفزار

موضوع فیلم «علفزار» به درون‌مایه‌ای جنایی اجتماعی می‌پردازد؛ داستان درباره بازپرسی به نام «امیرحسین» است که در حین انتقال محل خدمت به تهران، وارد پرونده‌ای جنجالی می‌شود که مربوط به خانواده یک شهردار است. داستان این فیلم از ماجرای واقعی و تجاوز گروهی در خمینی‌شهر اصفهان در سال ۱۳۹۰ خورشیدی الهام گرفته است. این فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته و توانسته چند نامزدی و جایزه کسب کند. در این فیلم، سارا بهرامی نقش عروس شهردار را ایفا می‌کند؛ شخصیتی که در مرکز بحران قرار دارد و از جمله کسانی است که علیه سکوت و فشارهای قدرت می‌ایستد. بازی بهرامی در این اثر را می‌توان از چند منظر قابل بررسی دانست: او در نقشی قرار دارد که ضمن اینکه وظیفه بازنمایی آسیب اجتماعی را دارد، باید تصویر یک زن متاثر از ساختارهای قدرت را هم ارائه دهد؛ انتخاب چالش‌برانگیزی که نیازمند ظرافت بازیگری است و می‌توان گفت که بهرامی از این نظر عملکرد خوبی داشته است..

2. ایتالیا ایتالیا

کارگردان: کاوه صباغ‌زاده
نویسنده: کاوه صباغ‌زاده
سال اکران: 1396

ایتالیا ایتالیا

فیلم «ایتالیا ایتالیا» ترکیبی از ژانراهای کمدی، درام و فانتزی است و داستان درباره‌ آشنایی یک مترجم زبان ایتالیایی (حامد کمیلی ) با یک دستیار کارگردان با نام برفا (سارا بهرامی) است که در یک موقعیت خاص، مسیر رابطه‌شان را دنبال می‌کند؛ فرآیندی که منجر به ازدواجشان می‌شود، اما پیچش‌های زندگی و عشق آن‌ها را همراهی می‌کند. این فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و بهرامی برای بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد شد. زوج حامد کمیلی و سارا بهرامی در این فیلم شیمی بسیار خوبی دارند و رابطه‌ این دو با توجه به بازی خوب هر دو بازیگر نقش اصلی، بسیار باورپذیر از آب درآمده است. این فیلم همچنین به خوبی نشان می‎‌دهد که بهرامی می‌تواند در ژانرهای متعدد نه تنها بازی کند بلکه کیفیت بسیار خوبی از بازی خود نشان دهد.

1. دارکوب

کارگردان: بهروز شعیبی
نویسنده: حسین تراب‌نژاد، آزیتا ایرایی
سال اکران: 1397

دارکوب

فیلم «دارکوب» حول محور زنی معتاد به نام «مهسا» است که توسط همسر سابقش رها شده و پس از مدتی متوجه می‌شود که فرزندش که گفته شده فوت شده، زنده است. این کشف، مسیر داستان را به سمت تنش‌های اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی سوق می‌دهد. فیلم به موضوعاتی چون اعتیاد، روابط انسانی، مسئولیت والدین و پیامدهای اجتماعی آن‌ها می‌پردازد. این اثر در سی‌ و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در آن سارا بهرامی موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد. در این فیلم، سارا بهرامی نقش مهسا را ایفا می‌کند، شخصیتی که درگیر چرخه اعتیاد و بازخواست گذشته‌اش است. بازی او به حدی تاثیرگذار بود که خود او گفته است که «برای بازی در فیلم دارکوب از درون شکستم». او با ظرافت در به تصویر کشیدن زنی گرفتار اعتیاد، توانسته تعادل میان انسانی که اشتباه کرده ولی هنوز امیدی دارد را نشان دهد و همین باعث شده تا مهسا تبدیل به ماندگارترین نقش بازیگری‌اش شود.

نوشته ۱۰ فیلم برتر سارا بهرامی؛ از «دارکوب» تا «هزارپا» اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

Sina Farahi

برچسب ها:
digikala

دیجی کالا

digikala
دیجی‌کالا مگ - منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌های تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی.
مشاهده همه پست ها

0 نظرات

ارسال نظرات