آیا باورتان میشود که برخی خودروها، پس از خرابی، هزینه تعمیرشان صاحب را ورشکست میکند؟ این ۱۳ مدل، کابوس واقعی برای هر رانندهای هستند.
یک مشاور خدمات خودرو که بیش از یک دهه تجربه دارد، فهرستی از خودروهایی را منتشر کرده که به دلیل بالا بودن هزینه تعمیر خودرو، اغلب ارزش نگهداری ندارند. این خودروها با مشکلات رایج و پرهزینه مواجه میشوند. این مسائل شامل طراحیهای شکننده موتور، تعمیرات پرزحمت یا قطعات یدکی گرانقیمت است و آنها را به خودروهای گرانقیمت تعمیر تبدیل میکند. مالکان این خودروها اغلب مجبور میشوند بین تعمیرات سنگین یا رها کردن خودروی خود تصمیم بگیرند.
۱۳ خودرو با هزینه تعمیر سرسام آور
در ادامه، ۱۳ خودرویی را بررسی میکنیم که به دلیل هزینه تعمیر خودرو بالا، اغلب از سوی مکانیکها و صاحبان خودرو به عنوان «دردسرساز» شناخته میشوند.
۱. نیسان مورانو (۲۰۰۳-۲۰۰۷)
نسل اول نیسان مورانو (Nissan Murano) از پیشگامان استفاده از جعبهدندههای ضریبمتغیر پیوسته (CVT) بود. متاسفانه، این جعبهدندهها بهشدت مستعد خرابیهای فاجعهبار هستند. تعویض یک CVT هزاران دلار هزینه دارد و از آنجایی که ارزش مورانوهای اولیه در بازار خودروهای دست دوم چندان زیاد نیست، بسیاری از مالکان ترجیح میدهند خودرویشان را اسقاط کنند. حتی برخی که اقدام به تعویض جعبهدنده میکنند، ممکن است چند سال بعد با خرابی مجدد مواجه شوند.
۲. فورد اف 150 (۲۰۰۴-۲۰۱۰) با موتور ۵.۴ لیتری تریتون V8
موتور ۵.۴ لیتری تریتون V8 فورد (Ford) در ظاهر قدرتمند بود، اما سوابق تعمیراتی آن فاجعهبار است. شمعهای آن اغلب در سرسیلندرها گیر میکنند و گاهی هنگام خارج کردن میشکنند. علاوه بر این، خرابیهای رایج زنجیر تایم نیاز به جراحیهای پرهزینه دارد. در بسیاری از موارد، این هزینه تعمیر خودرو از ارزش باقیمانده کامیون نیز فراتر میرود.
۳. کرایسلر پیتی کروزر
خودروهای کرایسلر پیتی کروزر (Chrysler PT Cruiser) با واشر سرسیلندر سوخته، از جمله تعمیراتی هستند که مکانیکها از آن بیزارند. این خودروها تمایل زیادی به نشت مایع خنککننده و در نهایت سوختن واشر سرسیلندر اصلی دارند. با توجه به اینکه ارزش فروش مجدد این خودرو به ندرت به چهار رقم میرسد، قبض تعمیرات بیش از ۲٬۰۰۰ دلاری توجیه اقتصادی ندارد و بسیاری از آنها راهی اوراقچیها میشوند.
۴. لندروور دیسکاوری و رنجروور
شاسیبلندهای لوکس لندروور (Land Rover) و رنجروور (Range Rover) توانایی آفرود و راحتی چشمگیری دارند، اما نگهداری آنها میتواند به سرعت حساب بانکی را خالی کند. مشکلات سیستم خنککننده، خرابیهای سیستم تعلیق بادی و سیستمهای الکتریکی پیچیده، همگی رایج و پرهزینه هستند. طبق دادههای RepairPal، میانگین هزینه سالانه نگهداری لندروور حدود ۱٬۲۰۰ دلار است که در صورت بروز خرابیهای اساسی، این رقم بهمراتب افزایش مییابد.
۵. شورولت تریلبلیزر (۲۰۰۲-۲۰۰۹)
نسل اول شورولت تریلبلیزر (Chevrolet TrailBlazer) در زمان خود شاسیبلند محبوبی بود، اما اکنون بسیاری از آنها کمتر از هزینه تعمیر خودرو رایجشان ارزش دارند. سوختن واشر سرسیلندر، خرابیهای گیربکس و مشکلات زنجیر تایم همگی بین ۲٬۰۰۰ تا ۴٬۰۰۰ دلار هزینه دارند. این مسائل بههمراه احتمال بالای خوردگی در مناطق شمالی، باعث میشود تعمیر آنها اغلب بیارزش باشد.
۶. آئودی A6 و A8 (۲۰۰۴-۲۰۱۲، با موتور ۴.۲ لیتری V8)
موتور ۴.۲ لیتری V8 آئودی (Audi) قدرتمند است، اما سیستم زنجیر تایم آن در پشت موتور و چسبیده به دیواره آتش قرار دارد. این طراحی بهمعنای آن است که برای یک تعمیر روتین، موتور باید بهطور کامل از خودرو خارج شود؛ کاری که میتواند ۶٬۰۰۰ دلار یا بیشتر هزینه داشته باشد. افزودن مشکلات الکتریکی رایج آئودی، فرسودگی سیستم تعلیق و نشت سیستم خنککننده، این خودروهای لوکس را به گزینههایی پرهزینه برای احیا تبدیل میکند.
