در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

این خودروها در سال 2025 دارای راحت‌ترین صندلی‌ هستند

موسسه جی‌دی پاور در یک مطالعه جدید به سراغ بررسی راحت‌ترین صندلی‌ خودروها در سال 2025 رفته و جزئیات آن را منتشر کرده است. در عصر حاضر، آمار و ارقام موتورهای پرقدرت و شتاب خودروهای برقی کانون اصلی مباحث خودرویی را تشکیل می‌دهد. با این حال مؤسسه‌ معتبر جی‌دی پاور (J.D. Power) رویکردی متفاوت در ...

موسسه جی‌دی پاور در یک مطالعه جدید به سراغ بررسی راحت‌ترین صندلی‌ خودروها در سال 2025 رفته و جزئیات آن را منتشر کرده است.

در عصر حاضر، آمار و ارقام موتورهای پرقدرت و شتاب خودروهای برقی کانون اصلی مباحث خودرویی را تشکیل می‌دهد. با این حال مؤسسه‌ معتبر جی‌دی پاور (J.D. Power) رویکردی متفاوت در مطالعه‌ سالانه‌ی خود در پیش گرفته است. طبق آخرین اخبار خودرو، این مؤسسه به جای غرق شدن در اعداد و ارقام فنی که بدان اشاره نیز کردیم، توجه خود را به مهم‌ترین نقطه‌ تماس سرنشینان یعنی صندلی خودرو معطوف ساخته است.

مطالعه‌ تازه‌ جی‌دی پاور که با عنوان «کیفیت و رضایت از صندلی خودرو در آمریکا برای سال ۲۰۲۵» منتشر شده، خروجی بسیار جالبی به همراه داشته است. این نتایج به وضوح نشان می‌دهد که در دنیای امروز، راحتی دیگر یک آپشن لوکس نیست، بلکه به یک فاکتور اساسی و تعیین‌کننده در فرایند تصمیم‌گیری برای خرید خودرو تبدیل شده است.

آنچه این فهرست را بیش از پیش جالب می‌کند، تنوع خودروهایی است که در آن جای گرفته‌اند. این مطالعه نشان می‌دهد که راحتی صندلی‌ها منحصر به خودروهای فوق لوکس و گران‌قیمت نیست؛ بلکه طیف وسیعی از وسایل نقلیه، از مدل‌های اقتصادی و خانوادگی گرفته تا شاسی‌ بلندهای پرطرفدار و سدان‌های لوکس، موفق به کسب امتیازات بالا در این زمینه شده‌اند.

نگاهی به راحت‌ترین صندلی‌ خودروها در سال 2025

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در فناوری و طراحی خودرو، مطالعه‌ اخیر جی‌دی پاور حقایق جالبی را آشکار کرده است. هرچند برخی مدل‌ها شاهد بهبودهای جزئی و قابل تحسینی در راحتی صندلی‌های خود بوده‌اند، اما در کمال تعجب، میزان شکایت‌ها از چند جنبه‌ افزایش یافته است. طبق این گزارش پشت‌سری‌ها، طراحی بالشتک‌های جانبی و پیچیدگی تنظیمات الکترونیکی صندلی‌ها، بیشترین نارضایتی را به خود اختصاص داده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که با وجود تمایل به افزودن امکانات بیشتر، گاهی اوقات سهولت استفاده و ارگونومی توسط خودروسازان نادیده گرفته می‌شود.

در این گزارش عنوان شده که صندلی‌های خودرو فراتر از یک ترکیب ساده از فوم، فنر و پارچه یا چرم هستند. آن‌ها نقش محوری در تجربه‌ رانندگی ایفا می‌کنند و می‌توانند تفاوت میان لذت بردن از هر سفر، حتی در طولانی‌ترین مسیرها، و کلافگی مفرط در ترافیک‌های سنگین و خسته‌کننده را رقم بزنند. درست همینجاست که مهندسی دقیق و درک عمیق از آناتومی بدن انسان اهمیت می‌یابد.

بیشتر بخوانید

در این رقابت برای جلب رضایت مشتریان، برندهای مختلفی توانستند نام خود را در فهرست بهترین‌ها به ثبت برسانند و نشان دادند که در ارائه‌ تجربه‌ نشستن راحت پیشتاز هستند. در بخش خودروهای کوچک و کامپکت، خودروهایی نظیر سوبارو ایمپرزا با صندلی‌هایی که پشتیبانی مناسبی برای استفاده‌ روزمره ارائه می‌دهند و تویوتا کرولا که به دلیل تعادل عالی میان راحتی و دوام مورد تحسین قرار گرفتند، در صدر قرار گرفتند. این خودروها ثابت کردند که راحتی می‌تواند محصولات اقتصادی‌تر نیز ارائه شود.

