ارتش جمهوری خلق چین به صورت رسمی نسخه دو نفره جنگنده J-20S را با قابلیتهای جدید و بهرهمندی از هوش مصنوعی معرفی کرد.
کشور چین با رونمایی رسمی از نسخه دو سرنشینه جنگنده پنهانکار نسل پنجمی J-20 که اکنون با عنوان J-20S شناخته میشود، به دنبال افزایش استحکامات نیروی نظامی خود است. این جنگنده جدید با همافزایی هوش انسانی و قابلیتهای پیشرفته هوش مصنوعی نقشی محوری ایفا میکند. تا پیش از این، جنگندههای نسل پنجم مانند اف 22 رپتور یا اف 35 لایتنینگ با تمرکز بر مفهوم خلبان تکنفره و خودکارسازی حداکثری عملیات، طراحی شده بودند. اما J-20S با افزودن یک سرنشین دوم که نقشی فراتر از یک افسر تسلیحات ایفا میکند و به عنوان فرمانده مأموریت شناخته میشود، این معادله را به چالش میکشد.
جنگنده J-20S، چشم بیدار چین در آسمان
یکی از چشمگیرترین قابلیتهای مورد انتظار جنگنده جی 20 نسخه اس، توانایی آن در هماهنگی و فرماندهی تیمهای همراه پهپادی است. این پهپادهای پیشرفته میتوانند به عنوان گسترشدهندههای حسگر، پلتفرمهای حمل تسلیحات یا حتی طعمه عمل کنند. در چنین سناریویی، فرمانده مأموریت یا همان خلبان دوم در جنگنده J-20S با بهرهگیری از هوش مصنوعی پیشرفته جنگنده، وظیفه مدیریت همزمان چندین پهپاد، تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از دادههای دریافتی از حسگرهای مختلف و تصمیمگیریهای حیاتی را بر عهده خواهد داشت.
قلب تپنده قابلیتهای فرماندهی جنگنده J-20S چین، مجموعهای از سیستمهای هوش مصنوعی پیشرفته (AI) و فناوری ادغام حسگرها (Sensor Fusion) است. این سیستمها نه تنها به جنگنده امکان میدهند تا حجم عظیمی از دادهها را از منابع مختلف (رادار، حسگرهای فروسرخ، سیستمهای جنگ الکترونیک، و دادههای شبکه) به سرعت پردازش کند، بلکه به طور خودکار تهدیدات را شناسایی کرده و به فرمانده مأموریت (خلبان دوم) در تصمیمگیریهای حیاتی کمک میکنند.
- اینها پیشرفته ترین جت های جنگنده چین هستند
- نگاهی به بزرگترین نقطه ضعف جنگنده پیشرفته جی 20 چین
- جنگنده چینی چنگدو J‑20 مچ سامانههای دفاعی آمریکا، ژاپن و کره را خواباند
- مقایسه جنگنده اف-۱۵ ایکس ایگل ۲ آمریکا و جی-۲۰ چین؛ کدام جت دست بالا را دارد؟
حسگر اصلی که به J-20S اجازه میدهد تا در نبردهای دوربرد برتری یابد، رادار آرایه فازی فعال الکترونیکی (AESA) با برد بلند و تعداد ماژولهای تراکمی بالای آن است. رادارهای AESA به دلیل قابلیتهای منحصر به فرد خود به ستون فقرات نبردهای هوایی مدرن تبدیل شدهاند. گزارشها حاکی از آن است که رادار J-20S ممکن است بردی فراتر از نمونههای مشابه غربی داشته باشد که به آن امکان میدهد تهدیدات را از فواصل بسیار دور، حتی قبل از اینکه خود جنگنده توسط دشمن کشف شود، شناسایی کند. با این حال تحلیلگران نظامی گمانهزنی میکنند که رادار J-20S ممکن است در برخی جنبهها از رادارهای موجود در جنگندههای آمریکایی پیشی گرفته باشد.
دروازهای به نسل ششم جنگندهها
تصمیم چین برای افزودن یک خلبان دوم در J-20S با مفهوم «مأموریتهای فرماندهی مشترک» که در نیروی هوایی آمریکا نیز در حال بررسی است، مطابقت دارد. این رویکرد به دنبال افزایش تواناییهای عملیاتی جنگندهها از طریق امکان کنترل بیواسطه پهپادها توسط یک فرمانده انسانی در کابین خلبان است. همچنین، فرمانده مأموریت میتواند به عنوان یک گره مرکزی در شبکهی نبرد عمل کند، اطلاعات حیاتی را بین دیگر پلتفرمهای سرنشیندار و بدون سرنشین به اشتراک بگذارد و یک تصویر عملیاتی یکپارچه را حفظ کند. در نهایت، کارشناسان نظامی بر این باورند که جنگنده J-20S چین، با ادغام بیسابقه هوش مصنوعی و قابلیتهای انسانی در یک ساختار دو سرنشینه، مسیر جدیدی را در تکامل نبردهای نسل پنجم و ششم هوافضا ایجاد کرده است.
0 نظرات