در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

از هایپرکارها تا شاسی‌بلندها: ۵ ترند طلایی خودروهای دهه ۹۰ که صنعت را متحول کرد

خودروهای دهه ۹۰ با ترکیبی از نوآوری‌های فنی و تحولات طراحی، عصری طلایی برای صنعت خودروسازی رقم زدند. این دهه شاهد ترندهای به‌یادماندنی بود که مسیر آینده خودروها را دگرگون کرد. صنعت خودرو پس از یک دوره رکود در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی، با ورود به دهه ۹۰ جان تازه‌ای گرفت. استفاده گسترده از ...

خودروهای دهه ۹۰ با ترکیبی از نوآوری‌های فنی و تحولات طراحی، عصری طلایی برای صنعت خودروسازی رقم زدند. این دهه شاهد ترندهای به‌یادماندنی بود که مسیر آینده خودروها را دگرگون کرد.

صنعت خودرو پس از یک دوره رکود در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی، با ورود به دهه ۹۰ جان تازه‌ای گرفت. استفاده گسترده از فناوری‌هایی نظیر تزریق سوخت الکترونیکی و ساختار یکپارچه بدنه، به همراه تمرکز بر ایمنی و راحتی، اتومبیل‌ها را به شکلی مدرن‌تر و کارآمدتر متحول کرد.

طراحی رترو: خودروهای دهه ۹۰ با الهام از گذشته

در دهه ۹۰ میلادی، طراحان خودرو برای الهام گرفتن به گذشته روی آوردند. مزدا میاتا (Mazda Miata) که در سال ۱۹۸۹ عرضه شد، با الهام از رودسترهای کلاسیک بریتانیایی و اروپایی، هدف بازآفرینی لذت رانندگی با یک دو‌نفره سبک‌وزن را دنبال کرد؛ اما با فناوری‌های مدرن و قابلیت اطمینان بالاتر.

با پیشرفت دهه، مدل‌های رترو بیشتری ظهور کردند. یکی از مشهورترین آن‌ها، فولکس واگن نیو بیتل (Volkswagen New Beetle) بود که در سال ۱۹۹۷ به بازار آمد. این خودرو با این‌که بر پایه شاسی مدرن گلف Mark IV ساخته شده بود، اما طراحی گرد و شبیه به حشره و حتی گلدان تعبیه شده در داشبورد، حس نوستالژی بیتل اصلی را زنده می‌کرد. پلیموث پرولر (Plymouth Prowler) نیز در همان سال ۱۹۹۷ با الهام از هات‌رادهای وینتیج و با استفاده گسترده از آلومینیوم معرفی شد که بعدها الهام‌بخش خودروهایی نظیر کرایسلر پی‌تی کروزر (Chrysler PT Cruiser) و فورد تاندربرد (Ford Thunderbird) شد.

ماسل تراک‌ها: قدرت‌نمایی پیکاپ‌های پرفورمنس

دهه ۹۰ شاهد ظهور ترند «ماسل تراک‌ها» (Muscle Trucks) بود که اهمیت رو به رشد پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندها در بازار آمریکا را نوید می‌داد. شورلت اس‌اس ۴۵۴ (Chevrolet SS 454) در سال ۱۹۹۰ با موتور V8 و توان خروجی ۲۴۵ اسب‌بخار آغازگر این مسیر بود.

جی‌ام‌سی (GMC) نیز با مدل‌های سایکلون (Syclone) در سال ۱۹۹۱ و تایفون (Typhoon) در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۳ به این ترند پیوست. سایکلون یک پیکاپ کامپکت بود و تایفون نسخه شاسی‌بلند آن، که هر دو به موتور ۴.۳ لیتری V6 با ۲۸۰ اسب‌بخار قدرت مجهز بودند. فورد اف-۱۵۰ لایتنینگ (Ford F-150 Lightning) از سال ۱۹۹۳ وارد میدان شد و در سال ۱۹۹۹ نسخه ۳۶۰ اسب‌بخاری آن معرفی شد. در سال ۱۹۹۸، داج (Dodge) نیز مدل داکوتا (Dakota) را با موتور ۵.۹ لیتری مگنوم V8 و ۲۵۰ اسب‌بخار قدرت عرضه کرد.