در کلاس سدان‌های متوسط و بزرگ نیز هیوندای سوناتا با طراحی داخلی مدرن و صندلی‌های ارگونومیک، و کیا K5 ثابت کردند که برای تجربه‌ رانندگی بدون کمردرد و خستگی، نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف برای خرید یک خودرو لوکس نیست. این خودروهای کره‌ای با ارائه‌ی پشتیبانی کافی و فضای مناسب، رقیبی جدی برای همتایان لوکس خود محسوب می‌شوند.

در کلاس شاسی‌ بلندهای کامپکت، فورد برانکو اسپرت با صندلی‌هایی که هم برای رانندگی‌های شهری و هم برای ماجراجویی‌های سبک آفرود مناسب هستند توانست در صدر این بخش قرار گیرد. در میان شاسی‌ بلندهای بزرگ‌تر، کیا تلوراید با فضای داخلی بزرگ و صندلی‌های راحت در هر سه ردیف، و شورلت تراورسبا به عنوان گزینه‌هایی ایده‌آل برای راحتی خانواده‌ها در سفرهای طولانی و حمل‌ونقل روزانه شناخته شدند.

البته خودروهای لوکس نیز وظیفه‌ی خود را به نحو احسن انجام دادند و با ارائه‌ نهایت راحتی و امکانات رفاهی، تجربه‌ای بی‌نظیر را فراهم آوردند. مدل‌هایی چون بی ام و Z4 با صندلی‌های اسپرت و در عین حال راحت، پورشه ۹۱۱ و آئودی A5 به وضوح نشان دادند که گاهی اوقات پول واقعاً می‌تواند برای ستون فقرات شما خوشبختی و آسودگی بخرد.

جایگاه ارگونومی صندلی در معادله‌ رضایت مشتری

تا مدت‌ها پیش، مهندسان تمام تمرکز خود را بر قدرت موتور، سیستم تعلیق پیشرفته، یا جدیدترین فناوری‌های سرگرمی متمرکز کرده بودند و صندلی‌ها صرفاً به عنوان یک فضای نشستن تلقی می‌شدند. اما این رویکرد دوام زیادی نیاورد. همانطور که حجم شکایات مشتریان، از کمردردهای مزمن پس از رانندگی‌های طولانی گرفته تا ناراحتی ناشی از نشستن در ترافیک‌های طاقت‌فرسا به اوج خود رسید، خودروسازان مجبور شدند به سراغ عرضه راحت‌ترین صندلی‌ برای خودروها بروند.

شرکت‌ها دریافتند که راحتی صندلی نه تنها یک ویژگی مطلوب، بلکه یک ضرورت است که مستقیماً بر تجربه‌ کاربری و در نهایت بر فروش خودرو تأثیر می‌گذارد. به عنوان نمونه‌ می‌توان به اقدام نیسان در چین اشاره کرد که صندلی‌های سدان N7 خود را به شکلی خلاقانه، با عنوان «صندلی اداری» معرفی کرد.

طبق تحقیقات گسترده‌ موسسه‌ معتبر جی‌دی پاور، صندلی‌ها در کنار قوای محرکه دو عامل اصلی و تعیین‌کننده در رضایت کلی مشتریان از یک وسیله نقلیه هستند. بدین ترتیب اگر یک خودروساز در طراحی این محل استراحت متحرک ضعیف عمل کند، به معنای واقعی کلمه اعتبار و ارزش کلی آن مدل خودرو را زیر سؤال برده است. مشتریان امروزی دیگر فریب زرق و برق‌های ظاهری را نمی‌خورند؛ آن‌ها به دنبال یک تجربه‌ی جامع و بی‌نقص هستند که راحتی و آسایش بخش جدایی‌ناپذیر آن است.

همچنین بخوانید

علاوه بر این، اهمیت صندلی‌ها جنبه‌های کاربردی و بسیار حساسی نیز دارد که فراتر از راحتی شخصی راننده و سرنشین بزرگسال است. برای مثال والدینی که با چالش نصب و جابجایی صندلی کودک سروکار دارند، نحوه نصب و ایمنی اتصالاتی مانند ایزوفیکس (ISOFIX) نیز برایشان از اهمیت حیاتی برخوردار است. صندلی‌های خودرو باید به گونه‌ای طراحی شوند که امکان نصب آسان و ایمن صندلی کودک را فراهم کنند، بدون اینکه به نقاط اتصال آسیب برسانند یا ایمنی کودک را به خطر بیندازند.

در نهایت و شاید مهم‌ترین نکته، این است که در پایان یک روز کاری سخت و پرفشار، زمانی که خسته و کوفته به سمت خانه روانه می‌شوید یا پس از یک سفر طولانی که عضلات شما را به چالش کشیده است، این شتاب صفر تا صد خودرو شما نیست که در ذهن شما ماندگار می‌شود و حس خوبی به شما می‌دهد؛ بلکه داشتن راحت‌ترین صندلی‌ درون خودروها است.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات

آخرین نظرات