در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

معرفی تویوتا توربو تریل کروزر با طراحی رترو و پیشرانه و امکانات تازه؛ وقتی لندکروزر FJ60 زنده می‌شود

گروه خودروسازی Toyota در جریان نمایشگاه SEMA 2025، از شاسی بلند تویوتا توربو تریل کروزر با الهام از لندکروزر FJ60 رونمایی کرد. همزمان با برگزاری نمایشگاه SEMA 2025، شرکت تویوتا با یکی از خاص‌ترین پروژه‌های سفارشی در سال‌های اخیر توجه تمام بازدیدکنندگان را به‌ خود جلب کرده است. این پروژه که به‌صورت رسمی با نام ...

گروه خودروسازی Toyota در جریان نمایشگاه SEMA 2025، از شاسی بلند تویوتا توربو تریل کروزر با الهام از لندکروزر FJ60 رونمایی کرد.

همزمان با برگزاری نمایشگاه SEMA 2025، شرکت تویوتا با یکی از خاص‌ترین پروژه‌های سفارشی در سال‌های اخیر توجه تمام بازدیدکنندگان را به‌ خود جلب کرده است. این پروژه که به‌صورت رسمی با نام «تویوتا توربو تریل کروزر» (Toyota Turbo Trail Cruiser) معرفی شده، در واقع بازتفسیر مدرن و تقویت‌شده‌ای از شاسی‌بلند کلاسیک لندکروزر FJ60 دهه ۱۹۸۰ میلادی به‌شمار می‌آید؛ خودرویی که برای بسیاری از علاقه‌مندان آفرود، نماد اصالت و دوام بی‌نظیر تویوتا محسوب می‌شود. در این خودرو، تویوتا هویت رترو و اصالت طراحی کلاسیک را با تکنولوژی‌های مدرن پیشرانه، تعلیق و الکترونیک آمیخته است.

فهرست مطالب

احیای اصالت FJ60 با تویوتا توربو تریل کروزر

در پروژه تویوتا توربو تریل کروزر، مهندسان و طراحان تویوتا آگاهانه تصمیم گرفته‌اند ظاهر اصیل و شناخته‌شده لندکروزر FJ60 را در نمای بیرونی تقریباً بدون تغییر حفظ کنند؛ به‌گونه‌ای که حتی در نگاه دقیق، شباهت‌های ظاهری با مدل اصلی دهه ۱۹۸۰ کاملاً مشهود است. فرم کلی بدنه همچنان مربعی و قائم مانده و چراغ‌های جلو با لنزهای هالوژنی کلاسیک همان حس نوستالژی را منتقل می‌کنند. با این حال چراغ‌های هالوژنی درون مجموعه‌ای مجهز به نورپردازی LED مخفی قرار گرفته‌اند که روشنایی بیشتر و دید بهتر را به همراه دارد. زه‌های آلومینیومی برس‌خورده روی بدنه و سپرهای سبک‌وزن تقویت‌شده نیز نشان می‌دهد که هدف، ترکیب زیبایی کلاسیک با کارایی و دوام بوده است

داخل کابین کاملاً به سبک رترو طراحی شده و شاهد داشبوردی هستیم که با خطوط ساده و آنالوگ، رنگ‌بندی کلاسیک و فرمان سه‌شاخه دهه ۸۰ خودنمایی می‌کند. همچنین یک نمایشگر لمسی مرکزی کاملاً یکپارچه با طراحی سنتی قرار گرفته تا کاربر بتواند از سیستم‌های ناوبری، ارتباطی و کنترل خودرو بهره‌مند شود بدون آن‌که حس اصالت از بین برود. همچنین یک سیستم صوتی JBL با کیفیت بالا نصب شده که قدرت و وضوح صدا را تضمین می‌کند.

بیشتر بخوانید

به گفته مارتی شویرتر، مدیر Toyota Motorsports Garage، هدف این پروژه ارایه نمونه‌ای است که نشان دهد زمانی که فناوری عملکردی مدرن تویوتا با یکی از نمادهای تاریخی این برند تلفیق شود، چه محصولی به دست خواهد آمد. او این خودرو را نوعی هات‌راد با DNA تویوتا توصیف می‌کند؛ ترکیبی که در آن قدرت، دوام و قابلیت رانندگی آفرود درون قالبی حفظ شده که به هویت و اصالت لندکروزر وفادار مانده است.