۷. بامو سری ۷ (E65/E66، ۲۰۰۲-۲۰۰۸)
سدان پرچمدار بامو (BMW) در اواسط دهه ۲۰۰۰ یک نمایشگاه فناوری بود، اما بسیاری از این ویژگیهای پیشرفته اکنون به liabilities پرهزینه تبدیل شدهاند. الکترونیک پیچیده iDrive، سیستم تعلیق فعال و حتی جعبهدندهها با گذشت زمان دچار خرابی میشوند که هر کدام هزاران دلار برای تعمیر هزینه دارند. مشکلات آببندی ساق سوپاپ در موتورهای V8 و V12 نیز ریسک بیشتری اضافه میکند. صورتحساب تعمیرات این خودروها اغلب از ارزش بازارشان فراتر میرود.
۸. داج جورنی (۲۰۰۹-۲۰۲۰)
ارزش داج جورنی (Dodge Journey) همیشه بهدلیل قیمت پایینش بود، اما همین موضوع در زمان بروز تعمیرات جدی به ضرر مالکان تمام میشود. خرابیهای گیربکس رایج و پرهزینه هستند. همچنین، چیدمان فشرده موتور V6 عرضی، کارهای سادهای مانند تعویض واترپمپ را به عملیاتهای بزرگ تبدیل میکند. یک گیربکس خراب در یک جورنی ۱۰ ساله اغلب بهمعنای پایان عمر آن است.
۹. مینی کوپر اس (R56، ۲۰۰۷-۲۰۱۳)
مینی کوپر اس (Mini Cooper S) توربوشارژ مدل R56 رانندگی لذتبخشی دارد، اما هزینه تعمیر خودرو به هیچ وجه لذتبخش نیست. سفتکننده زنجیر تایم، خرابی توربوشارژر و تجمع کربن روی سوپاپهای ورودی همگی رایج و گرانقیمت هستند. تعویض زنجیر تایم میتواند ۱٬۸۰۰ دلار و یک توربوشارژر جدید ۲٬۵۰۰ دلار هزینه داشته باشد. با توجه به اینکه بسیاری از مینیهای دست دوم با قیمتی کمتر از ۵٬۰۰۰ دلار معامله میشوند، یک خرابی بزرگ اغلب بهمعنای پایان راه است.
۱۰. کادیلاک با موتور نورثاستار V8
موتور نورثاستار V8 کادیلاک (Cadillac) در دهههای ۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی برای ارائه قدرت لوکس و دور بالا طراحی شده بود. اما در واقعیت، خرابیهای واشر سرسیلندر رایج بود و تعمیر آنها نیاز به خارج کردن موتور از خودرو داشت. این کار پرزحمت و پرهزینه اغلب بیش از ۴٬۰۰۰ دلار هزینه دارد که بیشتر از ارزش بسیاری از کادیلاکهای اوایل دهه ۲۰۰۰ است. بدتر اینکه، رزوه بلوک آلومینیومی اغلب در طول تعمیرات خراب میشود، بنابراین حتی یک تعمیر گرانقیمت نیز ممکن است دوام زیادی نداشته باشد.
۱۱. فولکسواگن پاسات (۲۰۰۶-۲۰۱۲، با موتورهای ۲.۰ لیتری توربو)
موتور ۲.۰ لیتری توربوی فولکسواگن (Volkswagen) پر جنبوجوش است. اما خرابی سفتکننده زنجیر تایم در این خودروها میتواند بدون هشدار، به آسیب فاجعهبار موتور منجر شود. یک بازسازی یا تعویض کامل موتور میتواند از ۵٬۰۰۰ دلار فراتر رود که اغلب بیشتر از ارزش خودرو در بازار دست دوم است. حتی مسائل غیرفاجعهبار مانند مصرف روغن و تجمع کربن نیز گرانقیمت هستند و بسیاری از پاساتها پس از یک خرابی بزرگ برای قطعات فروخته میشوند.
۱۲. مرسدسبنز کلاس ام ال (۲۰۰۶-۲۰۱۱، W164)
شاسیبلند اندازه متوسط مرسدسبنز (Mercedes-Benz) لوکس و توانمند است، اما هزینه تعمیر خودرو با افزایش سن بهشدت افزایش مییابد. میلههای تعلیق بادی هر کدام میتوانند ۱٬۵۰۰ دلار هزینه داشته باشند و نشت آببندی کولر روغن نیاز به جداسازی عمده موتور برای تعمیر دارد. حتی مسائل نسبتا کوچک میتوانند به فاکتورهای تعمیر ۳٬۰۰۰ دلاری تبدیل شوند و قطعات سیستم انتقال قدرت اغلب ارزش خود شاسیبلند را پس از ۱۵۰٬۰۰۰ مایل افزایش میدهند.
۱۳. جیپ گرند چروکی WJ (۱۹۹۹-۲۰۰۴، با موتور ۴.۷ لیتری V8)
موتور ۴.۷ لیتری پاورتک V8 جیپ (Jeep) بهدلیل لجن بستن و چرخش بلبرینگها در صورت عدم تعویض روغن بهموقع، بدنام بود. حتی در صورت نگهداری مناسب، مشکلات سیستم خنککننده و ترکخوردگی سرسیلندرها غیرمعمول نبود. بازسازی مناسب یا تعویض کامل موتور بهراحتی از ۴٬۰۰۰ دلار فراتر میرود که ارزش فروش مجدد بیشتر جیپهای گرند چروکی (Grand Cherokee) مدل WJ را تحتالشعاع قرار میدهد. افزودن خرابیهای گیربکس و مشکلات الکتریکی، به وضوح نشان میدهد که چرا بسیاری از این جیپها پس از بروز تعمیرات اساسی رها میشوند.














0 نظرات