آیندهی برند نوکیا در دنیای گوشیهای هوشمند همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد، اما شواهد جدیدی نشان میدهد که این شرکت فنلاندی ممکن است برای بازگشتی دوباره به این عرصه آماده شود. این گمانهزنیها پس از آن قوت گرفت که یکی از مدیران انجمن آنلاین نوکیا در شبکهی اجتماعی ردیت اعلام کرد این شرکت آمادهی همکاری با یک «تولیدکنندهی بزرگ موبایل» است. هرچند اظهارات یک مدیر شبکههای اجتماعی در یک فروم اینترنتی را نمیتوان به عنوان یک بیانیهی رسمی تلقی کرد، اما این موضوع نشاندهندهی علاقهی نوکیا به حفظ حضور خود در بازار موبایل است.
این تحولات در شرایطی رخ میدهد که مسیر نوکیا و HMD Global از سال گذشته به تدریج از یکدیگر جدا شده است. HMD، شرکتی که وظیفهی احیای نام نوکیا را بر عهده داشت، گوشیهای با برند نوکیا را از وبسایت رسمی خود حذف و مدلهای اختصاصی خود را جایگزین آنها کرده است.
البته استراتژی اعطای لایسنس برند برای نوکیا موضوع جدیدی نیست. این شرکت پیش از این نیز نام تجاری خود را برای تولید محصولاتی مانند تلویزیون توسط شرکت Streamview، هدفون و لوازم جانبی توسط RichGo و لپتاپ توسط OFF Global به شرکتهای دیگر واگذار کرده بود. جالب اینجاست که قراردادهای مذکور نیز به پایان رسیدهاند و این موضوع دست نوکیا را برای یافتن شرکای جدید بازتر میکند.
در سوی دیگر ماجرا، HMD Global شرایط چندان مطلوبی را تجربه نمیکند و اخیرا اعلام کرده است که فعالیتهای خود را در بازار آمریکا کاهش خواهد داد. خود شرکت نوکیا نیز سال گذشته درگیر شایعاتی مبنی بر تمایل سامسونگ برای خرید بخش تجهیزات شبکهی این شرکت بود که البته مدیران نوکیا به سرعت آن را تکذیب کردند. نوکیا که به زودی گزارش مالی سهماههی دوم سال 2025 را منتشر خواهد کرد، در سهماههی اول سال موفق به ثبت سود عملیاتی 156 میلیون یورویی از محل فروش خالص 4.39 میلیارد یورویی شده بود. حال باید منتظر ماند و دید کدام شرکت، یک بازیگر قدیمی یا یک استارتاپ جدید مانند HMD، پرچمدار بعدی نام نوکیا در دنیای موبایل خواهد بود.
منبع: GSMArena
نوشته نوکیا به دنبال مشتری جدید برای برند موبایل خود است اولین بار در دیجیکالا مگ. پدیدار شد.
0 نظرات