مشخصات فنی Toyota Turbo Trail Cruiser

در زیر کاپوت این شاسی بلند، پیشرانه‌ ۳.۴ لیتری V6 توئین‌توربو i‑Force برگرفته از پلتفرم قدرتمند تویوتا تاندرا قرار گرفته که توانایی تولید ۳۸۹ اسب بخار و گشتاور ۶۵۰ نیوتن‌متر را دارد. این ارقام تقریباً دو برابر خروجی موتور شش سیلندر خطی مدل کلاسیک Land Cruiser FJ60 دهه هشتاد میلادی‌ است. هرچند برخلاف برخی محصولات جدید، این نسخه الکتریکی یا هیبریدی نیست، اما تویوتا تأکید دارد که این موتور با رفتار نرم‌تر، پاسخ خطی‌تر پدال گاز و صدای متعادل‌تر، تجربه رانندگی را «آرام‌تر، مدرن‌تر و کاربردی‌تر از همیشه» ساخته است.

برای نصب این موتور حجیم در شاسی FJ60، مهندسان تویوتا موتور اسپرتس گاراژ با دقت بسیاری عمل کرده‌اند. برخلاف تصور، در این بازطراحی نیازی به بریدن یا تغییر ساختار دیواره محفظه موتور نبوده و به‌جای آن مجموعه‌ای از قطعات سفارشی طراحی شده تا همه چیز به‌صورت تمیز و کاملاً مهندسی در جای خود بنشیند. این مجموعه شامل دسته‌موتورهای ویژه با جذب ارتعاش بهینه، کارتل روغن بازطراحی‌شده برای زاویه جدید موتور، مبدل حرارتی اختصاصی جهت مدیریت دما در پیشرانه توربوشارژ و دسته‌سیم سفارشی با مسیرهای محافظت‌شده در برابر جریان‌های حرارتی است.

همچنین بخوانید

یکی از جالب‌ترین بخش‌های پروژه، صفحه اتصالی خاص است که امکان پیوند موتور مدرن تاندرا را با گیربکس دستی پنج‌سرعته اصلی FJ60 فراهم کرده است. این تصمیم، جذابیت رانندگی با تویوتا توربو تریل کروزر را افزایش داده و به راننده اجازه می‌دهد حس مکانیکی و ارتباط مستقیم با خودرو را در کنار قدرت دوبرابری موتور تجربه کند. برای تکمیل کار، تیم فنی یک سیستم اگزوز سفارشی با صدای بم، فراگیر و هماهنگ با شخصیت اسپرت و خشن خودرو نصب کرده است.

حفظ ساختار اصلی با ارتقای مهندسی آفرود

از حیث شاسی و آفرود، ساختار نردبانی کلاسیک FJ60 حفظ شده اما با افزایش ارتفاع ۱.۵ اینچی، بهبود اتصالات جلویی و نقاط اتصال کمک‌فنرها، توانایی عبور از مسیرهای سنگ‌لاخی و شیب‌های تند چندین برابر شده است. رینگ‌های براق آلومینیومی تقویت‌شده و لاستیک‌های پهن ۳۵ اینچی با دیواره ضخیم، نه‌تنها چسبندگی عالی روی سطح‌های لغزنده فراهم می‌کنند بلکه ظاهر خشن و آفرودی خودرو را بهبود بخشیده است.

در مجموع، تویوتا توربو تریل کروزر اثری است از تلفیق نوآوری فنی و ترکیب غرّش موتور تاندرا در دل بدن کلاسیک FJ60، حس شجاعت و ماجراجویی دهه‌های گذشته را با فناوری و دقت امروزی ادغام و زنده کرده است. این خودرو، بازگشتی باشکوه به ریشه‌های لندکروزر و هم‌زمان نگاهی آینده‌نگر به مفهوم واقعی یک آفرودر دوست‌‌داشتنی محسوب می‌شود.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات