در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

پایان کابوس برد کم در خودروهای برقی؛ نیسان راه حل نهایی را با باتری‌های جدید ارائه می‌دهد

نیسان با ثبت اختراعاتی نوین برای باتری لیتیوم-اکسیژن، گامی بزرگ در جهت پایان دادن به کابوس برد کم خودروهای برقی برداشته است. این فناوری انقلابی می‌تواند آینده‌ای متفاوت برای وسایل نقلیه الکتریکی رقم بزند. توسعه فناوری خودرو برقی به‌سرعت در حال پیشرفت است، اما چالش‌های مربوط به باتری‌ها، به‌ویژه در زمینه چگالی انرژی و هزینه، ...

نیسان با ثبت اختراعاتی نوین برای باتری لیتیوم-اکسیژن، گامی بزرگ در جهت پایان دادن به کابوس برد کم خودروهای برقی برداشته است. این فناوری انقلابی می‌تواند آینده‌ای متفاوت برای وسایل نقلیه الکتریکی رقم بزند.

توسعه فناوری خودرو برقی به‌سرعت در حال پیشرفت است، اما چالش‌های مربوط به باتری‌ها، به‌ویژه در زمینه چگالی انرژی و هزینه، همچنان مانع بزرگی محسوب می‌شود. شرکت نیسان، به عنوان یکی از پیشگامان این صنعت، با ثبت دو اختراع جدید، در آستانه ارائه راهکارهایی نوین برای نسل بعدی باتری‌ها است. این شرکت، در کنار تمرکز بر باتری‌های حالت جامد برای عرضه در سال ۲۰۲۹، اکنون به دنبال جهشی بزرگ در افزایش برد و کاهش زمان شارژ وسایل نقلیه الکتریکی است.

باتری لیتیوم-اکسیژن؛ راهکار نیسان برای برد بیشتر

باتری لیتیوم-اکسیژن

در گذشته، فناوری باتری لیتیوم-هوا پتانسیل چگالی انرژی بالایی را نشان داده بود، اما با مشکلات جدی مانند اتلاف انرژی به شکل حرارت و تخریب سریع روبه‌رو بود. اکنون، دانشمندان و مهندسان نیسان احتمالاً این موانع را برطرف کرده‌اند. ثبت اختراع نخست این شرکت، یک باتری با سلول‌های آب‌بندی‌شده را توصیف می‌کند که الکترود آن از لایه‌ای حاوی اکسید لیتیوم، کاتالیزور و پلیمر ژل‌ساز تشکیل شده و روی سطح جمع‌کننده و لایه الکترولیت اعمال می‌شود. این طراحی آب‌بندی‌شده، یکی از مشکلات اصلی در تلاش‌های قبلی را حل می‌کند.

رفع مشکل تولید گاز اکسیژن با پوشش پلیمری

باتری لیتیوم-اکسیژن

ثبت اختراع دوم نیسان به مشکل آلودگی و تولید گاز اکسیژن در سلول‌های لیتیوم-اکسید می‌پردازد. این گاز که هنگام شارژ باتری به حداکثر ظرفیت نظری تولید می‌شود، باعث کاهش برگشت‌ناپذیر ظرفیت باتری می‌گردد. برای مقابله با این معضل، نیسان پیشنهاد می‌کند که پوشش پلیمری شاخه‌دار بر روی برخی از الکترودهای اکسید لیتیوم اعمال شود. این پوشش، تولید گاز اکسیژن را کاهش داده و امکان شارژ باتری نزدیک به ظرفیت نظری اکسید لیتر را فراهم می‌کند. از جمله پلیمرهای پیشنهادی می‌توان به پلی‌پروپیلن اکسید (PPO) و پلی‌آکریلونیتریل (PAN) اشاره کرد. این پلیمرها علاوه بر هدایت الکترون‌ها، در سرکوب تولید گاز اکسیژن نیز مؤثرند و مکانیسم آن‌ها احتمالاً به دام انداختن گاز بین اکسید لیتیوم و پلیمر است.

بیشتر بخوانید

با این حال، باید در نظر داشت که ثبت اختراعات، لزوماً به معنای تولید قریب‌الوقوع فناوری در خودروهای آینده نیست و اغلب برای محافظت از مالکیت معنوی استفاده می‌شوند. اما این اختراعات نشان‌دهنده تعهد نیسان برای حل مشکلات پیچیده باتری‌های خودروهای برقی و ارائه راهکارهایی برای باتری‌های با دوام‌تر و چگالی انرژی بالاتر در آینده است که نهایتاً به بهبود تجربه رانندگی با خودرو برقی منجر خواهد شد.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات

آخرین نظرات