ناو هواپیمابر «یواساس جرالد آر. فورد» (CVN-78) به عنوان گرانترین ناو تاریخ بالاخره پس از 14 سال توسعه و تاخیر آماده فعالیت شده است. دولت آمریکا حدود 13.3 میلیارد دلار برای ساخت این ناو هزینه کرده و نیروی دریایی ایالات متحده سرانجام در اواخر سال 2021 مجوز فعالیت آن را داده است.
ساخت ناو یواساس جرالد آر. فورد در سال 2009 آغاز شد و ابتدا قرار بود پس از هشت سال توسعه در سال 2017 به کار گرفته شود. این بازه زمانی هشت ساله حتی در همان زمان هم با توجه به میانگین زمان ساخت ناوهای هواپیمابر که پنج سال برآورد میشد، بیش از حد طولانی بود. اما دشواریهای فرآیند توسعه و تاخیرهایی که به خاطر مشکلات اعتمادپذیری در فناوریهای به کار رفته در این ناو به وجود آمد، باعث شد پروژه پنج سال دیگر به تعویق بیفتد.
«روری اوکانر»، سخنگوی مرکز فرماندهی سیستمهای نیروی دریایی قبلا در تابستان سال 2020 گفته بود: «آمادگی یواساس جرالد آر. فورد اولویت اول نیروی دریایی است…تیم توسعه حتی در مواجهه با همهگیری جهانی [کرونا] سرعت بالای خود را حفظ کرده و برای نیروی دریایی و میهنمان به تلاش ادامه میدهیم تا یواساس جرالد آر. فورد تعهدات پسا-تحویل خود را تکمیل کند و بهطور کامل برای انجام وظایفش حاضر و آماده شود.»
ناو هواپیمابر یواساس جرالد امسال به کار گرفته میشود
او پیشبینی کرده بود که آزمایشهای پسا-تحویل ظرف 10 ماه تکمیل شود و سال 2021 به انجام آزمایشهای نهایی اختصاص یابد. این ناو حالا قرار است برای اولین بار در دنباله سال به ماموریت فرستاده شود. ناو کلاس فورد در نهایت جایگزین ناو هواپیمابر کلاس «نیمیتز» خواهد شد و مجموعهای از فناوریهای جدید را در اختیار ارتش آمریکا قرار میدهد.
این ناو با سیستم راداری جدید دو بانده، سیستم کمکی پرواز با نیرو الکترومغناطیسی و فناوریهای تسلیحاتی تازه ساخته شده است. علت تعبیه این قابلیتهای جدید ساخت ناو پرکاربردی بوده که بتواند از پروازهای بیشتر و بهتری میزبانی کند. طبق اطلاعات دولتی، یواساس فورد قادر به حمل بیش از 70 هواپیماست. گفتنی است که هزینه 13.3 میلیارد دلاری ساخت این ناو شامل هزینههای نگهداری و لجستیکی مربوطه نمیشود.
0 نظرات