گروه خودروسازی Chery، از شاسی بلند چری اومودا O4 اولترا با پیشرانه قدرتمند هیبریدی و طراحی الهام گرفته شده از لامبورگینی اوروس رونمایی کرد.
شرکت چری در ادامه گسترش استراتژی برندهای زیرمجموعه خود، جدیدترین و جاهطلبانهترین محصول برند Omoda با نام اومودا O4 اولترا را رونمایی کرده است؛ شاسیبلندی کامپکت اما پرقدرت که بیش از آنکه یک محصول معمولی باشد، نمایانگر جهتگیری تازه طراحی و فناوری چری در میدان رقابت جهانی محسوب میشود. این خودرو که در مرکز طراحی ووهو رونمایی شده، از زبان طراحی تازهای بهره میبرد که به شکل محسوسی تهاجمیتر از نسلهای پیشین است. در این بخش از اخبار خودرو به بررسی مشخصات چری اومودا O4 اولترا میپردازیم.
طراحی خشن و جسورانه چری اومودا O4 اولترا
رونمایی تازه اومودا O4 اولترا درست پس از نمایش جهانی مدل پایه چری اومودا 4 و همچنین نسخههای بزرگتر و پیشرفتهتر اومودا 5 هیبرید و اومودا 7 پلاگین هیبرید در مقر مرکزی چری در شهر ووهو انجام شد. چری با معرفی O4 اولترا نهتنها جذابترین محصول خود تا امروز را عرضه میکند، بلکه ویژگیهای طراحی و عملکردی این خودرو را به سطحی رسانده که آن را در مرز میان خودروهای اسپرت فشرده و کراس اوورهای شهری پیشرفته قرار میدهد.
رنگ اختصاصی و سفارشی «زرد الکتریکی» که برای مدل رونمایی انتخاب شده، بلافاصله توجه را جلب کرده و روح جسورانه و خاص آن را به نمایش میگذارد. این رنگ با جزئیات متعدد طراحی الهامگرفته از شاسی بلند لامبورگینی اوروس ترکیب شده است؛ از جمله زوایای تند خطوط بدنه، جلوپنجرهای با فرم خنجری و سطحهای براق فیبر کربنی که حس سرعت و قدرت را القا میکند.
از حیث آیرودینامیک، O4 اولترا از یک اسپویلر بزرگ فیبر کربنی نصبشده روی سقف بهره برده است که از هر زاویهای جلب توجه میکند و طبق گفته چری، بزرگترین بال در کلاس خود است. این قطعه طی آزمایشهای آیرودینامیکی دقیق طراحی شده تا بیشترین نیروی رو به پایین را در سرعتهای بالا حفظ کند. صفحات انتهایی این بال نیز نام Omoda را بهصورت برجسته و با فونت خاص نمایش میدهند.
- شاسی بلند جدید چری iCaur V27 با برد 200 کیلومتر به جنگ دیفندر و لندکروزر میرود
- چری از اولین ماژول باتری حالت جامد خود رونمایی کرد؛ پیمایش 1500 کیلومتر با یک بار شارژ
- نسل جدید چری تیگو ۸ با دو چهره متفاوت و قیمت ایدهآل از راه رسید؛ شما کدام را میپسندید؟
- چری اکسید اکسلانتیکس ET7 با حداکثر قدرت 473 اسب بخار، در مدلهای BEV و EREV به بازار میآید
در بخش جلو، اسپلیتر هوای بزرگ و آینههای جانبی از جنس فیبر کربن بهطور هماهنگ طراحی شدهاند تا نهتنها نمای خودرو را اسپرتتر کنند بلکه جریان هوا را بهینه کنند. تمام این اجزا به همراه اصلاحات دیگری چون طراحی خاص رکابها و قالبهای لبهدار سپرها، در مجموعهای تحت عنوان «آیرودینامیک اولترا» گرد آمدهاند که به ادعای مهندسان چری بهترین عملکرد آیرودینامیکی را در کلاس خود ارائه خواهد داد.
در نمای جانبی رینگهای آلیاژی ۱۹ اینچی مشکیرنگ در کنار کالیپرهای طلایی ترمز ترکیب قابلی از اسپرت و ظرافت ایجاد کردهاند. مجموع این ویژگیها، از مواد سبک فیبر کربنی گرفته تا تریمهای مشکی براق و تزئینات رنگی ویژه نشان میدهند که چری با اومودا O4 اولترا قصد ورود جدی به قلمرو شاسی بلندهای پرشتاب و طراحیمحور را دارد.
مشخصات فنی Chery Omoda O4 Ultra
چری اومودا O4 اولترا نه تنها در زمینه طراحی بلکه در سطح قوای محرکه نیز نشاندهنده گام بزرگ چری به سمت فناوریهای هیبریدی پیشرفته است. در قلب این خودرو سامانه پیشرفته سوپر هیبرید چری قرار دارد که پیشتر در مدلهای تیگو 4 هیبریدی دیده شده بود. این خودرو از یک موتور ۱.۵ لیتری چهارسیلندر توربوشارژ با ۱۴۱ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتنمتر گشتاور بهره برده است. این پیشرانه با یک موتور الکتریکی قدرتمند با ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتنمتر گشتاور ترکیب شده است. مجموع خروجی این سیستم در حالت ترکیبی، به رقم ۳۴۲ اسب بخار قدرت و ۵۲۵ نیوتنمتر گشتاور میرسد.
