در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

۵ مدل از کمیاب‌ترین شورولت کوروت‌های تاریخ که هرگز ندیده‌اید

شورولت میلیون‌ها کوروت تولید کرده، اما کمیاب‌ترین کوروت‌ها کدامند؟ با ۵ مدل افسانه‌ای و بسیار نایاب از تاریخچه شورولت کوروت آشنا شوید که تولید آن‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. شورولت در طول بیش از ۷ دهه، میلیون‌ها کوروت ساخته، اما در میان آن‌ها، برخی از کمیاب‌ترین کوروت‌ها به گنجینه‌هایی افسانه‌ای تبدیل شده‌اند که ...

شورولت میلیون‌ها کوروت تولید کرده، اما کمیاب‌ترین کوروت‌ها کدامند؟ با ۵ مدل افسانه‌ای و بسیار نایاب از تاریخچه شورولت کوروت آشنا شوید که تولید آن‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

شورولت در طول بیش از ۷ دهه، میلیون‌ها کوروت ساخته، اما در میان آن‌ها، برخی از کمیاب‌ترین کوروت‌ها به گنجینه‌هایی افسانه‌ای تبدیل شده‌اند که کمتر کسی شانس دیدنشان را داشته است.

کوروت با لقب «خودروی اسپرت آمریکا» یک نماد در صنعت خودروسازی است. این خودرو با وجود فراز و نشیب‌ها، با تولید بیش از ۱.۶ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۱۹، یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. اما وقتی صحبت از کمیابی به میان می‌آید، تنها تعداد محدودی از مدل‌ها واقعاً خاص هستند؛ مدل‌هایی که حتی از ۳۰۰ دستگاه تولیدی سال اول هم نایاب‌ترند.

۱. شورولت کوروت ZR1 مدل ۱۹۷۱

اولین باری که شورولت نام ZR1 را برای کوروت به کار برد، در نسل سوم (C3) بود. نشانه‌های ظاهری این مدل بسیار اندک بود و به جز لوگوی LT-1 روی کاپوت، چیز دیگری آن را متمایز نمی‌کرد. پکیج ZR1 با قیمت ۱,۰۱۰ دلار، پیشرانه مخصوص LT-1 را با مجموعه‌ای از ارتقاهای شاسی با هدف مسابقات جاده‌ای ترکیب می‌کرد.

این پیشرانه یک موتور V8 با حجم ۳۵۰ اینچ مکعب بود که با تراکم بالاتر و میل‌سوپاپ سالید-لیفتر، ۳۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد؛ یعنی ۱۰۰ اسب بخار بیشتر از مدل پایه. این پکیج شامل گیربکس دستی چهار سرعته Muncie M22، سیستم تعلیق سنگین F41 و حذف آپشن‌هایی مانند تهویه مطبوع، شیشه‌های برقی و رادیو برای کاهش وزن بود. در نهایت، تنها ۸ دستگاه از این کوروت ZR1 ویژه در سال ۱۹۷۱ ساخته شد.

۲. شورولت کوروت گرند اسپرت مدل ۱۹۶۳

در دهه ۱۹۶۰، سه غول خودروسازی دیترویت توافقی برای عدم شرکت در مسابقات رسمی داشتند، اما این مانع مهندسان مصممی مانند زورا آرکوس-دانتوف، معروف به «پدر کوروت»، نشد. او پروژه گرند اسپرت ۱۹۶۳ را به صورت مخفیانه آغاز کرد تا خودروهای مسابقه‌ای سبکی برای تیم‌های خصوصی بسازد.

این خودروها با بدنه‌ای وحشی، کاپوت دارای هواکش، ورودی‌های هوای گلگیر عقب و وزن ۹۳ پوند کمتر از مدل استاندارد، کاملاً برای پیست طراحی شده بودند. قلب تپنده آن یک موتور V8 با حجم ۳۷۷ اینچ مکعب بود که ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد؛ یعنی ۳۰۰ اسب بخار بیشتر از مدل پایه! گرند اسپرت حتی موفق شد کبراهای شلبی را در مسابقات شکست دهد، اما جنرال موتورز پروژه را متوقف کرد و تنها ۵ دستگاه از آن ساخته شد.

۳. شورولت کوروت مسی متالیک مدل ۱۹۸۶

نسل چهارم کوروت (C4) شاید به اندازه نسل‌های دیگر محبوب نباشد و مدل‌های اولیه آن امروزه با قیمت‌های مناسبی در دسترس هستند. اما یک نسخه خاص از این نسل به یکی از کمیاب‌ترین کوروت‌های تاریخ تبدیل شده است که دلیل آن نه عملکرد فنی، بلکه رنگ بدنه است.

در سال ۱۹۸۶، شورولت رنگ جدیدی به نام مسی متالیک (Copper Metallic) را معرفی کرد. به دلایل نامعلومی، استقبال از این رنگ بسیار کم بود و تنها ۴ دستگاه کوروت با این رنگ در آن سال تولید شد. در سال ۱۹۸۷ تولید این رنگ با ۸۷ دستگاه کمی افزایش یافت، اما شورولت به دلیل مشکلات مربوط به چسبندگی رنگ به پنل‌های بدنه، تولید آن را برای همیشه متوقف کرد.

بیشتر بخوانید

۴. شورولت کوروت ZL1 مدل ۱۹۶۹

اگرچه امروز نام ZL1 با مدل‌های قدرتمند کامارو گره خورده، اما در سال ۱۹۶۹ این نام به یکی از درنده‌ترین کوروت‌های تاریخ تعلق داشت. این مدل حاصل همکاری نزدیک جنرال موتورز با راننده افسانه‌ای، بروس مک‌لارن، برای مسابقات Can-Am بود. موتور ZL1 به صورت عمومی تبلیغ نمی‌شد و سفارش آن نیازمند مجموعه‌ای از ارتقاهای اجباری بود.

این پیشرانه یک موتور ۴۲۷ اینچ مکعبی تمام آلومینیومی بود که اگرچه در کاتالوگ ۴۳۰ اسب بخار قدرت داشت، اما در واقعیت تا ۵۸۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. هزینه پکیج ZL1 تقریباً با قیمت یک کوروت پایه برابری می‌کرد. از این هیولای تکرارنشدنی تنها ۲ دستگاه ساخته شد که آن را به کمیاب‌ترین مدل نسل سوم کوروت تبدیل می‌کند.

۵. شورولت کوروت مدل ۱۹۸۳

کمیاب‌ترین کوروت تاریخ هیچ نام پر زرق‌وبرقی ندارد و برای ثبت رکورد در پیست ساخته نشده است. این خودرو تنها نمونه باقی‌مانده از مدل سال ۱۹۸۳ است؛ سالی که در آن هیچ کوروتی به فروش نرسید. داستان از این قرار است که تغییر قوانین آلایندگی کالیفرنیا باعث شد شورولت به زمان بیشتری برای آماده‌سازی نسل جدید C4 نیاز داشته باشد.

در این مدت، ۴۳ نمونه اولیه برای آزمایش ساخته شد، اما پس از پایان مراحل توسعه، تمام آن‌ها به جز یک دستگاه نابود شدند. تصور می‌شود این خودروی آخر عمداً برای تاریخ کنار گذاشته شده بود. این کوروت سفید رنگ که بعدها به موزه ملی کوروت اهدا شد، جد تمام کوروت‌های مدرن تا پایان نسل C7 محسوب می‌شود و با وجود تنها یک دستگاه، نادرترین مدل در تاریخ این خودروی افسانه‌ای است.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات