محصولات برند هونگچی که یکی از خودروسازان لوکس چین است، خریدار ایرانی ندارد. علت شکست خودروهای عرضه شده توسط بهمن موتور چیست؟
برندهای چینی زیادی به بازار ایران رفت و آمد دارند که شاید مهمترین آنها چری است. دانگ فنگ، چانگان و هونگچی هم از سایر برندهای خودروسازی چین هستند که حضور آنها در بازار خودرو کشورمان مغتنم است. اگر با برند هونگچی آشنایی داشته باشید، حتما میدانید که یکی از شرکتهای خودروسازی لوکس در پکن است که نقش مهمی در طراحی و تولید محصولات تشریفاتی ایفا میکند.
اقبال بد هونگچی در ایران
متاسفانه بارها شنیدهایم که خودروهای لوکس هونگچی که شهرت بسیاری در چین و حتی کشورهای دیگر دارند، در بازار ایران فروش موفقی نداشته و به آخر خط رسیدهاند. خریدار نداشتن هونگچی H5 و بعضی از دیگر محصولات گروه بهمن، نشان میدهد که مردم ایران تمایلی به خرید چنین خودروهایی ندارند و شاید ترجیح میدهند با بودجه خود یک وارداتی معتبرتر و با کیفیت بخرند.
تاکنون دو خودرو هونگچی H5 و هونگچی E-QM5 راهی بازار شده اند، اما شرکت بی ام کارز که از زیرمجموعههای گروه بهمن به حساب میآید، نتوانسته رضایت مشتریان را جلب کند و به همین خاطر موقتا شکست خورده است. شرکت هونگچی یکی از زیرمجموعههای لوکس گروه فاو است که در ابتدا عملکرد چندان درخشانی نداشت اما سیاستهای درستی که در قبال طراحی و تولید محصولاتش در پیش گرفت، باعث شد تا از مخمصه رکود رهایی پیدا کند و پیش از ورشکستگی، گلیم خودش را از آب بیرون بکشد.
بی ام کارز، واردکننده محصولات هونگچی به ایران
بعد از اینکه واردات خودرو به کشور آزاد شد، بی ام کارز از گروه بهمن، به فکر واردات از برند هونگچی افتاد و سبد محصولات خود را با دو خودرو لوکس H5 و E-QM5 مجهز کرد. این دو خودرو روی پلتفرم مزدا 6 طراحی شدهاند و وقتی بی ام کارز شرایط فروش آنها را اعلام کرد، مشتریان استقبال خوبی کردند، زیرا این دو خودرو مجهز به امکانات فراوان بودند و میتوانستند نیاز اغلب مشتریان را پوشش دهند.
طولی نکشید که قیمتهای چهار برابری محصولات هونگچی به دست فراموسی سپرده شد و تقاضا برای دو خودرو فوق به شدت کاهش یافت. کار به جایی رسیده که هم اکنون در بعضی از آگهیهای آنلاین میبینیم که قیمتها پایینتر از ارزش واقعی درج میشوند و این یعنی خریداران هونگچی در ایران، به هر روشی که بتوانند میخواهند آنها را بفروشند.
سرنوشت تلخ هونگچی در ایران
وقتی بی ام کارز هونگچی H5 را به بازار عرضه کرد، قیمت مصوب آن 2 میلیارد و 909 میلیون تومان بود و منتخبان سامانه یکپارچه موفق شدند سوار این محصول لوکس و تشریفاتی شوند، اما نکته جالب توجه اینجاست که روزهای ابتدایی که این خودرو به بازار آمده بود، قیمت گذاری تا 10 میلیارد تومان هم رفت اما خیلی زود هیجانات کاذب خوابید و در لحظه کنونی، هونگچی اچ 5 با 3 میلیارد تومان هم مشتری ندارد.
وضعیت خودرو برقی هونگچی E-QM5 اگر بدتر از H5 نباشد، بهتر نیست. متاسفانه اگر نگاهی به آگهیهای دیوار بیندازید، میبینید که این سدان الکتریکی هم حال خوشی ندارد و زیر قیمت عرضه به فروش میرسد. قیمت عرضه این خودرو توسط بی ام کارز، 2 میلیارد و 137 میلیون تومان بود که در بازار به 1 میلیارد و 700 میلیون تومان هم متقاضی ندارد.
علت شکست هونگچی در بازار ایران
یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت هونگچی در کشورمان، ناشناخته بودن آن برای اغلب مردم است. شوربختانه بهمن موتور و بی ام کارز نتوانستهاند در بخش بازاریابی این محصول عملکرد درخشانی از خود نشان دهند و به همین خاطر زمین خوردهاند. گفتیم که هونگچی در چین، از زمانی توانست به فروش خوبی برسد که سیاستهای فروش خود را تغییر داد. حالا عرضه کننده محصولات این برند در ایران، همان راهی را رفته که پیش از این شرکت مادر رفته بود.
دومین دلیلی که میتوان برای شکست هونگچی در ایران دست و پا کرد، تعرفه بالای خودروهای وارداتی و رقبای مونتاژی زیاد است. همه میدانیم که امروزه خریداران ترجیح میدهند به جای یک سدان لوکس، سوار یک شاسی بلند یا کراس اوور نیمه لوکس شوند! خودرو برقی هونگچی به این خاطر شکست خورده که زیرساخت های مناسبی برای محصولات برقی در ایران وجود ندارد.
0 نظرات