احیای رودسترها: بازگشت لذت رانندگی

موفقیت مزدا میاتا در بازگرداندن لذت رانندگی با رودسترهای چابک، الهام‌بخش بسیاری از خودروسازان در دهه ۹۰ میلادی شد. لوتوس الیزه (Lotus Elise) در سال ۱۹۹۶ با وزن فوق سبک و هندلینگی افسانه‌ای، تعریفی جدید از رودستر ارائه داد. در همان سال، مرسدس‌بنز اس‌ال‌کی (Mercedes-Benz SLK) و پورشه باکستر (Porsche Boxster) نیز معرفی شدند که باکستر به‌عنوان یک خودروی اسپرت موتور وسط، هندلینگ بی‌نظیری داشت.

بی‌ام‌و در سال ۱۹۹۵ مدل Z3 را با الهام از بی‌ام‌و ۵۰۷ دهه ۵۰ عرضه کرد و آلفارومئو اسپایدر (Alfa Romeo Spider) نیز در سال ۱۹۹۴ با طراحی گوه‌شکل مدرن شد. در اواخر دهه، هوندا اس 2000 (Honda S2000) در سال ۱۹۹۹ و آئودی TT رودستر (Audi TT Roadster) نیز به بازار آمدند. این رودسترها با هدف بازگرداندن هیجان و لذت رانندگی طراحی شده بودند.

شاسی‌بلندها: پادشاهی جدید بازار خودرو

دهه ۹۰ شاهد اوج‌گیری شاسی‌بلندها (SUV) بود. این وسایل نقلیه که در ابتدا به‌عنوان خودروهای کاربردی و خشن برای مصارف آفرود طراحی شده بودند، در دهه ۸۰ با افزودن عناصر لوکس و راحتی به تدریج جذابیت بیشتری پیدا کردند. تا دهه ۹۰، محبوبیت شاسی‌بلندها در میان شهرنشینان و حومه‌نشینان به حدی رسید که خودروسازان به تولید نسخه‌های کوچک‌تر، راحت‌تر و شهری‌تر روی آوردند.

مدل‌هایی مانند فورد اکسپلورر (Ford Explorer)، جیپ چروکی (Jeep Cherokee) و شورلت بلیزر (Chevrolet Blazer) با استقبال گسترده مواجه شدند. حتی برندهای لوکس نیز به این بخش وارد شدند و لینکلن ناویگیتور (Lincoln Navigator) در سال ۱۹۹۸ و کادیلاک اسکالید (Cadillac Escalade) در سال ۱۹۹۹ معرفی شدند. البته شاسی‌بلندهای آفرود‌محور مانند جیپ رانگلر (Jeep Wrangler) و هامر اچ 1 (Hummer H1) نیز همچنان جایگاه خود را حفظ کرده بودند.

ظهور هایپرکارها: سرعت‌های فراتر از تصور

در دهه ۹۰ میلادی، نسل جدیدی از خودروهای فوق‌العاده سریع ظاهر شدند که به «هایپرکار» (Hypercar) معروف گشتند. این خودروها توانستند از مرز سرعت ۲۰۰ مایل بر ساعت (حدود ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت) عبور کنند. مک لارن اف 1 (McLaren F1) که در سال ۱۹۹۲ معرفی شد، با حداکثر سرعت ۲۲۱ مایل بر ساعت (۳۵۶ کیلومتر بر ساعت) و حتی ۲۴۰ مایل بر ساعت (۳۸۶ کیلومتر بر ساعت) در سال ۱۹۹۸، بی‌شک یکی از پیشگامان این دسته بود.

دیگر هایپرکارهای این دهه که توانستند از مرز ۲۰۰ مایل بر ساعت بگذرند، شامل جگوار ایکس جی 220 (Jaguar XJ220) با ۲۱۷ مایل بر ساعت در سال ۱۹۹۲، بوگاتی EB110 سوپر اسپرت (Bugatti EB110 Super Sport) با ۲۲۱ مایل بر ساعت در سال ۱۹۹۲، لامبورگینی دیابلو (Lamborghini Diablo) با ۲۰۲ مایل بر ساعت در سال ۱۹۹۳ و فراری اف 50 (Ferrari F50) با ۲۰۲ مایل بر ساعت در سال ۱۹۹۵ می‌شدند.

بیشتر بخوانید

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات