تصور کنید که بعد از تلاشهای بسیار و جنگیدن با تمامی الگوریتمهای اینستاگرام و همینطور محدودیت های کشور عزیزمان در حوزه سوشال مدیا, فالوورهایی که با تلاش و خون دل به دست آوردهاید شروع به ریزش کند! قطعا انرژی خود را از دست داده و خیلی از افرادی که به موفقیت نمیرسند دقیقا در همین مرحله مسیر را رها میکنند. در این مقاله، قصد داریم تمامی راه حل هایی که میتواند شما را (شمای که جان سخت هستید و میخواهید ادامه دهید) از ریزش فالوورها نجات دهد، را معرفی کنیم. بنابراین، به صورت کلی این مقاله قصد دارد به سه بخش اصلی, یعنی الگوریتمها, مهارتهای شخصی خودمان و آزمون خطاهای افراد موفق بپردازد؛ که هر کدام را به صورت کامل توضیح خواهیم داد تا در نهایت بتوانید از ریزش فالوورهای خود نجات پیدا کنید و پیجتان را رشد دهید.
الگوریتمها: چرا کم پست گذاشتن میتونه باعث از دست دادن فالوورها بشه؟
فعالیتی کم و نامنظم در اینستاگرام دارید؟ پس جای تعجب نیست که فالوور هایتان مانند برگهای پاییزی در حال ریزش هستند! این نکته را باید بدانید که الگوریتمهای اینستاگرام بهشدت به نظم در تولید محتوا حساس هستند؛ یعنی، الگوریتمهای این شبکه اجتماعی بادقت فعالیت شما را زیر نظر دارند و برای اینکه محتوای پیجتان را به کاربران نمایش دهند، به زمانبندی انتشار پستها، میزان فعالیت پیج و تعاملات اخیر توجه میکنند. اگر برای چند روز و یا چند هفته فعالیت نکنید، سیگنالهایی به الگوریتمهای اینستاگرام ارسال میشود که پیج شما غیرفعال است. در نتیجه، حتی پس از شروع مجدد فعالیت هم کمتر از قبل در فید فالوورها دیده میشوید.
اگر میخواهید از ذهن مخاطب به مرور خارج شوید، نسبت به فعالیت مستمر و پیوسته در اینستاگرام بی اعتنا باشید. کاربران زمانی که محتوایی از شما در فید نبینید و یا حس کنند حضور فعالی ندارید، علاقه و اعتمادشان را نسبت به پیجتان از دست میدهند و در نهایت شما را آنفالو میکنند. انتشار مطالب سرگرمکننده و آموزشی، فضای پیج را سرزنده نگه داشته و فالوورها را به کاربری ماندگار تبدیل میکند. در دنیای پر رقابت امروز، دیده شدن مساوی است با زنده ماندن در ذهن مخاطب.
و اما راه حل چیست؟
داشتن تقویم محتوایی را جدی بگیرید تا بتوانید به فعالیتهایتان نظم دهید و با انتشار پستهایی هرچند ساده حضورتان را پررنگ سازید. با توجه به سیاستهای جدید اینستاگرام، پیشنهاد میشود که هر دو روز یکبار پست منتشر کنید. اولین گام برای پست گذاری منظم، داشتن یک تقویم محتوایی هدفمند است. شما در تقویم محتواییتان میتوانید موضوعات، زمان انتشار، نوع محتوا و حتی کپشن را مشخص کنید تا برنامهریزیتان دیگر دچار اختلال نشود و از قافله عقب نمانید!
ثبات درست مانند کیفیت بسیار حائز اهمیت است. میتوانید پستهای ساده بگذارید، اما برنامه منظم و حضوری مستمر داشته باشید. همواره سعی کنید که از قبل چند پست آماده داشته باشید تا در زمانهای شلوغ بتوانید از آنها استفاده کنید و از دید کاربر نهان نمانید.
گاهی وقتها، با وجود تمام تلاش برای تولید محتوا و تعامل با مخاطب، رشد پیج به کندی پیش میرود یا ریزش فالوورها انرژیتان را تحلیل میبرد. در چنین شرایطی، برخی صفحات برای ایجاد یک جهش اولیه در آمار و جلب توجه الگوریتم، از روشهایی مثل خرید فالوور اینستاگرام استفاده میکنند؛ بهشرط آنکه هوشمندانه و همراه با استراتژی انجام شود. این کار اگر بهدرستی و با شناخت مخاطب هدف صورت بگیرد، میتواند مکملی برای برنامه محتوایی شما باشد، نه جایگزینی برای آن.
حالا باید بدانیم که الگوریتمهای اینستاگرام, جوابشون به تبلیغات چیه؟
تا حالا برایتان پیش آمده که وارد یک پیج شوید و با دیدن پست و استوریهای پشت سر هم آن هم از جنس تبلیغات احساس کلافگی به شما دست دهد؟ با دیدن این صحنه، متوجه میشوید که در این پیج، نه محتوای آموزشی و سرگرم کنندهای وجود دارد و نه تعاملی ساده با فالوورها! و اولین واکنشی که احتمالا نشان میدهید آنفالو کردن همان پیج است. اگر روزانه بخش زیادی از محتوای پیجتان را به تبلیغ خدمات یا محصولتان اختصاص میدهید و یا دائما در حال تشویق کاربران به خرید هستید، انتظار نتیجهای جز از از دست دادن مشتریان بالقوهتان را نداشته باشید. اینجاست که حتی الگوریتم اینستاگرام نیز بر علیه شما وارد عمل میشود. دیدن هر روزهی یک سبک خاص از تبلیغ یا معرفی محصولاتی که هیچ ربطی به هویت پیجت ندارد، تعامل کاربران را کم و یا حتی به صفر میرساند؛ الگوریتم این رفتار را منفی تلقی کرده و شما را کمتر در فید نمایش میدهد.
در مورد قانون ۸۰\۲۰ شنیدهاید؟ باید گفت که شما برای نگه داشتن فالوور در اینستاگرام باید ۸۰ درصد از محتوای پیج را به انتشار مطالب آموزشی با زمینه کاریتان و پاسخ دادن به سوالات و نیاز کاربران ( چه در قالب تصویر و چه ویدیو) اختصاص دهید. در این صورت، ۲۰ درصد محتوای باقی مانده صرف تبلیغات شده که این حس را به کاربر نخواهد داد که پیج صرفا بیلبورد تبلیغاتی است و راحت می تواند از کنارش رد شود.
این نکته را فراموش نکنید که هیچگاه تبلیغاتی را قبول نکنید که به برند و هویتتان هیچ ارتباطی ندارد. به عنوان مثال اگر حیطه کاری شما در مورد سبک زندگی سالم است، نباید تبلیغ نوشیدنی انرژی را کنید چون فالوور هایتان به راحتی متوجه این عدم هماهنگی خواهند شد و پیج شما را ترک میکنند.
تبلیغ در اینستاگرام، بهویژه برای بلاگرها یا صاحبان کسبوکار، امری ضروری است. با این حال، در صورتیکه مرز میان «محتوای ارزشمند» و «محتوای تبلیغاتی» کمرنگ شود، این خطر وجود دارد که همان مخاطبانی که با تلاش فراوان جذب شدهاند، بهتدریج از پیج فاصله بگیرند.
مهارتهای شخصی خودمان: چطور Personal Touch شما میتونه رمز نگهداشتن فالوورها باشه؟
تا حالا چیزی در مورد personal touch یا همان امضای شخصی در تولید محتوا شنیدهاید؟ امضای شخصی همان چیزی است که از فالوورهای پیجتان، هوادارهای واقعی و وفادار میسازد. در واقع، شما باید بهدنبال چیزی باشید که پیجتان را از صدها پیج دیگر متمایز کند و ارتباطی واقعی با مخاطبان برقرار سازد. داشتن مهارتهای شخصی در کسبو کار اینستاگرامی صرفا به ساخت ویدیو و طراحی گرافیک محدود نمیشود. پیج شما باید قالب و تم خاصی داشته باشد که از مهارتهای منحصربهفردتان سرچشمه میگیرد؛ به عبارتی دیگر، داشتن اطلاعات گسترده در حیطه کاری و تخصصیتان، شوخیهای خاص مرتبط با موضوعات پیج، تم گرافیکی مشخص و منسجم، استفاده از hookهای خلاقانه در شروع کپشن و ویدیو ویژگیهای است که فالوور را در پیج نگه میدارد. داشتن هویت شخصی صرفا طراحی لوگو نیست؛ ممکن است همان لحن خاصی باشد که موقع حرف زدن در ویدیو با مخاطب بکار میبرید، و یا دایره لغات مخصوصی باشد که در کپشنها و توضیحات متنی از خود بهجای میگذارید.
