برند ژاپنی Kawasaki از نسل جدید موتورسیکلت شهری کاوازاکی Z900RS با همان روح کلاسیک و بهروزرسانیهای فنی رونمایی کرد.
کاوازاکی در جدیدترین اقدام خود برای توسعه خانواده موتورسیکلتهای رترو اسپرت خود، از Kawasaki Z900RS 2026 پرده برداشته است؛ موتوری که همزمان وفاداری به میراث دهه هفتادی این برند را حفظ کرده و با فناوریهای امروزی ترکیب کرده تا نمادی از پیوند گذشته و آینده در دنیای موتورسیکلتسازی باشد. این مدل جدید با رویکرد کلاسیک-تعاملی طراحی شده و در نگاه نخست همچنان همان هویت قدیمی خانواده Z را به نمایش میگذارد.
بازگشت باشکوه میراث Z در موتورسیکلت کاوازاکی Z900RS جدید
در نگاه نخست، موتورسیکلت کاوازاکی Z900RS جدید همچنان زبان طراحی اصیل خانواده Z را حفظ کرده است. در چهره این نسخه ویژگیهایی نظیر باک سوخت قطرهای با انحنای نرم و رنگآمیزی دولایه، چراغ LED گرد با قاب کرومی، گلگیرهای کوتاه و زاویهدار و صندلی کشیدهی کمارتفاع با پوشش چرمی طرح لوزی که روح کلاسیک را کاملاً القا میکند دیده میشود که بر تداوم این میراث تأکید دارند. کاوازاکی بهوضوح قصد داشته میان سنت و مدرنیته ارتباط برقرار کند و این مأموریت بیتردید با موفقیت اجرا شده است.
بر اساس اطلاعات رسمی، Z900RS 2026 در سه تیپ اصلی شامل نسخه استاندارد، نسخه SE با تجهیزات ارتقایافته و نسخه خاص Black Ball که رویکردی اصیلتر و کاملاً رترو دارد راهی بازار میشود. نسخه Black Ball با جزئیات خاص خود برای علاقهمندان به سبک دهه ۷۰ طراحی شده است که شامل بدنهای با رنگ کاملاً یکدست موسوم به Ebony، تزئینات کرومی در قاب چراغ و آینهها و لوگوی سنتی کاوازاکی با فونت کلاسیک در دو طرف مخزن سوخت است. در این تیپ حتی خطوط تزئینی روی قاب موتور و رینگها نیز به شکل مات طراحی شدهاند.
- کاوازاکی کورلئو ؛ ترکیب اسب رباتیک و موتورسیکلت + ویدیو
- موتورسیکلت کاوازاکی Z1100 با طراحی و مشخصات جذاب معرفی شد
- موتورسیکلت کاوازاکی Z650 S مدل 2026 با طراحی تهاجمی، فناوریهای پیشرفته و ارگونومی بهتر معرفی شد
در مقابل، نسخه استاندارد از رنگ Candy Tone Red بهره میبرد که ترکیبی از قرمز متالیک دولایه است که در نور آفتاب عمق ویژهای پیدا میکند. نسخه SE نیز با رنگ Metallic Spark Black معرفی شده که با جزئیات طلایی روی کمکفنرها و آرم بدنه متمایز میشود. کاوازاکی در این نسل، هماهنگی کامل میان ظاهر و عملکرد را هدف گرفته است. نسبت ابعاد کلاسیک با زبان طراحی مدرن، کیفیت رنگهای چندلایه با پوشش ضد UV و حتی کیفیت بافت فلزی بدنه همگی بیانگر دقت سطح بالای طراحی هستند. افزودن قطعات رنگی نمادین مانند نوارهای طلایی روی مخزن، یادآور مدل Z1 Super Four سال ۱۹۷۲ است و به عاشقان موتورهای کلاسیک این پیام را میدهد که میراث خانواده Z هنوز زنده است.
بازنگری در پیشرانه ۹۴۸ سیسی
در موتورسیکلت کاوازاکی Z900RS جدید اگرچه پیشرانه همان ساختار چهار سیلندر خطی با حجم دقیق ۹۴۸ سیسی را حفظ کرده، اما درون آن بازنگریهای موثری صورت گرفته تا در دورهای پایین، واکنش گاز نرمتر و در دورهای بالا هیجان و کشش بیشتری فراهم شود. این بازطراحی داخلی شامل اصلاح نقشه جرقهزنی، بهینهسازی تایم سوپاپها و تغییر زاویه پاشش سوخت است. برای دستیابی به این تعادل دقیق، کاوازاکی از دریچههای گاز برقی استفاده کرده است. این فناوری با پردازش لحظهای اطلاعات سنسورها، میزان هوای ورودی را با دقت میلیثانیهای تنظیم میکند و سوخترسانی را بهینه میسازد.
