در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

مونرو M280 معرفی شد؛ شاسی بلند برقی آفرود از اسکاتلند با طراحی قدیمی

شرکت اسکاتلندی Munro، از شاسی بلند برقی مونرو M280 با طراحی نوستالژیک و روح خودروهای جان‌سخت آفرودی رونمایی کرد. در میان صنعت روبه پیشرفت خودروسازی جهان که مسیر توسعه وسایل نقلیه تمام‌برقی را به سمت تجمل‌گرایی، پیچیدگی‌های فنی سامانه‌های کمک‌راننده و طراحی‌های آیرودینامیک منتهی کرده، یک شرکت نوظهور اسکاتلندی با نام مونرو (Munro) مسیری کاملاً ...

شرکت اسکاتلندی Munro، از شاسی بلند برقی مونرو M280 با طراحی نوستالژیک و روح خودروهای جان‌سخت آفرودی رونمایی کرد.

در میان صنعت روبه پیشرفت خودروسازی جهان که مسیر توسعه وسایل نقلیه تمام‌برقی را به سمت تجمل‌گرایی، پیچیدگی‌های فنی سامانه‌های کمک‌راننده و طراحی‌های آیرودینامیک منتهی کرده، یک شرکت نوظهور اسکاتلندی با نام مونرو (Munro) مسیری کاملاً متمایز در پیش گرفته است. محصول جدید این استارتاپ که با نام M280 شناخته می‌شود، نه یک شاسی‌ بلند لوکس شهری بلکه یک آفرودر تمام‌برقی است که با فلسفه سادگی، زمختی و توانمندی بالا ساخته شده است. در این بخش از اخبار خودرو با بررسی این محصول به ظاهر قدیمی، اما نوین همراه گجت نیوز باشید.

فهرست مطالب

ساختار مستحکم و آفرودی شاسی بلند برقی مونرو M280

خودرو برقی مونرو M280 برخلاف اغلب محصولات بازار جهانی که همواره در قالب خودروهای شاسی‌ بلند یا کراس‌ اوور شهری با تمرکز بر امکانات و طراحی معرفی می‌شوند، عمل کرده است. مونرو M280 به هیچ عنوان یک وسیله نقلیه برای تردد روزمره در مناطق شهری یا نمایش لوکس بودن نیست؛ بلکه تمامی جنبه‌های طراحی و مهندسی آن بر اساس قابلیت‌های بی‌نظیر در فتح سخت‌ترین مسیرها و شرایط عملیاتی طاقت‌فرسا پایه‌ریزی شده است.

فلسفه طراحی مونرو حول محور کارایی، قابلیت اطمینان و پایداری در بلندمدت شکل گرفته است. جامعه هدف این خودرو نیز مشتریانی هستند که ظاهر زیبا و امکانات خاص در اولویت‌های بسیار پایین برای آنها قرار داشته و آنچه اهمیت اساسی دارد، دوام، توانایی آفرود و سهولت در نگهداری است. یکی از اصول کلیدی در ساخت این وسیله نقلیه برقی، دستیابی به یک طول عمر عملیاتی حداقل بیست ساله در شرایط کاری سنگین است. این رویکرد، در تضاد آشکار با شاسی‌ بلندهای پیچیده امروزی قرار دارد که اغلب به دلیل فرسودگی سیستم‌های متعدد و کاهش ظرفیت باتری پس از یک دوره پنج ساله کار سنگین، نیازمند جایگزینی یا تعمیرات پرهزینه می‌شوند.

بیشتر بخوانید

از نظر طراحی، بدنه جعبه‌ای شکل باکسی و زاویه‌دار خودرو که از پانل‌های فلزی ساده و ضخیم ساخته شده است، شاید فاقد جذابیت‌های بصری خودروهای مدرن باشد، اما استحکام ساختاری بسیار بالا برای مقاومت در برابر ضربات جانبی و سهولت در تعمیرات بدنه را به همراه دارد. هر گونه آسیب به پانل‌ها را می‌توان به‌سادگی و با کمترین هزینه جایگزین یا تعمیر نمود.

در فضای داخلی، تمرکز صرفاً بر کاربردی بودن، دوام و مقاومت محیطی است. کابین به‌گونه‌ای طراحی شده که کاملاً ضدآب و ضدگردوغبار باشد، به طوری که پس از یک روز سخت کاری در معدن یا جنگل، کف کابین به‌راحتی و بدون نگرانی از آسیب دیدن قطعات الکترونیکی حساس، قابل شستشو با آب پرفشار است. امکانات این خودرو نیز شامل پنجره‌های برقی، سیستم گرم‌کن صندلی‌های جلو و یک نمایشگر کوچک لمسی برای دسترسی به سامانه‌های اتصال هوشمند نظیر اپل کارپلی و اتصال بلوتوث برای ارتباطات و مسیریابی می‌باشند.

