براساس مصوبه هیئت وزیران و ابلاغ وزارت صمت به گمرک کشور، واردات کامیون دست دوم مدل 2019 به بعد به زودی آغاز میشود.
تا به حال به اهمیت حملونقل جادهای فکر کردهاید؟ اغلب محصولاتی که روزانه خرید میکنیم یا مواد اولیهای که به کارخانهها و شهرکهای صنعتی روانه میشوند، به وسیله کامیونها و کشندههای پرقدرتی هستند که قیمتهای گرانی هم دارند. یکی از مهمترین چالشهای ناوگان حملونقل جادهای، فقدان محصولات باکیفیتی است که بتواند جای خالی شرکتهای خارجی را و محصولات سنگین آنها را پر کند.
واردات کامیون دست دوم آزاد شد
البته شرکتهای بسیاری از جمله ایران خودرو دیزل، بهمن دیزل و سایپا دیزل در حال فعالیت هستند، اما نیاز به حضور خودروهای وارداتی و تقاضا برای واردات آنها به شدت بالاست. خوشبختانه براساس مصوبه جدید هیدت وزیران که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرک ابلاغ شده، به زودی شاهد آغاز رسمی واردات کامیون و کشندههای کارکرده مدل 2019 به بعد به ایران خواهیم بود.
مصوبه فوق میتواند کمک زیادی به نوسازی ناوگان فرسوده حملونقل جادهای کشور کند و تحولات خوبی را رقم بزند. با عنایت به این مصوبه، به زودی جادههای کشور میزبان محصولات دست دوم مدل 2019 به بعد از کشور ترکیه خواهند بود. گفتنی است که هیئت وزیران مصوبه را در 26 مرداد ماه 1404 به وزارت صمت ارسال کرده و پس از امضا توسط مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات، هم اکنون به گمرک رسیده است.
- کامیون کمپرسی دانگ فنگ KC465 سایپا دیزل؛ قوای فنی، آپشن ها و قیمت
- کاتالوگ کامیونت زامیاد EX اکستند منتشر شد + مشخصات فنی و امکانات
واردات کامیون کارکرده چه شرایطی دارد؟
از مهمترین قسمتهای مصوبه هیئت وزیران میتوان به اعطای مجوز به واردکنندگان اشاره کرد که پیرو آن میتوانند محصولاتی را که مدل 2019 به بعد بوده و تا پایان سال 1403 در ترکیه حضور داشتهاند، ظرف دو ماه به کشور بیاورند. مهمترین شرط واردات، اسقاط حداقل یک خودرو فرسوده توسط متقاضیان است. به عبارت دیگر، بایستی یک خودرو از رده خارج شده اسقاط و کارت سوخت آن باطل شود تا امکان واردات وجود داشته باشد.
همچنین شرط بعدی برای واردات کامیون و کشنده دست دوم، واردات بدون انتقال ارز است. متقاضیان محصولات دست دوم مدل 2019 به بعد سوخت خودرو را براساس سهمیه اعتباری و پیمایش در سال دریافت خواهند کرد.
با وجود مصوبه فوق، مجوز ترخیص و فروش کامیون و کشندههایی که پیش از این وارد کشور شده و در اماکن گمرکی و مناطق آزاد تجاری – صنعتی دپو شدهاند، صادر میشود. در حال حاضر وزارت صمت مکلف به تهیه فهرست شماره شناسایی کشندههای مشمول این طرح برای ابلاغ به دفتر هیئت دولت شده است. به نظر شما این اتفاق مثبتی ناوگان حملونقل جادهای کشور است؟
0 نظرات