سرعت پرواز هواپیما از ناو هواپیمابر در عملیات نظامی حیاتی است و به عواملی چون نوع ناو و شرایط بستگی دارد. یک ناو هواپیمابر در هر دقیقه چندین هواپیما پرتاب میکند، اما این عدد متغیر است.
ناوهای هواپیمابر برای تضمین کارایی عملیاتی خود به پرتاب سریع هواپیما نیاز دارند. فناوری جدید در ناوهای پیشرفتهای مانند ناو هواپیمابر جرالد آر فورد، سرعت پرتاب را افزایش داده است.
نرخ پرتاب هواپیما در ناوهای مدرن
نرخ پرتاب هواپیما از ناوهای هواپیمابر به نوع ناو، خدمه و شرایط محیطی بستگی دارد. ناوهای کلاس نیمیتز (Nimitz-class) نظیر یواساس هری اس. ترومن (USS Harry S. Truman)، قادرند روزانه بیش از ۳ هواپیما در دقیقه و شبانه حدود ۱ هواپیما را پرتاب کنند.
یواساس جرالد آر فورد (USS Gerald R. Ford)، پیشرفتهترین ناو جهان، برای ۲۵ درصد عملیات پروازی بیشتر از ناوهای نیمیتز طراحی شده که نشان میدهد میتواند حداقل ۴ هواپیما در دقیقه پرتاب کند. در مقایسه، ناو اچاماس کوئین الیزابت (HMS Queen Elizabeth) بریتانیا نرخ پرتابی حدود ۱٫۶ هواپیما در دقیقه دارد. این سرعت بالا برای نیازهای عملیاتی نظامی ضروری است.
نقش کاتاپولتها و EMALS
کاتاپولتها (catapults) در افزایش نرخ پرواز هواپیما از ناو هواپیمابر حیاتی هستند. کاتاپولتهای بخار (اولین بار توسط بریتانیا در دهه ۱۹۵۰ توسعه یافتند) برای پرتاب هواپیماهای سنگین استفاده میشدند، اما مشکلاتی نظیر سنگینی و ناکارآمدی داشتند.
- چگونه یک زیردریایی 100 میلیون دلاری، یک ناو هواپیمابر هستهای 6 میلیارد دلاری آمریکایی را غرق کرد؟
- یک ناو هواپیمابر بریتانیا چند جت جنگنده میتواند حمل کند؟
- ناوهای هواپیمابر چگونه از دید دشمن محو میشوند؟
ناوهای جدید آمریکایی، از جمله یواساس جرالد آر فورد، از سیستم پرتاب الکترومغناطیسی هواپیما یا EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) بهره میبرند. EMALS قدرت بیشتر، کنترل آسانتر و قابلیت تنظیم برای انواع هواپیما را فراهم میکند و فشار بر بدنه هواپیما را کاهش میدهد. این در حالی است که برخی ناوها مانند آدمیرال کوزنتسوف (Admiral Kuznetsov) روسیه و ناوهای کلاس کوئین الیزابت بریتانیا، از رمپ پرش اسکی (ski-ramps) استفاده میکنند.


0 نظرات