پلاستار ۵ مدل ۲۰۲۷ با قدرت ۸۸۴ اسب بخار و فناوری ۸۰۰ ولتی رسماً معرفی شد. با مشخصات فنی و طراحی خیرهکننده این سدان اسپرت برقی و رقیب پورشه تایکان آشنا شوید.
پلاستار، زیرمجموعهی سابق ولوو که در سال ۲۰۱۷ به یک برند مستقل تبدیل شد، سرانجام از پیشرفتهترین و قدرتمندترین محصول خود رونمایی کرد. پلاستار ۵ مدل ۲۰۲۷ که بر اساس کانسپت خیرهکننده Precept سال ۲۰۲۰ ساخته شده، یک سدان گرند تورر (GT) چهاردر است که مستقیماً پورشه تایکان را هدف گرفته است.
این خودروساز سوئدی که پیش از این مدلهای پلاستار ۲، ۳ و ۴ را عرضه کرده بود، اکنون با معرفی مدل پنجم، استاندارد جدیدی برای محصولات خود تعریف میکند. مایکل لوشلر، مدیرعامل پلاستار، میگوید: «پلاستار ۵ با طراحی ناب اسکاندیناوی، پلتفرم منحصربهفرد، موتورهای قدرتمند، شاسی پیشرفته و فناوریهای روز، یک ستارهی راهنما برای این صنعت و پرچمداری بینقص برای پلاستار است.»
- اشکودا ویژن O رسما رونمایی شد؛ تعریف جدیدی از خودروی استیشن الکتریکی
- هیولای ۵۲۳ اسب بخاری جیلی با قیمت ۲۲ هزار دلار از راه رسید؛ آشنایی با لینکلن کو 10 EM-P
- رقیب جدی فولکس واگن ID.3 از چین آمد؛ هاچ بک برقی لیپ موتور B05 معرفی شد
- کراس اوور SWM G01 با نام کی ام سی A5 پرو به ایران میآید
پیشرفتهترین پلاستار تا به امروز
برخلاف مدلهای قبلی که از معماری ۴۰۰ ولتی استفاده میکردند، پلاستار ۵ مدل ۲۰۲۷ بر پایهی پلتفرم عملکردی جدید پلاستار (PPA) با معماری ۸۰۰ ولتی ساخته شده است. این ساختار به همراه یک باتری لیتیوم-یون ۱۱۲ کیلوواتساعتی (۱۰۶ کیلوواتساعت قابل استفاده)، قابلیت شارژ فوقسریع تا ۳۵۰ کیلووات را فراهم میکند. به گفتهی پلاستار، شارژ باتری از ۱۰ به ۸۰ درصد تنها در ۲۲ دقیقه انجام میشود که برای یک باتری با این ظرفیت، فوقالعاده است.
این سدان اسپرت برقی در دو نسخه عرضه خواهد شد:
مدل | قدرت | گشتاور | شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر | سرعت شارژ | حداکثر سرعت |
---|---|---|---|---|---|
Dual Motor | ۷۴۸ اسب بخار | ۸۱۲ نیوتنمتر | ۳.۸ ثانیه | ۳۵۰ کیلووات | ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت |
Performance | ۸۸۴ اسب بخار | ۱۰۰۵ نیوتنمتر | ۳.۱ ثانیه | ۳۵۰ کیلووات | ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت |
نسخهی پایه (Dual Motor) با دو موتور برقی، شتابی معادل ۳.۸ ثانیه دارد. اما نسخهی پرفورمنس با ارتقای قدرت به ۸۸۴ اسب بخار، این زمان را به ۳.۱ ثانیه کاهش میدهد؛ هرچند هنوز برای ترساندن پورشه تایکان توربو GT کافی نیست. هر دو نسخه به ترمزهای چهار پیستونه برمبو و سیستم کمکراننده SmartZone با ۱۱ دوربین مجهز هستند.
طراحی جسورانه بدون شیشه عقب
پلاستار ۵ شباهت بسیار زیادی به کانسپت Precept دارد و یکی از ویژگیهای جسورانهاش، حذف کامل شیشه عقب است. همانند پلاستار ۴، در این مدل نیز یک آینه دیجیتال با کیفیت بالا، نمای پشت خودرو را برای راننده فراهم میکند. این تصمیم طراحی، به ایجاد ظاهری یکپارچه و آیرودینامیک کمک کرده و ضریب درگ را به عدد عالی ۰.۲۴ رسانده است.
در مقابل، این خودرو بزرگترین سقف شیشهای را در میان تمام مدلهای پلاستار دارد که طولی نزدیک به ۱۸۳ سانتیمتر و عرضی معادل ۱۲۲ سانتیمتر دارد. رینگهای ۲۰ تا ۲۲ اینچی، دستگیرههای در جمعشونده و چراغهای جلوی پیکسلی با طراحی دوتیغه، ظاهر مدرن و تهاجمی آن را تکمیل میکنند.
کابین فناورانه با تمرکز بر پایداری
کابین پلاستار ۵ با چیدمان صندلیهای «۴+۱» طراحی شده است. صندلیهای جلو با همکاری شرکت Recaro ساخته شدهاند و با روکش استاندارد میکروتک یا چرم ناپا عرضه میشوند. در ردیف عقب نیز سرنشینان به تنظیمات تهویه، گرمکن و ماساژور دسترسی دارند. پلاستار با ایجاد فضایی به نام «گاراژ پا» در بخشی از مجموعه باتری، فضای پای بیشتری برای سرنشینان عقب فراهم کرده است.
در ساخت فضای داخلی از مواد بازیافتی و پایدار مانند Econyl (ساختهشده از تورهای ماهیگیری) و الیاف طبیعی BComp (ساختهشده از کتان) استفاده شده که ۴۰٪ سبکتر از پلاستیک است. در مرکز داشبورد یک نمایشگر عمودی ۱۴.۵ اینچی با سیستمعامل Android Automotive قرار دارد و یک نمایشگر ۹ اینچی پشت فرمان و یک هدآپ دیسپلی ۹.۵ اینچی اطلاعات را به راننده نمایش میدهند.
سیستم صوتی استاندارد شامل ۱۰ بلندگو است، اما امکان سفارش سیستم حرفهای Bowers & Wilkins با ۲۱ بلندگو و توان ۱۶۸۰ وات نیز وجود دارد. هنوز قیمتی برای این خودرو اعلام نشده، اما انتظار میرود قیمت پایهی آن در زمان عرضه به بازار از ۱۰۰ هزار دلار بیشتر باشد.
0 نظرات