افزوده شدن سیستم کروز کنترل الکترونیکی نیز چهرهای مدرنتر به این کلاسیک بازآفرینیشده میبخشد و راننده میتواند در مسیرهای طولانی بزرگراهی با دور موتور ثابت حرکت کند، در حالیکه کنترل الکترونیکی زاویه گاز تمام تغییرات مسیر و ارتفاع را با دقت خنثی میکند. در بخش ایمنی کاوازاکی بستهای تحت عنوان KCMF را به عنوان قلب سیستم کنترل الکترونیکی معرفی کرده است. این سیستم با تکیه بر حسگر مرکزی IMU پنجمحوره، زاویه چرخش، شتاب طولی و عرضی و میزان لغزش چرخ را ارزیابی میکند تا در هنگام ورود و خروج از پیچها گشتاور و نیروی ترمز بهطور هوشمند تنظیم شوند.
همچنین سیستم کوییک شیفتر دوطرفه (KQS) امکان تعویض دنده به بالا و پایین را بدون استفاده از کلاچ فراهم میسازد؛ قابلیتی که در سواریهای اسپرت یا هنگام شتابگیری پیوسته، حس بیوقفه و روانی مشابه موتورسیکلتهای مسابقهای به راننده میدهد. صدا و طراحی اگزوز نیز در مدل ۲۰۲۶ دگرگون شدهاند. اکنون اگزوز به سبک مگافون با طراحی کاملاً جدید و لولههای هدر ضخیمتر و خمیدهتر در نمای جانبی دیده میشود.
هندلینگ دقیق با فورک قابل تنظیم
در زمینه تعلیق و هندلینگ، Z900RS جلوهای از تلفیق سنت و فناوری را نشان میدهد. در محور جلو از فورک وارونه ۴۱ میلیمتری با قابلیت تنظیم دمپینگ و پیشبار فنر استفاده میشود که به جذب دقیقتر ناهمواریها و حفظ پایداری در پیچها کمک میکند. در محور عقب، همان سیستم تعلیق افقی Back-Link با فنر قابلتنظیم حفظ شده است، سیستمی که با انتقال تدریجی نیرو به شاسی، سواری نرم و پایدار را تضمین میکند. در نسخه SE حتی سطح تعادل افزایش یافته زیرا مجهز به کمکفنر عقب Öhlins S46 شده است.
بخش ترمز نیز بینصیب از ارتقا نمانده است. در چرخ جلو دو دیسک ۳۰۰ میلیمتری با کالیپرهای Brembo M4.32 مونوبلاک بهکار رفتهاند که با عملکرد خنکسازی بهتر و نیروی گیرهگیری بالا، توقفی سریع و مطمئن را در هر حالت رانندگی تضمین میکنند. در عقب هم دیسک ۲۵۰ میلیمتری با کالیپر قدرتمند تکپیستونه و سیستم ABS هوشمند مبتنی بر IMU حضور دارد.
- موتورسیکلت هوندا NT1100 مدل 2026 با طراحی جدید معرفی شد
- اسکوتر پژو پولوشن ایوو 2026 با ترمز ABS و امکانات جذاب معرفی شد
- جدیدترین آپشن هارلی دیویدسون؛ موتورسیکلت شما هر لحظه رنگ عوض میکند!
جزئیات ارگونومی و راحتی نیز مورد توجه و ارتقا قرار گرفتهاند. ارتفاع صندلی در نسخه استاندارد ۸۳۵ میلیمتر تعیین شده تا ترکیبی از تسلط و آسایش ایجاد کند؛ هرچند نسخه SE یا صندلی سفارشی کاوازاکی ممکن است با ارتفاع متفاوتی عرضه شود تا با فیزیک بدن هر راننده بهتر سازگار شود. فرم زین و طراحی مخزن به گونهای اصلاح شدهاند که در حرکتهای طولانیمدت فشار کمتری به زانو و کمر وارد شود.
تجربه و حس سواری
در موتورسیکلت کاوازاکی Z900RS جدید، شرکت ژاپنی بار دیگر اثبات کرده که چگونه میتوان میان قدرت کلاسیک و فناوری مدرن تعادلی دقیق برقرار کرد. هدف اصلی از بازنگری در پیشرانه دستیابی به عملکرد نرمتر و مصرف سوخت بهینهتر در سرعتهای پایین و متوسط است. با این وجود در دورهای بالا، شخصیت اصلی و پرشور موتور حفظ شده تا همچنان هیجان مکانیکی اصیل خانواده Z زیر دستان راننده جریان داشته باشد.
این فلسفه طراحی با مجموعهای از سیستمهای الکترونیکی پیشرفته پشتیبانی میشود. موتور به کمک دریچههای گاز برقی و کنترل الکترونیکی دقیق، قادر است واکنش نرم و تدریجی را در دورهای پایین و پاسخ سریعتری را در دورهای بالا ارائه دهد. واحد مدیریت موتور و حسگرهای IMU بهطور همزمان وضعیت شتاب، زاویه بدنه و میزان باز شدن گاز را تحلیل کرده و از این طریق، پایداری و دقت فرمانپذیری را در هر سرعتی حفظ میکنند. در نتیجه راننده در عین تجربه قدرت خام، احساس تسلط بیشتری بر رفتار موتور دارد.







0 نظرات