همزمان با برگزاری نمایشگاه نظامی ایپاس 2025، از سورن پلاس ضدگلوله برای تامین امنیت در سطح ارگانهای دولتی رونمایی شد.
در جریان برگزاری نمایشگاه تخصصی و بینالمللی ایپاس (IPAS) سال 2025 که به عنوان یکی از مهمترین رویدادها در حوزه تجهیزات پلیسی، امنیتی و دفاعی در منطقه شناخته میشود، شرکت ایران خودرو به صورت مشترک با یکی از شرکتهای تخصصی داخلی در حوزه ارتقاء سیستمهای حفاظتی، اقدام به رونمایی از محصول ویژهای تحت عنوان سورن پلاس توربو ضدگلوله نمود. در این بخش از اخبار خودرو با قابلیتهای این محصول بیشتر آشنا میشویم.
ویژگیهای حفاظتی سورن پلاس ضدگلوله
خودرو سورن پلاس ضدگلوله که توسط شرکتهای داخلی به سطح ارتقاء حفاظتی رسانده شده است، اکنون با مجموعهای از اصلاحات فنی، خود را به استاندارد قابل توجهی در حوزه امنیت نزدیک ساخته است. طبق اطلاعات موجود، سطح مقاومسازی این خودرو تا حدی است که میتوان آن را با استاندارد حفاظتی ناتو STANAG 4569 Level 2 مقایسه کرد یا دستکم بسیار نزدیک به آن دانست. این سطح حفاظتی برای تأمین ایمنی در برابر تهدیدات جنگی با شدت متوسط و رو به پایین طراحی شده و کاملاً متناسب با کاربردهای حیاتی مانند عملیات شناسایی سبک، استفاده توسط خودروهای گشت شهری در مناطق پرخطر، مأموریتهای نهادهای حفاظتی و همچنین ناوگان تشریفات دولتی است.
- خودرو جدید ترامپ، یک ماشین گلف ضد گلوله است
- 5 مورد از بهترین خودروهای ضد گلوله حال حاضر بازار + عکس و ویدیو
- شاسی بلند ضدگلوله وین فست VF9 معرفی شد: مقاوم در برابر انفجار دو نارنجک!
فرآیند ارتقاء این سدان داخلی شامل تقویت بدنه ضدگلوله است که با استفاده از صفحات فولادی و پوششهای کامپوزیتی خاص انجام شده است. با این حال کالیبر دقیق و نوع گلولههایی که بدنه اصلی در برابر آن مقاومت میکند به صورت رسمی اعلام نشده است. در کنار بدنه، شیشههای نصب شده بر روی این مدل توانایی مقاومت در برابر نفوذ گلولههایی با کالیبر ۷.۶۲×۳۹ میلیمتر از نوع API با هسته سربی را دارند. همچنین ارتقاء حفاظتی به بخشهای پنهان خودرو نیز گسترش یافته است.
کفپوش سورن پلاس ضدگلوله با صفحات فلزی مقاوم پوشش داده شده است تا در برابر پرتابههای انفجاری سبک مقاومت لازم را ایجاد نماید. باک استاندارد خودرو با یک باک سوخت ضد انفجار و خود ترمیم شونده جایگزین شده است. این قابلیت از نشت سوخت جلوگیری کرده و خطر انفجار در اثر آتشسوزی را به حداقل میرسانند. همچنین کابین خودرو با عایقهای نسوز پوشانده شده است تا در صورت وقوع آتشسوزی خارجی یا داخلی، مقاومت بالاتری در برابر گسترش شعله داشته باشد. سیستم اطفاء حریق خودکار و تایرهای رانفلت از دیگر امکانات مهم این نسخه هستند.
علاوه بر بخشهای حفاظتی غیرفعال، این خودرو مجهز به سیستمهای فعال نیز هست که شامل سیستم آژیر و چراغهای هشداردهنده پلیسی، سیستم هواساز پیشرفته و همچنین سامانه جمر برای ایجاد اختلال و مقابله با سیستمهای ارتباطی کنترل از راه دور است.
- سمند سورن بهزودی از خط تولید ایران خودرو خارج میشود + آخرین قیمت
- سورن پلاس به موتور TU5 پلاس مجهز میشود؛ خداحافظی با یک پیشرانه جدید
سازنده تأکید کرده است که فرآیند ارتقاء به این شکل نیست که تجهیزات بر روی خودروی تکمیل شده نصب شود، بلکه خودرو سورن پلاس توربو به صورت کامل وارد کارخانه این شرکت تخصصی شده و در آنجا به صورت کامل دمونتاژ میشود. پس از اجرای تقویتهای ساختاری، نصب ورقهای بالستیک، و قرار دادن کابلکشی و عایقهای جدید، خودرو مجدداً و با دقت مهندسی بالا سرهم و مونتاژ میشود. با ورود این محصول به فرآیند تولید انبوه، تعداد قابل توجهی از این خودروهای امنیتی تحویل ارگانهای دولتی و نهادهای حفاظتی شده است.
مشخصات فنی و وزن
لازم به ذکر است که تمامی این تجهیزات اضافی، به وزن کلی خودرو میافزاید. مجموعه اقلام حفاظتی نصب شده وزن خالص خودرو را بیش از ۴۴۰ کیلوگرم افزایش داده است، به طوری که وزن نهایی سورن پلاس توربو ضدگلوله به بیش از ۱۷۰۰ کیلوگرم میرسد. این افزایش وزن، لزوم انتخاب مدل توربو را برای حفظ نسبت توان به وزن قابل قبول و عملکرد حرکتی مناسب توجیه میکند.
ایران خودرو از پیشرانه EF7 توربوشارژ برای سورن پلاس ضدگلوله بهره برده است که مشخصات فنی آن کاملاً با پیشرانه مورد استفاده در مدل دنا پلاس توربو اتوماتیک مشترک است. این موتور قادر است حداکثر توان ۱۵۰ اسب بخار را به همراه حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتنمتر تولید کند. این توان از طریق یک مجموعه انتقال قدرت شش سرعته دستی به محور محرک منتقل میشود. دریچه گاز نصب شده بر روی این پیشرانه از نوع سیمی است که امکان کنترل دقیقتر پدال گاز را فراهم میآورد. مهمتر از آن، واحد کنترل موتور یا ایسییو (ECU) این خودرو برای ارائه بهترین عملکرد ریمپ شده است.
0 نظرات