در بحبوحهی رشد سریع بازار عینکهای هوشمند، که اکنون تحت سلطهی شرکت متا قرار دارد، گوگل در سکوت خبری مراحل توسعهی محصول رقیب خود را تکمیل کرده و آمادهی ورود به این میدان میشود. هرچند پیشتر تصور میشد گوگل برنامهی نزدیکی برای عرضهی عینک خود ندارد، اما گزارشهای جدید خلاف آن را ثابت میکند. فاز تحقیق و توسعهی عینک هوشمند گوگل به اتمام رسیده و تنها تصمیمگیری نهایی برای زمان عرضه به بازار باقی مانده است. در این پروژه، شرکت Quanta به عنوان طراح نمونهی اولیه و HTC به عنوان تولیدکنندهی پیمانی انتخاب شدهاند. تجربهی HTC در ساخت عینک هوشمند VIVE Eagle، که با یک مدل زبانی پیشرفتهی چینی عرضه شد، یکی از دلایل اصلی انتخاب این شرکت برای تولید انبوه محصول گوگل بوده است.
این اقدام گوگل در شرایطی انجام میشود که بازار عینکهای هوشمند، پتانسیل بالای خود را به نمایش گذاشته است. آمار منتشر شده توسط Counterpoint Research نشان میدهد که فروش جهانی این دستگاهها در نیمهی اول سال 2025 با افزایشی 110 درصدی نسبت به سال گذشته روبهرو شده است. بخش بزرگی از این موفقیت به نام عینکهای Ray-Ban Meta ثبت شده که سهم خود از محمولههای بازار را از 46 درصد در نیمهی اول 2024 به 78 درصد در نیمهی اول 2025 افزایش دادهاند. در حال حاضر، متا با داشتن 73 درصد از سهم کلی بازار، قدرت بیچونوچرای این صنعت است، اما این رشد سریع، فرصتهای بزرگی را برای شرکتهایی مانند گوگل فراهم میکند تا بتوانند جایگاه خود را پیدا کنند.
سلاح اصلی گوگل در این رقابت، پلتفرم نرمافزاری قدرتمند آن یعنی Android XR خواهد بود. این پلتفرم با هدف ارائهی تجربهای یکپارچه و روان طراحی شده است که به کاربران اجازه میدهد بدون نیاز به یادگیری مجدد، از دستگاه پوشیدنی خود همانند گوشی هوشمندشان استفاده کنند. حفظ «حافظهی عضلانی» کاربران اندروید، فرآیند پذیرش این فناوری را سادهتر کرده و انعطافپذیری بیشتری را به ارمغان میآورد. با ورود گوگل، انتظار میرود رقابت در بازار عینکهای هوشمند شدت گرفته و این شرکت با تکیه بر اکوسیستم اندروید، بتواند به سرعت به یکی از بازیگران اصلی این حوزه تبدیل شده و سلطهی چندین سالهی متا را به طور جدی به چالش بکشد.
منبع: wccftech
نوشته تولید انبوه عینک هوشمند گوگل به HTC سپرده شد اولین بار در دیجیکالا مگ. پدیدار شد.
0 نظرات