شرکت خودروسازی BMW از نسخه ویژه توربو دیزاین سدان بی ام و M2 با برخی ارتقاهای ظاهری و البته قیمتی گزاف رونمایی کرد.
بخش پرفورمنس گروه خودروسازی بی ام و که با نام M-Power شناخته میشود، در اقدامی نمادین از یک مدل خاص و محدود به نام بی ام و M2 توربو دیزاین ادیشن مدل 2026 رونمایی کرده است. این معرفی نه تنها صرفاً یک بهروزرسانی ظاهری نیست، بلکه بازنگری در هویت بصری و مهندسی مدل M2 استاندارد است که ریشههای آن را به یکی از اولین و تأثیرگذارترین خودروهای پرفورمنس تاریخ این بخش، یعنی خودروهای توربو شارژ شده دوران اولیه M پیوند میدهد. این ادای احترام از طریق تزریق المانهای طراحی بصری برگرفته از دهه ۱۹۷۰ میلادی به پلتفرم مدرن M2 صورت پذیرفته است.
بر اساس آخرین اخبار خودرو، این نسخه ویژه که به عنوان یک محصول پریمیوم و کلکسیونی جایگاهبندی شده، با قیمت پایه رسمی ۸۴,۰۷۵ دلار آمریکا به بازار عرضه میشود. این برچسب قیمتی، به طور قابل ملاحظهای بالاتر از قیمت پایه مدل M2 کوپه استاندارد قرار دارد و این افزایش قیمت مستقیماً منعکس کننده ارزش افزوده ناشی از تجهیزات منحصر به فرد طراحی و برخی بهبودهای جزئی است. در ادامه به بررسی مشخصات بی ام و M2 توربو دیزاین میپردازیم.
پیشرفتهای بصری بی ام و M2 توربو دیزاین
BMW M2 توربو دیزاین ادیشن مدل ۲۰۲۶ در واقع تلاشی حسابشده برای ادغام هویت پرفورمنس تاریخی بخش M، به ویژه میراث مدل افسانهای BMW 2002 توربو با پلتفرم فنی پیشرفته کنونی است. انحصاری بودن این خودرو با انتخاب رنگ سفارشی آن آغاز میشود که این ادیشن منحصراً با رنگ بدنه آلپاین وایت (Alpine White) ارائه میگردد. همچنین محور اصلی این طراحی بر سقف فیبر کربنی تقویتشده استوار است که فراتر از جنبه طراحی منجر به کاهش وزن شده و دینامیک سواری را به طرز محسوسی بهبود میبخشد. این قطعه در مدل استاندارد یک آپشن ۲,۶۰۰ دلاری محسوب میشود، اما در این نسخه با نوارهای رنگی خاص M که از جلو تا عقب امتداد یافتهاند، متمایز شده است.
این طراحی دستی نوارها که بر روی کاپوت و صندوق عقب نیز تکرار شده، بخشی از توجیه افزایش هزینه تولید را تشکیل میدهد، هرچند که جای خالی نوار جانبی «چوب هاکی» مدل ۰۲ کلاسیک قابل تأمل است؛ در عوض، ادای احترام هوشمندانهای در قالب نوشته “Turbo” به صورت معکوس بر روی کاپوت اعمال شده است که همانند مدلهای قدیمی، برای خوانایی بهتر در آینه دید عقب خودروهای جلویی طراحی شده و یک امضای بصری جذاب محسوب میشود.
مشتریان با خریداری بی ام و M2 توربو دیزاین به طور پیشفرض از مزایای چشمگیری بهرهمند میشوند که شامل اسپویلر عقب M پرفورمنس از جنس فیبر کربن، چراغهای M Shadowline با LED تطبیقی، تریم داخلی فیبر کربن و فرمان M گرمشونده آلکانتارا است. علاوه بر این، امکاناتی چون شارژر بیسیم تلفن همراه و نمایشگر هدآپ (HUD) نیز به صورت استاندارد در دسترس قرار گرفتهاند.
- بی ام و M5 منهارت؛ یک موشک زمینی با 910 اسب بخار قدرت
- بامو M2 توربو با روح دهه ۷۰ از راه رسید؛ بازگشت یک افسانه
- بی ام و M5 منصوری با کیت بدنه فیبر کربنی و قدرت 850 اسب بخار رونمایی شد
با وجود این تجهیزات عالی، برای دستیابی به اوج لذت پکیج M دو آپشن گرانقیمت نیز به این مجموعه اضافه میشوند. این آپشنها شامل رینگهای خیرهکننده Style 1000M است که با پرداخت ۶,۲۶۶ دلار پوشش رنگ برنزی-طلایی مات با کنتراست فوقالعاده به ترکیب بدنه سفید اضافه میکند و همچنین ارتقاء صندلیهای استاندارد چرم Vernasca به صندلیهای باکت کربنی با پرداخت مبلغ ۴,۵۰۰ دلار دیگر به این اضافه میشود.
مشخصات فنی BMW M2 Turbo Design 2026
نسخه خاص توربو دیزاین ادیشن BMW M2 با پیشرانه سهلیتری خطی شش سیلندر مجهز به فناوری توربوشارژ دوقلو (Twin-Turbo) که با کد S58 شناخته میشود عرضه شده و هیچگونه تغییر یا ارتقاء قدرتی نسبت به مدلهای پایه M2 که از بهروزرسانی مدل سال ۲۰۲۵ بهرهمند شدهاند، تجربه نکرده است. این موتور دقیقاً همان خروجی ۴۷۳ اسب بخار را تولید میکند، در حالی که حداکثر گشتاور پایدار آن بر روی ۵۵۰ نیوتنمتر تنظیم شده است. نکته بسیار متمایزکننده اصرار بر حفظ تجربه ناب رانندگی است، چرا که این مدل منحصراً تنها با گیربکس دستی شش سرعته ارائه میشود.
این انتخاب انتقال قدرت، عملاً هرگونه راهی را برای خریدارانی که به دنبال آسایش و سرعت تعویض دنده گیربکسهای اتوماتیک هستند، مسدود میسازد و آنها را مجبور میسازد تا در صورت عدم تمایل به کلاچ و تعویض دنده دستی، به سراغ مدل استاندارد بروند و در صورت لزوم، ماژولهای پرفورمنس مورد نظر خود را به صورت قطعات افترمارکت از کاتالوگ گسترده M پرفورمنس بر روی آن نصب نمایند.
شتابگیری از حالت سکون تا سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تحت تأثیر انتقال قدرت دستی در ۴.۱ ثانیه محقق میشود که این رقم برای یک خودرو با این وزن و قدرت در این کلاس، همچنان رقابتی است. سرعت نهایی خودرو نیز به طور پیشفرض روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است؛ اما این محدودیت با سفارش اختیاری پکیج M Driver’s که با هزینه ۲,۵۰۰ دلار علاوه بر قیمت پایه قابل خریداری است، برداشته میشود و در این حالت، حداکثر سرعت به مرز ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت افزایش مییابد. این پکیج شامل یک روز آموزش رانندگی پیشرفته و متمرکز بر تکنیکهای دینامیک خودرو در مرکز تخصصی پرفورمنس بی ام و نیز میباشد.
برچسب قیمتی M2 توربو دیزاین؛ آیا ارزش خرید دارد؟
برچسب قیمتی اعلام شده برای M2 توربو دیزاین ادیشن مدل ۲۰۲۶ مبلغ ۸۴,۰۷۵ دلار تعیین شده است که این رقم شامل مبلغ ۱,۱۷۵ دلار هزینه استاندارد حمل و نقل و تحویل است. با مقایسه این قیمت با نسخه استاندارد M2 که با قیمت پایه ۶۹,۳۷۵ دلار عرضه میشود، یک اختلاف قیمتی قابل توجه ۱۵,۰۰۰ دلاری پدیدار میشود که حتی با لحاظ کردن ارزش افزودهای که از بابت تجهیزات استاندارد منحصر به فرد این ادیشن نصیب مالک میشود، همچنان رقم بسیار بزرگی تلقی میگردد.
اما جذابیت اصلی این مدل برای کلکسیونرها و علاقمندان به ماهیت تولید محدود آن بازمیگردد، هرچند که شرکت بی ام و هنوز آمار دقیق تیراژ نهایی تولید شده از این نسخه را به صورت رسمی منتشر نکرده است. این پکیج ظاهری به طور مستقیم ادای احترامی است به مدل افسانهای ۲۰۰۲ توربو که اولین بار در سپتامبر سال ۱۹۷۳ رونمایی شد و این الهامگیری تاریخی، عاملی قدرتمند برای شیفتگی طرفداران پروپاقرص برند است.
- بهترین خودروهای سال 2026 که بیصبرانه منتظر آنها هستیم
- استون مارتین DBX S رونمایی شد؛ شاسی بلند لوکس با قدرت ۷۲۷ اسب بخار
- بی ام و سری 8 ادیشن M هریتیج در قامت یک غزل زیبای خداحافظی معرفی شد
اما سؤال اساسی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا این «دیزاین ادیشن» واقعاً ارزش پرداخت ۱۵,۰۰۰ دلار مازاد بر مدل پایه را دارد یا خیر؟ با افزایش اندکی در بودجه، یعنی صرف مبلغی کمتر از همان ۱۵,۰۰۰ دلار مازاد بر قیمت ادیشن، خریدار وارد قلمرو مدل M2 CS جدید میشود. این مدل که با قیمت ۹۹,۷۷۵ دلار عرضه میشود، عملاً فاصلهای قیمتی در حدود ۳۰,۰۰۰ دلار با M2 پایه ایجاد میکند اما در ازای این هزینه مضاعف، مزایای فنی ملموسی را ارائه میدهد که شامل کاهش وزن تقریبی ۴۴ کیلوگرم نسبت به مدلهای پایه و همچنین بهرهمندی از نسخه ارتقایافته پیشرانه S58 است.
این نسخه قدرتمندتر، توان خروجی را به ۵۲۳ اسب بخار افزایش میدهد و گشتاور آن نیز به رقم چشمگیر ۶۴۹ نیوتنمتر میرسد. علاوه بر بهبود قوای محرکه، مدل CS تجهیزات شاسی بهروزرسانی شده، اسپویلر عقب با طراحی خاص دماردکی که جلوهای تهاجمیتر دارد، و همچنین صندلیهای باکت سبکوزن M کربنی را به صورت تجهیزات استاندارد به همراه دارد. با در نظر گرفتن این تفاوتها مدل M2 CS با وجود قیمت بهشدت بالاتر، به شکلی وسوسهانگیز در مقابل خریداران قرار میگیرد.
0 نظرات