قیمت متوسط خودروهای صفر کیلومتر در بازار آمریکا برای اولین بار در تاریخ از مرز ۵۰ هزار دلار گذشت. این رقم بیسابقه، نشاندهنده تداوم روند افزایشی در سالهای اخیر است.
بر اساس گزارش کوکس آتوموتیو، این افزایش قیمت قابل توجه، ناشی از ترکیبی از مشکلات زنجیره تامین، مقررات سختگیرانهتر و افزایش تقاضا برای خودروهای برقی است. مصرفکنندگان همچنان به دنبال گزینههای مقرونبهصرفهتر هستند، اما تولیدکنندگان تمایل کمتری به عرضه این مدلها دارند.
عبور قیمت خودروهای صفر کیلومتر از ۵۰ هزار دلار: جزئیات رکورد جدید
در ماه سپتامبر، متوسط قیمت تراکنش خودروهای صفر کیلومتر در ایالات متحده به ۵۰٬۰۸۰ دلار رسید. این رقم برای نخستین بار در تاریخ از مرز ۵۰ هزار دلار فراتر رفته و نشاندهنده جهشی ۲٫۱ درصدی نسبت به ماه اوت و افزایش ۳٫۶ درصدی در مقایسه با سال گذشته است. در همین دوره، متوسط قیمت پیشنهادی سازنده (MSRP) نیز به ترتیب ۲٫۱ و ۴٫۳ درصد رشد داشته است.
عوامل مؤثر بر افزایش بیسابقه قیمتها
چندین عامل کلیدی در این روند صعودی قیمت خودروهای صفر کیلومتر نقش داشتهاند. کاهش تولید در دوران همهگیری کووید-۱۹، ابهامات نظارتی و تعرفههای تجاری، همگی به افزایش هزینهها برای خودروسازان منجر شدهاند. این شرایط ساخت خودروهای ارزانتر با سود منطقی را برای شرکتها دشوار کرده است. علاوه بر این، کوکس آتوموتیو افزایش تقاضا برای خودروهای برقی را نیز در بالا رفتن میانگین قیمت تراکنش مؤثر میداند. این تقاضا پیش از اتمام مهلت استفاده از اعتبار مالیاتی فدرال برای خودروهای الکتریکی، رشد قابل توجهی داشته است؛ شرکتهایی مانند فورد و جنرال موتورز نیز در سهماهه گذشته فروش قوی خودروهای برقی را گزارش کردهاند.
تقاضای مصرفکنندگان برای خودروهای اقتصادی و چشمانداز آینده
با وجود افزایش کلی قیمتها، تقاضا برای گزینههای مقرونبهصرفهتر در میان مصرفکنندگان همچنان بالاست. سال گذشته، فروش خودروهای ارزانقیمت بهطور چشمگیری افزایش یافت. بهعنوان مثال، فروش نیسان ورسا که تولید آن پس از سال ۲۰۲۵ متوقف خواهد شد، در سال ۲۰۲۴ با رشد ۷۱٫۷ درصدی مواجه بود. فروش نیسان سنترا نیز با جهشی ۳۹٫۸ درصدی همراه شد.
انتظار نمیرود قیمت خودروهای صفر کیلومتر در آینده نزدیک کاهش یابد. قیمتها در دوران همهگیری کووید-۱۹ بهشدت افزایش یافتند؛ متوسط قیمت تراکنش از کمتر از ۳۹ هزار دلار در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۴۷ هزار دلار در پایان سال ۲۰۲۱ رسید و از آن زمان تاکنون در محدوده بالای ۴۰ هزار دلار باقی مانده بود. اکنون با ورود به مرز ۵۰ هزار دلار، قیمتگذاری جدید برای مصرفکننده معمولی بسیار گران به نظر میرسد. از آنجا که بسیاری از خریداران مایل به پرداخت چنین مبالغ بالایی هستند، خودروسازان انگیزه کمتری برای تمرکز بر بازار خودروهای ارزانقیمت دارند.
0 نظرات