اتفاقاتی در راکاستار گیمز در جریان است که از آن خبر نداریم؛ اتفاقاتی که ناگهان تاریخ عرضهی جیتیای ۶ را نه چند هفته، بلکه نزدیک به یک سال عقب انداختهاند. راکاستار گیمز رسما از تاخیر در عرضهی جیتیای ۶ خبر داده است. تاریخ جدید عرضهی جیتیای ۶ برای روز ۱۹ نوامبر سال ۲۰۲۶ (۲۸ آبان ۱۴۰۵) تنظیم شده است.
تاخیر در عرضهی یک بازی جدید راکاستار اتفاق غریبی نیست، اما اینکه ماهها حتی قبل از نزدیک شدن به تاریخ عرضهی قبلی، ناگهان در یک روز نامشخص و بدون تریلر و تیزر و بیانیهی درست و درمان، تاریخ عرضهی بازی خود را یک سال عقب بیاندازید، از مشکلاتی ناگهانی و غیرمنتظره در توسعه خبر میدهد.
فاصلهی زیادی تا تاریخ تنظیم شدهی قبلی داشتیم: ۲۶ می ۲۰۲۶ و راکاستار گیمز هم نیامده و بگوید که «چند هفتهی بیشتر برای پرداخت بازی زمان نیاز داریم» و در حرکتی عجیب، عرضهی جیتیای ۶ را نزدیک یک سال عقب انداخته و به پایان سال ۲۰۲۶ موکول کرده است.
حتی تاریخ جدید انتخاب شده یعنی ۱۹ نوامبر، بهوضوح دورترین تاریخی بوده است که میتوانستند در سال ۲۰۲۶ انتخاب کنند، بدون اینکه حرف از سال ۲۰۲۷ یا بدتر از آن، تاریخ نامشخص بزنند و عدهی عظیمی از سهامداران تیک-تو را عصبانی کنند. چه بسا همین حالا هم با انتشار این خبر ارزش سهام تیک-تو ضربههای خود را خورده است. ولی تاریخ «۱۹ نوامبر ۲۰۲۶»، که اساسا چند هفته قبل از تعطیلات پایان سال و کریسمس است، یعنی «مشکلی پیش آمده که نمیدانیم چه زمانی قرار است حل شود، و در مقابل هم بازهی فروش قبل از کریسمس را با قول فروش بیشتر بهخورد هیئت مدیره و سهامدار میدهیم تا ساکتشان کنیم.»
هشت سال از آغاز تولید جیتیای ۶ در راکاستار گیمز میگذرد و اگر تاریخ پاییز ۲۰۲۶ محقق شود، با اولین بازی تاریخ طرف هستیم که ۹ سال تمام در مراحل تولید بوده؛ آن هم در یکی از بزرگترین و پرهزینهترین شرکتهای بازیسازی دنیا. کاری به پیشتولید و نویسندگی فیلمنامه و اینها نداریم که زمان توسعهی بازی را به دوازده-سیزده سال افزایش میدهد. هیچکدام اینها نشانههای خوبی نیست، نه برای صنعت ویدیوگیم، نه برای آن صدها بازیساز مادرمرده که یک دهه از عمر خود را تمام وقت صرف ساخت یک جیتیای کردهاند.
بیانیهی راکاستار در توضیح تاریخ جدید، این است:
«متاسفیم که باید زمان بیشتری به چیزی که میدانیم انتظاری طولانی بوده است، اضافه کنیم، اما این ماههای بیشتر به ما اجازه میدهند تا بازی را در سطحی از کیفیت و پرداخت به پایان برسانییم که شما انتظار و استحقاق آن را دارید. میخواهیم از شما برای صبر و حمایتتان تشکر کنیم. با اینکه باید کمی بیشتر صبر کنید، اما بهشدت هیجانزده هستیم تا شما ایالت بزرگ لیونیدا و بازگشت به یک وایس سیتی مدرن را تجربه کنید.»
اساسا تاخیر در عرضهی یک بازی برای اینکه از همه چیز آن مطمئن باشند، چه محتوایی و چه فنی، اتفاق بدی نیست؛ همهی ما فاجعهی بزرگ عرضهی سایبرپانک ۲۰۷۷ را بهخاطر داریم. شرکت سیدی پراجکت دقیقا برای اینکه به سهامداران خود پاسخ دهد و زیر تاریخ کریسمس ۲۰۲۰ خود نزند، بازی را در وضعیتی اسفناک عرضه کرد. بازی هم طی چند هفته بیست میلیون نسخهای فروخت، اما بیش از یک سال طول کشید تا طی آپدیتهای بیشمار سایبرپانک ۲۰۷۷ را به نقطهای «قابل بازی» برسانند؛ قابلیتها و حل مشکلات گیمپلی بهکنار. همان یک سال تاخیر میتوانست بازی را نجات دهد، و اینکه تیک-تو حاضر شده است به راکاستار این اجازه را دهد تا عرضهی بزرگترین محصول تاریخ سرگرمی را یک سال عقب بیاندازند، تصمیم درست آنها را نشان میدهد.
جیتیای ۶، اگر بالاخره سال آینده بیاید، برای عرضه روی پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس سری برنامهریزی شده است. اگر تا یک سال آینده از چند سمت در دنیا جنگهای نظامی و اقتصادی و فرهنگی بالا نگرفته باشند و جوان بدبدخت جیبش کفاف خرید بازی را بدهد.
منبع: راکاستار گیمز
نوشته عرضهی جیتیای ۶ رسما به پاییز ۲۰۲۶ موکول شد اولین بار در دیجیکالا مگ. پدیدار شد.


0 نظرات