اگر میخواهید اطمینان حاصل کنید که هوش مصنوعی به شکل امروزیاش، ابزاری است که فقط از سمت مدیران و شرکتها مشغول زورچپان شدن است، آن هم بدون اینکه پیش از اعمال و اجبار ذرهای به نحوهی استفاده از آن و میزان بازدهی که دارد فکر شده باشد، فقط کافی است تا نیم نگاهی به بحثهای اخیر داخل صنعت بازی بیاندازید. در جدیدترین حرکت، شرکت بازیسازی کرهای «کرفتون»، سازندهی بازی «پابجی»، همزمان با اجرای الزام هوش مصنوعی در بخش بخش شرکت، یک برنامهی استعفای داوطلبانه را هم راهاندازی کرده است.
به زبان سادهتر، قضیه این است: «قانون کار کره به ما اجازه نمیدهد همهتان را در یک حرکت اخراج و با هوش مصنوعی جایگزین کنیم، در نتیجه یا از هوش مصنوعی استفاده میکنید، یا خودتان بهدست خودتان استفعا میدهید.»
این برنامههای استعفای داوطلبانه در حالی در شرکت کرفتون مطرح میشود که آنها ماه گذشته رکورد تازهای در درآمدزایی کسب کردند. در نتیجهی گزارش مالی عالی سهماههی سوم سال ۲۰۲۵ و بهعنوان پاداشی برای جماعت بازیساز، کرفتون رسما اعلام کرد که میخواهد شرکت را به «یک شرکت با اولویت هوش مصنوعی» تبدیل کند.
کرفتون گفته بود که میخواهند: «هوش مصنوعی را بهعنوان وسیلهی اصلی و مرکزی برای حل مسئله و راهیابی مشکلات، اعمال تغییر در افراد و ساختار سازمان، افزایش بهرهوری و سرعت بخشید به تولید ارزش کوتاه و بلند مدت در سازمان، تبدیل کنند.»

کمتر از یک ماه از اعلام این تغییرات در کرفتون میگذرد و این شرکت حالا از نیروی کار خود در کره دعوت کرده است تا با اعلام استعفای خود، بستههای حمایتی شش تا ۳۶ ماهه دریافت کنند. این گزارش که برای اولین بار از سوی خبرگزاری Business Korea منتشر شد، شامل بیانیهی کرفتون نیز بود؛ بیانیهای که طی آن شرکت کرفتون هرگونه تلاش برای اخراج را تکذیب کرده و گفته بود که میخواهند با این حرکت «به کارمندان برای مقابله با چالشهای تازه در عصر هوش مصنوعی» کمک کنند.
لازم به گفتن نیست که همه میدانند هیچ کدام از این گفتهها صحت ندارند و هدف نهایی، کاهش هزینهها و بالا بردن نمودارهای دورهای است. همین چند روز پیش بود که مدیر عامل شرکت بازیسازی کرهای «نکسان» (Nexon)، «جونگ هون لی»، طی مصاحبهای با یک خبرگزاری ژاپنی و در پاسخ به اینکه چرا بازی «آرک ریدرز» آنها از هوش مصنوعی استفاده میکند، گفته بود که همهی شرکتهای بازیسازی مشغول استفاده از هوش مصنوعی هستند.
طولی نکشید که تعداد بسیار زیادی از بازیسازان به توییتر و بلواسکای آمده، از شرکتهای کوچک گرفته تا بزرگ، و هرگونه استفاده از هوش مصنوعی را رد کردند.

مدیرعامل تیک-تو، شرکت مالک راکاستار گیمز (که البته حتما باید بگوییم آنها هم همین هفتهی پیش ۳۰ نفر را بهدلایلی غیر از هوش مصنوعی اخراج کردند)، بهتازگی گفته بود که هوش مصنوعی بهدرد کارهای خلاقانه نمیخورد و «نمیتواند جیتیای ۶» بسازد.
قضایای استفاده از هوش مصنوعی در بازی آرک ریدرز هم طی چند هفتهی اخیر که بازی عرضه شده و حسابی هم سروصدا راه انداخته، بهشدت در مجامع ویدیوگیمی داغ بود. نکته این جاست که بازی آرک ریدرز نه در کد، بلکه در صداپیشگی از هوش مصنوعی استفاده کرده و دوبلهی بازی را بهجای استفاده از بازیگر با هوش مصنوعی انجام دادهاند. کیفیت پایین صداپیشگی در هر جمله هم پیداست، اما شرکت سازندهی بازی یعنی «امبارک» (Embark) از تصمیم خود دفاع کرده و گفته حاضر نیست زیر آن بزند.
ولین اعتراضات رسمی به بازی را هم در نقد نشریهی یوروگیمر دیدیم که نمرهی ۲ از ۵ را به بازی اختصاص داد و گفت که بااینکه گیمپلی آرک ریدرز عالی است، اما استفاده از ابزاری که بدون اجازه روی دادههای افراد تمرین داده شده مشکلات اخلاقی دارد.
منبع: GamesIndustry.biz
نوشته الزام هوش مصنوعی شرکت سازندهی پابجی: هر کسی نمیخواهد استفعا دهد! اولین بار در دیجیکالا مگ. پدیدار شد.


0 نظرات