برند آمریکایی شورولت، از دو کانسپت کوروت CX و CX.R ویژن گرن توریسمو با طراحی آیندهنگرانه و پیشرانه بسیار قدرتمند رونمایی کرد.
در جریان فستیوال خودرویی مونتری ۲۰۲۵، برند شورولت بار دیگر از کانسپت جدیدی از خودرو کوروت رونمایی کرد که به سرعت تبدیل به یکی از بحثبرانگیزترین نمونههای طراحی آیندهنگرانه این خودرو نمادین شد. چند ماه پیش، اولین جرقه این تحول در استودیو طراحی پیشرفته جنرال موتورز در بریتانیا زده شد. آنجا بود که کانسپت اولیه و آیندهنگرانه کوروت به نمایش درآمد.
اما پروژه جاهطلبانه شورولت به همین جا ختم نشد. حدود سه ماه پس از رونمایی در بریتانیا، نوبت به طراحان خلاق استودیوی پاسادنا رسید یک کانسپت جدید که بسیاری آن را نسخهای تکاملیافتهتر از طرح بریتانیایی میدانستند رونمایی شود. این نسخه نه تنها به پختگی بیشتری در جزئیات رسیده بود، بلکه DNA اصلی کوروت را نیز با خود یدک میکشید.
طبق آخرین اخبار خودرو، در اوج هیجان هفته اتومبیل مونتری ۲۰۲۵، کانسپت جدیدی از کوروت رونمایی شده که به زعم بسیاری شاید بهترین و کاملترین نمونه از میان تمامی کانسپتهای معرفی شده تا به امروز باشد. این کانسپت که با نامهای کوروت CX و CX.R ویژن گرن توریسمو شناخته میشود، نه تنها حاصل همافزایی ایدهها و تجربیات دو استودیوی قبلی است، بلکه نمایانگر تکاملی در زبان طراحی است که میتواند مستقیماً الهامبخش نسل بعدی کوروت باشد. حرف X به معنای 10 است که یعنی این کانسپت را باید کوروت C10 نامگذاری کنیم.
معرفی کانسپت شورولت کوروت CX
کانسپت کوروت CX که بسیاری آن را نزدیکترین چشمانداز به نسلهای آینده کوروت میدانند، عناصر ظاهری آخرین نسل کوروت از جمله دماغه تیز و خاص آن که یادآور مدلهای کلاسیک است، تا چراغهای دوقلوی عقب که امضای طراحی این خودرو محسوب میشوند را حفظ کرده، اما در جزئیات و فناوریها فاصله قابل توجهی با کوروت C8 تولیدی کنونی دارد.
همکاری طراحان جنرال موتورز در میشیگان و گروه متخصص آیرودینامیک موتوراسپرت در کارولینای شمالی، منجر به خلق بدنهای شده که شاهکاری در علم آیرودینامیک محسوب میشود. بدنه کوروت CX با دهها دریچه کاربردی و خروجیهای هوای هوشمندانه در سراسر خود، به گونهای طراحی شده که جریان هوا را به شکلی بینظیر مدیریت میکند.
- 11 خودروی مفهومی عجیب و بیسابقه در تاریخ طراحی اتومبیل
- جیامارو آلبور ، هایپرکار آفرودی منحصربهفرد با طراحی جذاب و پیشرانه قدرتمند
برای به حداکثر رساندن کارایی آیرودینامیک، جنرال موتورز حتی یک سیستم پیشرفته به نام «فن خلأ» با فنهای داخلی در بدنه کانالدار این کانسپت نصب کرده است. این فنها با ایجاد مکش، هوای بیشتری را از طریق کانالهای تعبیهشده در بدنه به بیرون هدایت میکنند و به این ترتیب، چسبندگی خودرو به جاده را در سرعتهای بالا به طرز چشمگیری افزایش میدهند.
یکی از تحولات جدید کانسپت شورولت کوروت CX، پیشرانه آن است. برخلاف معمول که کوروت با غرش قدرتمند موتورهای V8 گره خورده است، CX به طور کامل به نیروی برق متکی است. این کانسپت مجهز به چهار موتور الکتریکی است که هر کدام به صورت مستقل در یکی از چرخها قرار گرفتهاند. این موتورها، که نیروی خود را از یک پکیج باتری پیشرفته ۹۰ کیلووات ساعتی تأمین میکنند، قدرتی خیرهکننده و باورنکردنی معادل ۲۰۰۰ اسب بخار تولید میکنند.
طراحی داخلی و دسترسی به کابین نیز دستخوش تغییرات بنیادین شده است. به جای درهای سنتی، کوروت CX از یک کاناپی شبیه به جتهای جنگنده بهره میبرد که به سمت جلو باز میشود. این نوع ورودی، نه تنها جذابیت بصری بینظیری به خودرو میبخشد و حس حضور در یک هواپیمای جنگی را القا میکند، بلکه ورود و خروج از کابین را به تجربهای منحصر به فرد تبدیل میکند. داخل کابین، تلفیقی از لوکسگرایی و فناوری پیشرفته را به نمایش میگذارد؛ صندلیها با چرم قرمز اینفرنو روکش شدهاند و تزئینات دقیق از آلومینیوم تراشخورده و فیبر کربن بر ماهیت اسپرت خودرو تأکید دارند.
فرمان این کانسپت به شکل یوغ طراحی شده که یادآور خودروهای مسابقهای است و در مرکز آن یک نمایشگر کوچک تعبیه شده که اطلاعات کلیدی را در اختیار راننده قرار میدهد. همچنین نمایشگر مرکزی کاملاً حذف شده و به جای آن تمام شیشه جلو به عنوان یک نمایشگر هدآپ غولپیکر عمل میکند که اطلاعات حیاتی رانندگی، ناوبری و سیستمهای سرگرمی را به صورت سهبعدی و شناور در میدان دید راننده به نمایش میگذارد.
بررسی کوروت CX.R ویژن گرن توریسمو؛ جنگنده آمریکایی
در حالی که کانسپت شورولت کوروت CX خود به تنهایی مرزهای طراحی و مهندسی خودروهای اسپرت آینده را جابجا کرده است، شورولت پا را فراتر گذاشته و نسخهای به مراتب هیجانانگیزتر و پیستمحور با نام کوروت CX.R ویژن گرن توریسمو را نیز معرفی کرده که بهطور خاص برای بازی محبوب گرن توریسمو ۷ توسعه یافته است.
بدنه این خودرو با ارتفاع کمتر نسبت به CX استاندارد، به زمین چسبیدهتر به نظر میرسد و این ویژگی در کنار استفاده از اسپلیترهای بزرگتر در جلو و یک بال عقب عظیم در عقب، نیروی داونفورس را به حداکثر میرساند تا چسبندگی بینظیری در پیچها و سرعتهای بالا فراهم آورد. علاوه بر این، رنگبندی خاص مشکی و زرد که امضای تیمهای مسابقهای کوروت ریسینگ است، ماهیت پیستمحور و DNA مسابقهای این کانسپت را فریاد میزند و آن را از مدل CX متمایز میکند.
اما تفاوتهای اساسی تنها به ظاهر محدود نمیشود. پیشرانه کوروت CX.R نیز به مراتب جذابتر و پیچیدهتر از نسخه CX است. در حالی که CX به طور کامل الکتریکی بود، CX.R هیبریدی بوده و از سه موتور الکتریکی پیشرفته و یک پکیج باتری قدرتمند بهره میبرد که در کنار یک پیشرانه ۲ لیتری V8 توئین توربو با دو میلسوپاپ قرار گرفتهاند. این موتور V8 بنزینی به تنهایی قادر به تولید ۹۰۰ اسب بخار قدرت است و میتواند تا ۱۵۰۰۰ دور بر دقیقه دور بگیرد. قدرت این موتورهای الکتریکی و بنزینی در کنار هم مجموعاً به ۲۰۰۰ اسب بخار میرسد. همچنین این قوای محرکه از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک پیشرفته و سیستم چهار چرخ محرک به جاده منتقل میشود.
- کانسپت اسپرت لکسوس در قامت جانشین LFA افسانهای معرفی شد
- کانسپت کادیلاک Elevated Velocity با جزئیات خیره کننده معرفی شد
- رکورد بیشترین برد خودروهای الکتریکی توسط شورولت سیلورادو EV شکسته شد
با وجود تمام این قابلیتهای فنی و طراحی هیجانانگیز، هیچیک از این دو خودرو یعنی کوروت CX و CX.R Vision Gran Turismo، به مرحله تولید نخواهند رسید. با این حال، شورولت برای دوستداران سرعت و فناوری، نزدیکترین تجربه ممکن از رانندگی با این ابرخودروها را فراهم آورده و هر دو سوپرکار خارقالعاده، اواخر همین ماه میلادی در دسترس بازیکنان بازی گرن توریسمو ۷ قرار خواهند گرفت.
0 نظرات