با وجود ظاهر بهروز شده، متال گیر سالید دلتا آنقدرها هم که در نگاه اول به نظر میرسد، یک بازسازی کامل نیست. تمام مناطق بازی همچنان با صفحههای بارگذاری از هم جدا میشوند، تمام دیالوگها همان صداگذاری نسخهی اصلی هستند و بیشتر کاتسینها تقریبا بازسازی یکبهیک نسخهی قبلیاند. با این حال، چند تغییر مهم در زمینه کیفیت تجربهی بازی و همچنین بهروزرسانیهای پنهانی در بازی وجود دارد که شاید در ابتدا متوجهشان نشوید. در ادامه بزرگترین تغییرات و تفاوتهای این بازسازی را نسبت به نسخهی اصلی Metal Gear Solid 3: Snake Eater معرفی خواهیم کرد.
کنترلهای بهروز شده
نسخهی اصلی Snake Eater گزینههای زیادی برای هر نبرد در اختیار شما میگذاشت، اما این آزادی با اضافه شدن سیستمهایی همراه بود که روی همان کنترلهای اولیهی اولین متال گیر سالید سوار شده بودند. در نسخهی دلتا، این بخش کاملاً دگرگون شده و اگر حالت New Style را انتخاب کنید، کنترلها بسیار نزدیکتر به استانداردهای مدرن خواهند بود.
برای مثال، هدفگیری و تیراندازی روی شانه با تریگرها انجام میشود، جابهجایی اسلحهها و تجهیزات به دکمههای D-pad منتقل شده، دکمهی دایره برای نشستن و دکمهی ضربدر برای بالا رفتن استفاده میشود. به جای غلتیدن با فشردن دکمه نشستن هنگام دویدن، حالا این حرکت به طور کامل به دکمهی مثلث منتقل شده است. البته میتوانید دکمه مثلث را نگه دارید تا بعد از غلتیدن سریعا به حالت سینهخیز دربیایید.
سیستم CQC نیز به تریگر سمت راست منتقل شده، اما در کل ساختارش یکسان است، با این تفاوت که دیگر خبری از دکمههای حساس به فشار مانند نسخهی اصلی نیست. مثلاً برای بریدن گلوی دشمن، دیگر لازم نیست دکمهی دایره را محکم فشار دهید و فقط کافی است که وقتی دشمن را گرفتهاید، دکمهی ضربدر را فشار دهید.
اگر بخواهید میتوانید از کنترلهای ترکیبی نسخهی قدیمی (Legacy Controls) هم استفاده کنید، اما در این حالت دوربین نیز به حالت قدیمی (Legacy Camera) برمیگردد که در ادامه توضیح داده خواهد شد. البته همچنان هدفگیری و تیراندازی روی تریگرها باقی میماند و در حالت سینهخیز میتوانید در حین هدفگیری کمی حرکت کنید، اما در نمای اولشخص فقط امکان جابهجایی جزئی به چپ و راست خواهید داشت.
رفتار سلاحها در حالت Legacy Style هم متفاوت خواهد بود. برای مثال، تفنگ بیهوشکننده Mk22 در نسخهی اصلی افت گلولهی بسیار کمی داشت و به شما اجازه میداد از فاصلهی دور به سر دشمن شلیک دقیق کنید. در حالت Legacy Style در دلتا هم همینطور عمل میکند، اما در حالت جدید، افت گلوله شدید و قابلتوجه است و احتمالاً به این دلیل است که با کنترلهای بهروز و هدفگیری سومشخص، تیراندازی بیش از حد آسان نشود.
حرکتهای بهروز شده
در نسخهی بهروزرسانیشدهی 3DS امکان راهرفتن در حالت خمیده وجود داشت، اما در نسخهی اصلی اسنیک ایتر و حتی نسخهی Subsistence، تنها میتوانستید در حالت صاف و ایستاده، آرام راه بروید. حرکت در حالت خمیده باعث میشد روی زمین دراز بکشید و خزیدن شروع شود. در دلتا حالا میتوانید با دکمهی دایره خم شوید و در حالت نیمخیز حرکت کنید و اگر بخواهید کاملاً روی زمین بخوابید، باید دکمهی خم شدن را نگه دارید. همچنین حرکت بیصدا به نگهداشتن دکمهی L1 هنگام حرکت تغییر کرده است، چون حالا دکمههای D-pad برای تعویض سلاح و تجهیزات استفاده میشوند.