چری برای انتقال این توان از یک گیربکس چندحالته هوشمند استفاده میکند که بسته به شرایط رانندگی، بین حالتهای تمامبرقی و هیبریدی تعویض میشود. براساس آزمایشهای اولیه، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این مدل ۷.۹ ثانیه اعلام شده است و حداکثر سرعت آن به حدود ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. با این حال چری تأکید کرده است که تجربه رانندگی واقعی O4 Ultra با تنظیم دقیق گشتاور لحظهای موتور الکتریکی، واکنش بنزینی توربوشارژ و سیستم تقسیم قدرت هوشمند، به مراتب هیجانانگیزتر از ارقام اسمی خواهد بود.
طراحی کابین و تکنولوژیهای شاسی بلند اومودا O4 اولترا
عملکرد کابین Omoda O4 Ultra بر پایه یک معماری هوشمند جدید با محوریت سیستمعامل Super Easy OS شکل گرفتهاند. این سامانه به کمک سیستم یادگیری تطبیقی، رفتار راننده را در گذر زمان میآموزد و تنظیمات را شخصیسازی میکند. گرچه نمایش رسمی این نسخه پشت درهای بسته برگزار شد، تصاویر منتشرشده از کابین چهرهای کاملاً پویا و خیرهکننده از دنیای داخلی آن ارائه میدهند. در مرکز کنسول، دکمه استارت/استاپ قرمز با پوشش ضامندار فلزی قرار دارد که بهوضوح از محصولات لامبورگینی الهام گرفته است.
روبروی راننده صفحه ابزار دیجیتال هوشمند تمامگرافیکی قرار دارد و مرکز داشبورد توسط یک نمایشگر عمودی بزرگ شبیه تبلت اشغال شده که با سرعتی بالا و طراحی بصری روان، کنترل تمام بخشهای خودرو را ممکن میکند. این نمایشگر مجهز به بخشی موسوم به Gaming Cockpit است که شامل ۱۳ بازی ویدیویی محبوب بوده و به کاربران امکان میدهد در زمان توقف یا هنگام شارژ، سرگرمی دیجیتالی را تجربه کنند.
صندلیهای اسپرت با روکش چرمی مصنوعی بافتدار مجهز به پشتیهای جانبی و دوختهای مسابقهای با نخ رنگ متضاد و تزئینات شبهکربنی روی داشبورد و رودریها حس یک کوپه اسپرت مدرن را منتقل میکند. دربها با نقشهای هندسی برجسته و نورپردازی محیطی هوشمند تزئین شدهاند، بهطوریکه رنگ و شدت نور بسته به حالت رانندگی (Eco، Sport یا Ultra) تغییر میکند.
- شاسی بلند پروژه T1TP چری با نام تیگو X در چین معرفی شد
- چری از تیگو 9 C-DM پلاگین هیبرید و خانواده به روز شده تیگو 9 رونمایی کرد
- شاسی بلند آفرودی چری جتور Zongheng G700 با عبور از روخانه یانگ تسه، رکوردشکنی کرد
- شاسی بلند پلاگین هیبریدی چری اکسید RX با برد 1400 کیلومتر و قیمت کمتر از 20 هزار دلار معرفی شد
رانندگی هوشمند به سبک Omoda
اما هیجان O4 Ultra در ظاهر یا تکنولوژی دیجیتال خلاصه نمیشود. این خودرو سه سیستم کلیدی جدید را معرفی میکند که شامل Performance Mode برای تنظیم تهاجمیتر پاسخ پیشرانه و گیربکس، Performance Sound که از طریق اسپیکرهای کابین صدایی مصنوعی اما سینماتیک تولید میکند و Ultra Handling است که به کمک یک شبکه حسگر مکانیکی و نرمافزاری، تعادل تعلیق را بهصورت لحظهای اصلاح میکند.
سیستم تعلیق مستقل چهارچرخ این خودرو نیز بهصورت اختصاصی برای توزیع دقیق نیرو و بهبود چسبندگی در پیچهای تند تنظیم شده است. اومودا بازنگری ویژهای را نیز در طراحی سیستم روشنایی اعمال کرده است. مفهوم جدیدی با عنوان Performance Lighting بهکار رفته که در آن، الگوهای LED جلو و عقب بر اساس حالت رانندگی، ریتم و رنگ متفاوتی از خود نشان میدهند. در زمینه ایمنی و فناوریهای کمکی نیز Omoda O4 Ultra از تازهترین نسل سامانههای ADAS بهره میبرد. قلب این مجموعه، سامانه Super Easy Pilot است که دادههای بهدستآمده از ۵ دوربین وضوحبالا، ۲ رادار موجبلند و ۱۲ حسگر اولتراسونیک را با استفاده از پردازش هوش مصنوعی تلفیق میکند.
انتظار میرود نسخه استاندارد اومودا 4 زودتر از مدل اولترا وارد بازار شود. این مدل از موتور ۱.۵ لیتری توربو با توان ۱۴۱ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتنمتر استفاده میکند و در جایگاهی پایینتر از اومودا 5 قرار میگیرد. در واقع، اومودا 4 نسخه اقتصادیتر و مناسبتر برای استفاده روزمره است، در حالیکه O4 Ultra با سیستم هیبریدی SHS و تمرکز بر عملکرد اسپرت عرضه خواهد شد.
هر دو خودرو قرار است به خانواده اومودا در استرالیا بپیوندند که اکنون شامل چری اومودا 5 و مدل بزرگتر هیبریدی شارژی اومودا 9 PHEV است. مجموعه این خودروها نقشه گسترش کامل برند Omoda را در بازار استرالیا ترسیم میکنند و جایگاه چری را در رقابت با برندهای مطرح آسیایی تثبیت خواهند کرد.










0 نظرات