در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

چری از اولین ماژول باتری حالت جامد خود رونمایی کرد؛ پیمایش 1500 کیلومتر با یک بار شارژ

گروه خودروسازی چری در جریان کنفرانس نوآوری جهانی این برند که در شهر ووهو چین برگزار شد، اولین ماژول باتری حالت جامد خود را معرفی کرد. همزمان با برگزاری کنفرانس نوآوری جهانی چری 2025 که در تاریخ ۱۸ اکتبر برگزار شد، این شرکت به عنوان یکی از خودروسازان پیشرو در زمینه فناوری‌های نوین انرژی، از ...

گروه خودروسازی چری در جریان کنفرانس نوآوری جهانی این برند که در شهر ووهو چین برگزار شد، اولین ماژول باتری حالت جامد خود را معرفی کرد.

همزمان با برگزاری کنفرانس نوآوری جهانی چری 2025 که در تاریخ ۱۸ اکتبر برگزار شد، این شرکت به عنوان یکی از خودروسازان پیشرو در زمینه فناوری‌های نوین انرژی، از اولین ماژول باتری حالت جامد خود رونمایی کرد. طبق آخرین اخبار خودرو، این باتری جدید دارای چگالی انرژی سلولی ۶۰۰ وات‌ساعت بر کیلوگرم است، رقمی که تقریباً دو برابر باتری‌های لیتیوم‌یونی نسل فعلی به‌شمار می‌رود و نشان‌دهنده‌ جهشی بزرگ در کارایی، برد حرکتی و ایمنی خودروهای برقی آینده چری است.

انقلاب چری با رونمایی از ماژول باتری حالت جامد

ماژول باتری حالت جامد چری نتیجه‌ فعالیت مؤسسه تحقیقات باتری حالت جامد این خودروساز بوده که با هدف توسعه‌ راهکارهای ذخیره‌ انرژی نسل بعدی ایجاد شده است. ماژول جدید با استفاده از سیستم الکترولیت جامد پلیمریزه‌شده ساخته شده است؛ ساختاری که با حذف کامل مایع الکترولیت، خطر اشتعال و ناپایداری حرارتی را به‌شدت کاهش می‌دهد و در عین حال رسانایی یونی بالایی را در دماهای مختلف حفظ می‌کند. در بخش کاتد نیز از ماده‌ منگنز غنی از لیتیوم بهره گرفته شده تا ضمن افزایش پایداری شیمیایی، توان و چگالی انرژی در واحد حجم نیز افزایش یابد.

چری در بیانیه‌ای رسمی تأیید کرد که سلول باتری حالت جامد جدید با چگالی انرژی ۶۰۰ وات‌ ساعت بر کیلوگرم حتی پس از عبور از آزمایش‌های شدید ایمنی از جمله نفوذ میخ فولادی و سوراخ‌کاری با مته‌ برقی، بدون بروز هیچ‌گونه آتش‌سوزی یا انتشار دود، همچنان توانسته به تولید و انتقال برق پایدار ادامه دهد.

همچنین بخوانید

بر اساس نتایج شبیه‌سازی‌های داخلی چری، خودروهای مجهز به این سلول‌های پیشرفته از نظر تئوری قادر خواهند بود با یک‌بار شارژ مسافتی بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر را طی کنند. این رقم در استفاده واقعی و با در نظر گرفتن افت انرژی محیطی و مقاومت آیرودینامیکی، به حدود ۱۳۰۰ کیلومتر برد مؤثر کاهش می‌یابد. این میزان تقریباً دو برابر برد فعلی خودروهای برقی تولید چین است و در عمل می‌تواند مفهوم «رانندگی بین‌شهری بدون توقف شارژ» را به واقعیت تبدیل کند.

چری اعلام کرده است که عملیات آزمایشی میدانی این فناوری در سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد و پس از ارزیابی عملکرد صنعتی، تولید انبوه و عرضه تجاری در سال ۲۰۲۷ انجام می‌شود. اگر این جدول زمانی بدون تأخیر اجرایی شود، چری از رقبای سرشناس خود یعنی BYD و CATL که فعلاً در مرحله‌ تولید محدود باتری‌های حالت جامد هستند، پیشی خواهد گرفت.

افزایش ۲۶ درصدی صادرات چری

این رونمایی بزرگ همچنین در مقطعی انجام شد که عملکرد مالی چری در سال ۲۰۲۵ به اوج رسیده است. تنها در ماه سپتامبر، این شرکت ۱۳۷٬۶۲۴ دستگاه خودرو را به بازارهای خارجی صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶.۲ درصد رشد نشان می‌دهد. به این ترتیب، چری توانست برای پنجمین ماه متوالی صادرات بالای ۱۰۰ هزار دستگاه را ثبت کند؛ دستاوردی که آن را در زمره‌ موفق‌ترین خودروسازان صادرکننده چین قرار داده است.

در سطح مالی نیز درآمد نیمه نخست سال ۲۰۲۵ چری با رقم ۱۴۱.۶ میلیارد یوان (۱۹.۵ میلیارد دلار) گزارش شد که افزایش ۲۶.۳ درصدی نسبت به سال پیشین را نشان می‌دهد. در کنار این رشد، چری با عرضه اولیه سهام بزرگ خود در بازار هنگ‌کنگ موفق شد بزرگ‌ترین IPO خودروسازان چینی در سال ۲۰۲۵ را رقم بزند. بخشی از سرمایه جذب‌شده در این عرضه (حدود ۳۵ درصد) مستقیماً به بودجه‌ تحقیق و توسعه پروژه‌های خودروی برقی و نرم‌افزارهای کنترل برد اختصاص یافت و ۲۵ درصد دیگر به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نسل بعدی باتری و مواد پیشرفته مربوط می‌شود.

در مجموع، رونمایی از ماژول باتری حالت جامد را می‌توان نقطه‌ی عطف فنی و تجاری چری در مسیر جهانی‌شدن دانست. تحولی که در صورت موفقیت قادر است برد حرکتی خودروهای برقی را دو برابر کند، ایمنی را افزایش دهد و جایگاه چین را در حوزه‌ فناوری باتری نسل بعدی به سطح رهبری جهانی ارتقا دهد.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات

آخرین نظرات