مشخصات فنی و سیستم تعلیق Munro M280

قلب تپنده شاسی بلند برقی مونرو M280 یک پیشرانه تمام‌الکتریکی است که گشتاور لحظه‌ای را از همان ابتدا در اختیار راننده قرار می‌دهد، که برای عبور از موانع آفرود و سربالایی‌های تند حیاتی است. بخش تأمین انرژی این خودرو را یک پکیج باتری ماژولار با ظرفیت ناخالص ۸۵ کیلووات ساعت تشکیل می‌دهد. این باتری‌ها در سه بخش مجزا درون ساختار شاسی نردبانی جاسازی شده‌اند. این طراحی ماژولار توزیع وزن بهینه را برای پایداری در آفرود فراهم می‌کند و در صورت بروز آسیب‌های موضعی به شاسی یا باتری در شرایط سخت، امکان تعویض سریع و آسان ماژول آسیب‌دیده را نیز فراهم کرده است.

در مسیرهای آسفالت و جاده‌ای، مونرو به لطف تنظیمات دقیق تعلیق سواری نسبتاً نرم و آرامی را ارائه می‌دهد. هرچند باید گفت که سیستم تعلیق آن به وضوح با هدف حداکثر عملکرد و مقاومت در مسیرهای آفرود کالیبره شده و این خودرو در خارج از جاده است که خود واقعی‌اش را نشان می‌دهد. به لطف ساختار ساده و مستحکم، سیستم چهار چرخ محرک دائم و قفل‌های دیفرانسیل، مونرو تقریباً در هیچ مسیری متوقف نمی‌شود. این خودرو توانایی عبور با اطمینان از رودخانه‌های با عمق قابل توجه، صعود از تپه‌های گلی با شیب تند و حرکت بی‌نقص در مسیرهای صعب‌العبور صخره‌ای و باتلاقی را دارد.

همچنین بخوانید

شارژ باتری ۸۵ کیلووات ساعتی این خودرو از طریق دو مسیر امکان‌پذیر است. شارژ عادی با توان ۷ کیلووات انجام می‌گیرد. برای شارژ سریع نیز شاسی بلند برقی مونرو M280 از قابلیت شارژ سریع DC با توان حداکثر ۱۳۰ کیلووات بهره می‌برد که می‌تواند وضعیت شارژ باتری را ظرف مدت ۳۰ دقیقه، از ۱۵ درصد به ۸۰ درصد برساند. توان پیمایش واقعی این آفرودر برقی تحت شرایط استاندارد، حدود ۲۷۵ کیلومتر برآورد می‌شود.

شاسی بلند برقی مونرو M280 از یک شاسی نردبانی فوق‌العاده مستحکم بهره می‌برد. این ساختار که میراث‌دار بزرگانی چون لندروور دیفندر و تویوتا لندکروزر است، دوام و مقاومت حداکثری در برابر تنش‌های پیچشی و ضربات شدید آفرود را تضمین می‌کند و از لحاظ فنی امکان تعمیرات ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر را فراهم می‌آورد. این شاسی، مجهز به اکسل‌های یکپارچه است که قابلیت تحمل بار بالا را در مسیرهای سخت ارائه می‌دهند. برای اطمینان از حداکثر چسبندگی نیز مونرو از سیستم سه قفل دیفرانسیل استفاده می‌کند. این ساختار برخلاف سامانه‌های کنترل کشش الکترونیکی، گشتاور را به شکل مطمئن به چرخی که بیشترین درگیری را با زمین دارد، منتقل می‌کند.

قیمت جهانی

مونرو M280 در دو تیپ اصلی عرضه می‌شود که تفاوت عمده آن‌ها در سطح قدرت و گشتاور است. مدل M280 به عنوان نسخه قدرتمندتر با خروجی قابل توجه ۳۷۵ اسب بخار و ۷۰۰ نیوتن‌متر گشتاور آنی، یک عملکرد حرکتی چشمگیر از خود به نمایش می‌گذارد. شتاب‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن تنها ۵ ثانیه طول می‌کشد. قیمت پایه این مدل ۸۲,۴۹۵ پوند تعیین شده است. در مقابل، مدل M170 که بر کاربردپذیری و دوام تمرکز دارد، با قیمت پایه ۶۹,۶۶۲ پوند عرضه می‌شود.

اگرچه قیمت پایه مونرو به وضوح آن را در دسته خودروهای گران‌قیمت قرار می‌دهد، سازندگان بر این عقیده‌اند که این خرید نه یک هزینه، بلکه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است. استدلال آن‌ها این است که به‌جای خرید و جایگزینی چهار دستگاه پیکاپ سنتی در طول یک دوره ۲۰ ساله، یک شرکت می‌تواند با تهیه تنها یک دستگاه مونرو M280 برای دو دهه متوالی از مزایای یک وسیله نقلیه فوق‌العاده بادوام، کم‌استهلاک با هزینه نگهداری پایین‌تر و عملکردی بی‌نقص بهره‌مند شود.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات

آخرین نظرات