راه حل:
زمانی مخاطب دست از دنبال کردن شما برمیدارد که به این نتیجه برسد این صفحه تهی از شخصیت و روح است! در فضای اینستاگرام، داشتن برند شخصی و سبکی خلاقانه، مانند بهرهمندی از صدایی خاص در میان جمعیتی پر حرف است. سوال اینجاست که چگونه برند شخصی بسازیم و سبکی منحصر به فرد داشته باشیم؟ شاید شما استعداد خاصی در قصهگویی دارید، و هر پست رو با یه داستان واقعی شروع میکنید. شاید حس شوخطبعیتان خاص بوده و همهی پستهای شما جملهای طنزآمیز مشخص دارد؛ و یا شاید تم رنگی ثابتی دارید که چشم بیننده را به همان رنگ عادت دادهاید. حتی شاید سبک کپشن نویسی شما با بقیه متفاوت است و سایرین را وادار به تقلید میکند.
یادتان باشد: الگوریتمها تغییر میکنند، روندها میآیند و میروند، اما چیزی که ماندگار است، هویتی است که شما از خودتان ساختهاید. بنابراین اگر واقعاً دنبال رشد پایدار و جلوگیری از ریزش فالوورها هستید، وقت آن رسیده که از خودتان بپرسید: personal touch من چیست؟ و چطور میتونم آن را توی در همهی محتوا هایم بگنجانم؟
بررسی و آنالیز رقبا و تحلیل دقیق رفتار آنها: چی از رقبای موفق میتونیم یاد بگیریم؟
توانایی تحلیل رقبا، یکی از مهمترین مهارتهایی است که هر اینستاگرام مارکتر باید داشته باشد. چرا؟ چون با بررسی روشهای کپشن نویسی، نوع پستها، سبک استوریهای تعاملی، رفتار با مخاطب و حتی بازههای تبلیغاتی رقبا میتوانید بفهمید که چه چیزی در حیطه کاری شما برای مخاطب جواب داده و چه چیزی نه؛ و چگونه میتوانید روشهای هوشمندانهتری در این راستا طراحی کنید که به موفقیت برسید!
تحلیل و بررسی رقبا مانند چراغی در مسیر تاریک و پرپیچوخم بازاریابی شبکههای اجتماعی عمل میکند؛ اگر ندانید رقبا در چه جایگاهی قرار دارند، چه روشهایی به کار میگیرند و چگونه پیشرفت میکنند، ممکن است ساعتها وقت خود را صرف مسیری کنید که عملاً با الگوریتمهای اینستاگرام همخوانی ندارد و هیچ نتیجهای نمیدهد. بنابراین، تحلیل رقبا فقط یک حرکت تاکتیکی نیست؛ بلکه بخشی جداییناپذیر از یک استراتژی بلندمدت برای رشد پایدار پیج شماست.
از آنجایی که آنالیز و تحلیل رقبا در اینستاگرام مبحثی گسترده و تخصصی است و توضیح تمام جزئیات آن در این مقاله نمیگنجد، تصمیم گرفتیم در یک مطلب اختصاصی به آن بپردازیم. در راهنمای جامع آنالیز پیج رقبا در اینستاگرام با جدیدترین روشها به شما نشان میدهیم چطور با استفاده از ابزارهای حرفهای و تکنیکهای عملی، نقاط قوت و ضعف رقبا را شناسایی کرده، از فرصتها بهره ببرید و مسیر رشد پیجتان را با دقت و آگاهی بیشتری طراحی کنید.
0 نظرات