در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

چرا مردم اروپا علاقه ای به خرید خودروهای پیکاپ ندارند؟

در سال ۲۰۲۲، وانت‌ها ۲۰ درصد از فروش خودرو در آمریکا را تشکیل دادند؛ اما در اروپا کمتر از ۱ درصد! چرا اروپایی‌ها به خرید خودروهای پیکاپ علاقه‌ای ندارند؟ در آمریکا خودروهای پیکاپ مانند فورد F-۱۵۰، شورولت سیلورادو و رم ۱۵۰۰، نمادهایی فرهنگی و ترکیبی ایده‌آل از کارایی، راحتی و پرستیژ هستند. اما این محبوبیت ...

در سال ۲۰۲۲، وانت‌ها ۲۰ درصد از فروش خودرو در آمریکا را تشکیل دادند؛ اما در اروپا کمتر از ۱ درصد! چرا اروپایی‌ها به خرید خودروهای پیکاپ علاقه‌ای ندارند؟

در آمریکا خودروهای پیکاپ مانند فورد F-۱۵۰، شورولت سیلورادو و رم ۱۵۰۰، نمادهایی فرهنگی و ترکیبی ایده‌آل از کارایی، راحتی و پرستیژ هستند. اما این محبوبیت در اروپا دیده نمی‌شود و وانت‌ها بیشتر به‌عنوان خودروی کار شناخته می‌شوند. در این مقاله، به دلایل عدم محبوبیت خودروهای پیکاپ در اروپا می‌پردازیم.

اندازه خیابان‌ها و قیمت سوخت، پیکاپ‌ها را در اروپا غیرکاربردی می‌کند

یکی از موانع اصلی، اندازه بزرگ پیکاپ‌های آمریکایی است. عرض استاندارد خطوط در جاده‌های آمریکا ۳ تا ۳.۵ متر است، درحالی‌که در بسیاری از جاده‌های اروپا این عدد به ۲.۵ تا ۳ متر می‌رسد. همین موضوع، رانندگی با وانت‌هایی مانند فورد F-۱۵۰ را در خیابان‌های باریک، میدان‌ها و پارکینگ‌های کوچک اروپا دشوار می‌کند. جالب است که بسیاری از وانت‌های محبوب اروپا، مانند محصولات فولکس‌واگن، در آمریکا عرضه نمی‌شوند.

قیمت سوخت نیز مشکل‌ساز است. قیمت بنزین و گازوئیل در اروپا اغلب دو برابر آمریکاست. بنابراین، وانت‌های پرمصرف در مقایسه با هاچ‌بک‌های کم‌مصرف، جذابیت کمتری دارند. اروپایی‌ها همچنین خودروهای مناسب سبک زندگی شهری، مانند شاسی‌بلندهای کوچک یا ون‌های چندمنظوره، را به پیکاپ‌های بزرگ ترجیح می‌دهند. این روند، برخلاف آمریکاست که قوانین سختگیرانه مصرف سوخت در اواخر دهه ۲۰۰۰، خودروسازان را به معرفی وانت‌های میان سایز به‌عنوان جایگزین SUVها سوق داد.

بیشتر بخوانید

آیا اروپا پیکاپ‌ها را خواهد پذیرفت؟

در سال‌های اخیر، علاقه به خودروهای پیکاپ در اروپا افزایش یافته است. فروش دوج رم ۱۵۰۰ در سال ۲۰۲۳، ۲۰ درصد رشد داشت. تویوتا هایلوکس، فولکس‌واگن آماروک و فورد رنجر نیز محبوبیت مشابهی دارند. این خودروها جایگاهی خاص، به‌ویژه در میان رانندگان روستایی یا کسانی که برای آخر هفته به وانت نیاز دارند، پیدا کرده‌اند. علاوه بر این، خودروسازان با افزودن امکانات لوکس به وانت‌ها، سعی در جذب خریداران سطح بالا دارند.

با وجود این نشانه‌های رشد، موانعی مانند زیرساخت‌ها، قیمت سوخت و نگرش خریداران همچنان وجود دارد. کارشناسان معتقدند که رشد بازار پیکاپ‌ها در اروپا کند خواهد بود و تغییر فرهنگی مشابه آمریکا بعید به نظر می‌رسد. وانت‌ها تا زمانی که این موانع برطرف نشوند، همچنان یک انتخاب خاص باقی خواهند ماند؛ چراکه رانندگان اروپایی آن‌ها را بسیار بزرگ، غیرعملی و مغایر با سیاست‌های زیست‌محیطی می‌دانند.

با این حال، رونق شاسی‌بلندها می‌تواند الگویی برای پیکاپ‌ها باشد. اگر خودروسازان وانت‌هایی با طراحی شیک‌تر، پیشرانه هیبریدی و تصویر خانوادگی‌تر ارائه دهند، ممکن است سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. تا آن زمان، علاقه اروپایی‌ها به خودروهای کوچک و کم‌مصرف، پیکاپ‌ها را در حاشیه نگه خواهد داشت.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات

آخرین نظرات