همچنین حالا میتوانید در حالت اولشخص هم حرکت کنید، هرچند آهسته و حرکت در حالت نشانهگیری وقتی روی زمین خوابیدهاید هم تغییر کرده است. حتی اگر هنگام خزیدن، تفنگ کمی پایین بیاید، میتوانید در همان جهتی که هدف گرفتهاید ثابت بمانید و در هر جهتی حرکت کنید. این یعنی حرکت جانبی و عقبگرد همراه با هدفگیری هم ممکن است. این سیستم خیلی طبیعیتر است و دیگر لازم نیست مثل فرفره دور خود بچرخید. در راستای تکمیل تغییرات حرکتی، دیگر نیازی نیست آنالوگ چپ را مدام به سمت یک دیوار یا مانع فشار دهید تا به آن بچسبید. حالا اسنیک به محض اینکه به مانعی تکیه بدهید خودش به آن میچسبد، حتی اگر دسته را رها کنید.
انیمیشنهای جدید
اگرچه بیشتر بخشهای دلتا بر پایهی قسمت اصلی ساخته شدهاند، اما چند انیمیشن تازه هم اضافه شده است، مخصوصاً از نظر تیکداونهای CQC که جذاب هستند. در نسخهی اصلی، پرتاب کردن دشمن فقط یک انیمیشن تکراری داشت، اما حالا بسته به اینکه از چه جهتی و چطور به دشمن نزدیک شوید انیمیشنهای متفاوتی اجرا میشود. حتی اگر دشمن با چاقو به شما حمله کند، انیمیشن ویژهی خودش را دارد.
منوی استتار (Camo Menu)
شما همچنان میتوانید از طریق Survival Viewer لباس و استتار خود را عوض کنید، اما حالا این کار را در یک منوی پاپآپ بدون توقف بازی هم میتوان انجام داد. کافی است دکمهی بالا روی D-pad را نگه دارید، با آنالوگ راست انتخاب کنید و دکمهی X را بزنید. یک انتقال کوتاه نمایش داده میشود تا اسنیک لباسش را عوض کند، اما این روش بسیار روانتر و طبیعیتر است و تجربهی بازی را قطع نمیکند. البته این منو فقط آخرین موارد استفادهشدهی شما را نگه میدارد. بنابراین اگر به یک استتار صورت خاص همراه با یونیفورم متفاوتی نیاز داشته باشید (غیر از موارد رایج)، همچنان باید وارد Survival Viewer شوید.
تماسهای کدک
دههی ۱۹۶۰ شاید برای یک کدک پیشرفته خیلی زود باشد، اما نیکد اسنیک همچنان یک رادیو دارد. درست مثل نسخهی اصلی Snake Eater، رادیو صفحهی کامل گفتوگو را باز میکند، اما حالا میتوانید آن را وسط گیمپلی هم بالا بیاورید و تجربه روانتری داشته باشید. یکی دیگر از بهبودهای عالی این نسخه، امکان رد کردن دیالوگها و حتی جلو بردن مکالمه به بخشهای مختلف است، بدون اینکه صدا کامل قطع شود.
در نسخهی اصلی اگر چیزی را رد میکردید، صدای باقی تماس هم از بین میرفت. همچنین اگر دشمنان را بازجویی کنید و فرکانسهای مخفی برای باز کردن درها را یاد بگیرید، این فرکانسها در صفحهی رادیو ظاهر میشوند تا به راحتی از آنها استفاده کنید.
حالت عکاسی
نسخهی دلتا یک حالت عکاسی هم به تجربهی Snake Eater اضافه کرده است. میتوانید از منوی توقف (Pause Menu) وارد حالت عکاسی شوید و مواردی مثل عمق میدان، قابها، فیلترها و غیره را تغییر دهید. البته در طول کاتسینها گزینهها محدودتر خواهند بود.
فراتر از قورباغه
مثل نسخهی اصلی، در هر ۶۴ منطقهی نقشه یک قورباغهی کروتان وجود دارد که با شلیک به آنها لباس استتار ویژهای آزاد میشود. در نسخهی دلتا علاوه بر این، یک اردک پلاستیکی استتار شده هم به هر منطقه اضافه شده که نوع دیگری از استتار را آزاد میکند. خوشبختانه میتوانید پیشرفت خود را در منوی توقف ببینید و همچنین بررسی کنید که آیا مورد مخصوص همان منطقه را پیدا کردهاید یا نه.
