برخی از بازیهای کلاسیک بخشی از خاطرات جمعی نسلی هستند که دوران کودکی و نوجوانی خود را در فضای پرهیجان گیمنتها یا همان گیمکلابها گذراندهاند. این بازیها نه تنها نوعی از سرگرمی بودند، بلکه فرصتی برای رقابت و همبازی شدن با دوستان و غریبهها به شمار میآمدند. از لحظاتی که منتظر نوبت خود برای بازی مورد علاقهمان میماندیم تا کل کلها و یک دور دیگرهایی که هیچوقت ظاهرا تمام نمیشدند و ترس از اینکه هر لحظه صاحب کلاب بگوید که وقتمان تمام شده، همهی این تجربهها بخشی از دوران فراموشنشدنی زندگی بسیاری از افراد هستند. حال در یک سری مقاله قصد داریم به مرور محبوبترین و خاطرهانگیزترین بازیهایی بپردازیم که زمانی قلب تپندهی گیمکلابها بودند و هنوز هم تجربهی آنها لذتبخش است.
وقتی درباره بازیهای مبارزهای صحبت میکنیم، یکی از نامهایی که همیشه در تالار افتخارات این ژانر به چشم میخورد، «تکن ۳» (Tekken 3) است. این بازی کلاسیک که ابتدا در سال ۱۹۹۷ برای آرکیدها و سپس در سال ۱۹۹۸ روی پلیاستیشن 1 منتشر شد، توسط شرکت باندای نامکو (Bandai Namco) ساخته شده بود. تکن ۳ تنها یک دنباله در این سری محبوب مبارزهای نبود؛ بلکه انقلابی در ژانر خود ایجاد کرد و استاندارد جدیدی برای مبارزههای سهبعدی تعیین کرد و به عنوان یکی از بهترین بازیهای ویدیویی تاریخ شناخته شد.
بازیهای قبلی، بازیکنان را با یک لیست از مبارزان خاطرهانگیز و یک سیستم مبارزهی سهبعدی آشنا کردند که به شخصیتها امکان حرکت به جلو و عقب و همچنین حرکت به طرفین را میداد و به مبارزات عمق بیشتری میبخشید. اما تکن ۳ تمام نوآوریهای نسخههای قبلی را گسترش داد و با تغییرات شگفتانگیز ارائه کرد. این بازی یک ارتقای گرافیکی عظیم، انیمیشنهای بهبود یافته برای شخصیتها و یک سیستم مبارزهی سریعتر و پاسخگوتر را ارائه داد. بازیکنان میتوانستند با سهولت بیشتری به طرفین حرکت کنند و به طور کامل از فضای سهبعدی در مبارزات استفاده کنند. روانی حرکتها در آن زمان بیسابقه بود و به مبارزات حس پویا و واقعگرایانهتری میبخشید.
یکی از دلایل موفقیت تکن ۳، فهرست متنوع و نمادین مبارزان آن بود. بازی چندین شخصیت جدید معرفی کرد که بسیاری از آنها به ستونهای اصلی این سری تبدیل شدند. برای طرفداران قدیمی، چهرههای آشنایی همچون «پال فینیکس»، «نینا ویلیامز»، «لی وولانگ» و «یوشیمیتسو» بازگشتند و سبکهای مبارزه و حرکات منحصر به فرد خود را به همراه داشتند. اما بازی همچنین شخصیتهای جدیدی را معرفی کرد که به سرعت به شخصیتهای مورد علاقه هواداران تبدیل شدند. در این میان جین کازاما (Jin Kazama) شاید مهمترین شخصیتی که در تکن ۳ معرفی شد و داستان تراژدی او و مبارزه شخصیاش با نفرین خانوادهی میشیما به بخش مرکزی داستان تکن تبدیل شد.
البته دلیل اصلی موفقیت تکن ۳، گیمپلی آن بود. این بازی یک شاهکار در سبک خود بود که یک سیستم مبارزهی روان و پاسخگو را ارائه میداد که هم برای مبتدیان آسان بود و هم برای طرفداران قدیمی عمق کافی داشت. بازیکنان به مجموعهای از مشتها، لگدها، پرتابها و حرکات ویژه دسترسی داشتند و مواردی نظیر نگهداشتن حریف در هوا با ضربات به موقع، به یکی از مکانیکهای اصلی بازی تبدیل شد و به بازیکنان ماهر فرصتهایی برای زدن کمبوهای ویرانگر میداد. امروزه حتی دههها پس از انتشار، تکن ۳ همچنان یک معیار در ژانر بازیهای مبارزهای به شمار میآید که راه را برای بازیهای بعدی هموار کرد.
نوشته نوستالژی بازی: تکن ۳ اولین بار در دیجیکالا مگ. پدیدار شد.
0 نظرات