شما یک قطبنما دارید
نقشهی دلتا دقیقا مثل نسخهی اصلی ساده است، اما حالا در منوی تجهیزات یک قطبنما در اختیار دارید که حتی جهت حرکت درست را هم نشان میدهد و آن را شبیه یک مینیمپ کرده است. این وسیله باتری مصرف نمیکند، بنابراین اگر میخواهید همیشه جهتیابی بهتری داشته باشید، میتوانید آن را دائماً مجهز نگه دارید.
پیامهای پاپآپ روی صفحه
نه تنها وقتی در بازی کاری انجام میدهید، راهنمایی روی صفحه ظاهر میشود، بلکه گاهی یادآوریهایی هم در مورد اینکه باید کجا بروید، چه کاری انجام بدهید و حتی دکمههای مختلف یا لیست کامل حرکات CQC که هنگام گرفتن دشمن میتوانی انجام بدهید، روی صفحه دیده میشوند. همچنین نشانههایی روی صفحه ظاهر میشود که نشان میدهد دشمن از کدام سمت شما را دیده است. بعضیها میگویند این موارد باعث شلوغ شدن صفحه میشود، چون رابط کاربری قدیمی سادهتر بود، اما بدون شک خیلی کاربردی است. البته در منوی تنظیمات میتوانید بیشتر این گزینهها را خاموش کنید.
دوربین کلاسیک با هزینه همراه است
در نسخههایی از بازی اصلی مثل Subsistence، یک دوربین سهبعدی قابل کنترل اضافه شد که میتوانستید با فشار دادن آنالوگ سمت راست بین آن و حالت اصلی جابهجا شوید. اما در دلتا وقتی دوربین را تغییر میدهید، کنترلها هم به حالت قدیمی برمیگردند و آخرین چکپوینت دوباره بارگذاری میشود؛ بنابراین نمیتوانید وسط بازی راحت این کار را انجام بدهید. بعضی از صحنههای مهم بازی که در نسخهی اصلی مخصوص دوربین قدیمی طراحی شده بودند، همچنان با همان حالت اجرا میشوند، حتی وقتی با سبک جدید بازی میکنید.
تئاتر مخفی و حلقههای فیلم
در نسخهی Subsistence، بخشی به نام تئاتر مخفی (Secret Theater) روی دیسک دوم وجود داشت که مجموعهای از فیلمهای طنز و حتی تریلر متال گیر سالید ۴ را نشان میداد. در دلتا، هم دمو تئاتر (Demo Theater) که همهی میانپردههای بازی را در خود دارد و هم تئاتر مخفی بعد از اتمام اولین بار داستان، آزاد میشوند. اما فیلمهای تئاتر مخفی با بدست آوردن حلقههای فیلم از دشمنان خاص، باید یکی یکی آزاد شوند. بعضی از فیلمهایی که در سابسیستنس بود، در این نسخه حذف شدهاند.
البته میتوانید ببینید کدام دشمنها حلقههای فیلم را همراه خود دارند، اما گرفتن آنها کار سادهای نیست. باید دشمن را وادار به تسلیم کنید، به آرامی دورش بچرخید و اسلحه را به نقطهی حساسی از بدنش نشانه بروید تا حلقه را رها کند. اما حواستان باشد زیرا اگر به هر شکلی به او آسیب بزنید یا حتی به شکلی غیرکشنده بیهوشش کنید، حلقه از دستش جدا میشود و میشکند. خبر خوب این است که بعد از تمام کردن بازی و باز شدن تئاتر مخفی، محل همهی حلقهها قابل بررسی است. بنابراین لازم نیست در اولین تجربهتان نگران جمعآوری کامل آنها باشید.
بارگذاری سریعتر از همیشه شده است
یکی از آزاردهندهترین بخشهای نسخههای قدیمی Snake Eater، بارگذاری دوبارهی ذخیرهها بود زیرا اغلب مجبور میشدید از بازی خارج شوید و تا منوی اصلی بروید. حالا در دلتا این مشکل رفع شده است. اگر وسط یک مرحله بهطور اتفاقی کسی را بکشید یا صرفا لو بروید، تنها با یک انتخاب ساده میتوانید سریعترین مسیر را به آخرین ذخیرهی خودکار طی کنید و درست به ابتدای آخرین منطقهای که وارد شدهاید، برگردید.
این بازی هم اکنون روی پلیاستیشن 5، ایکسباکس سری ایکس/اس و رایانههای شخصی در دسترس است.
منبع: IGN
نوشته بازسازی متال گیر سالید ۳ چه پیشرفتها و قابلیتهای تازهای را در خود جای داده است؟ اولین بار در دیجیکالا مگ. پدیدار شد.
0 نظرات