شایعاتی درباره ویژگیهای خارقالعاده جت افسانهای دارکاستار SR-72 وجود دارد. این ویژگیها SR-72 را به یکی از پیشرفتهترین هواپیماهای جنگی جهان تبدیل میکند.
در طول نزدیک به دو دهه، جت دارکاستار SR-72 بحثهای زیادی را برانگیخته است. برای اولین بار در سال 2007 شایعاتی درباره این جت منتشر شد و گمان میرود که این هواپیما جایگزین ابرصوت شرکت لاکهید مارتین برای هواپیمای افسانهای SR-71 Blackbird باشد. جزئیات رسمی بسیار کم هستند و نیروی هوایی آمریکا هرگز وجود آن را تأیید نکرده است. با این حال، افشاهای معتبر و حتی اظهارات مرموز لاکهید، این داستان را زنده نگه داشته است. قابلیتهای شایعهشده این هواپیما، از جمله سرعت بالای 6 ماخ، توانایی حمله و پنهانکاری، یک جهش بزرگ در برتری هوایی آن محسوب میشود.
پنج شایعه درباره جت افسانهای دارکاستار SR-72
حضور دارکاستار SR-72 در فیلم Top Gun: Maverick به شایعات درباره آن بیشتر دامن زد. بخش Skunk Works شرکت لاکهید مارتین حتی در طراحی ماکت خیالی Darkstar همکاری کرد و به جت فیلم آنقدر اعتبار بخشید که چین را وادار کرد تا یک ماهواره جاسوسی را برای رصد صحنه فیلم تغییر جهت دهد. با وجود پنهانکاری شدید، چندین منبع معتبر، از جمله مدیران برنامههای لاکهید، نشان میدهند که احتمالاً یک نمونه اولیه در حال ساخت است.
اگر این امر حقیقت داشته باشد، جت دارکاستار SR-72 سریعترین هواپیمای تنفس از هوا خواهد بود که تاکنون ساخته شده است و احتمالاً تا سال 2030 عملیاتی خواهد شد. اما با این همه پنهانکاری، تفکیک واقعیت از تخیل دشوار است. چه چیزی صرفاً تبلیغات است و چه چیزی واقعاً در آسمانها پرواز میکند؟ در ادامه، پنج شایعه جذاب درباره جت افسانهای دارکاستار SR-72 آورده شده است.
جت دارکاستار SR-72 میتواند با سرعت 6 ماخ (یا بیشتر) پرواز کند
یکی از ادعاها درباره SR-72 این است که میتواند به سرعت 6 ماخ یا حتی بالاتر برسد. این سرعت دو برابر سریعتر از هواپیمای قبلی خود، یعنی SR-71 است که حداکثر سرعت آن حدود 3.3 ماخ بود. شرکت لاکهید مارتین این عدد را تأیید نکرده است، اما اشاره مقامات Skunk Works و نویسندگان حوزه دفاعی نشان میدهد که یک موتور توربین مبتنی بر چرخه ترکیبی (TBCC) کلید دستیابی به آن است.
این سیستم از یک توربوفن برای برخاستن و پرواز زیرصوت استفاده میکند و در سرعتهای بالا به یک اسکرمجت تغییر وضعیت میدهد. این امر به بدنه جت اجازه میدهد تا در یک محدوده سرعت گسترده عملیات کند، کاری که موتورهای معمولی قادر به انجام آن نیستند.
اگر این قابلیت موفقیتآمیز باشد، توانایی سرعت 6 ماخ به معنای پیمایش قارهها در کمتر از یک ساعت خواهد بود. یک هواپیمای مافوق صوت که با چنین سرعتی حرکت میکند، تقریباً غیرممکن است که با موشکهای زمین به هوا یا رهگیرهای هدایتشونده فعلی رهگیری شود. با این حال، حرکت با این سرعت بالا چالشهای مهندسی جدی، به ویژه در مورد گرما، ایجاد میکند.
اصطکاک در سرعت 6 ماخ میتواند دمای بدنه جت را به هزاران درجه برساند. مدیریت این گرما بدون اینکه هواپیما در میانه پرواز ذوب شود، بخش بزرگی از ماجرا است که لاکهید ظاهرا روی آن کار میکند. چه SR-72 دقیقاً به 6 ماخ برسد یا فقط به آن نزدیک شود، واضح است که سرعت بسیار بالا در طراحی این پلتفرم محوری است.
جت دارکاستار SR-72، بدون سرنشین و برای شناسایی و حمله طراحی شده است
برخلاف SR-71 که صرفاً یک هواپیمای شناسایی بود، شایعه شده که SR-72 احتمالاً به عنوان یک پلتفرم پرتاب برای سلاحهای مافوق صوت، قابلیت حمله نیز دارد. همچنین انتظار میرود که این جت بدون سرنشین باشد که از نظر فنی آن را به یکی از سریعترین پهپادهای نظامی تبدیل میکند. این موضوع در ارتفاعات و سرعتهای مورد نظر منطقی است.
منابع داخلی لاکهید گفتهاند که SR-72 میتواند سلاح HSSW که یک موشک مافوق صوت در حال توسعه است را حمل کند. این امر آن را از یک هواپیمای جاسوسی غیرفعال به یک پلتفرم رزمی فعال تبدیل میکند. این جت میتواند روی اهداف در مناطق غیرقابل دسترسی نظارت کرده و سپس به آنها حمله کند، پیش از اینکه اکثر سیستمهای دفاع هوایی حتی آن را شناسایی کنند.
ارتش ایالات متحده در برنامههای مافوق صوت اخیر خود بر این مأموریت دوگانه تأکید کرده است و SR-72 کاملاً با این الگو مطابقت دارد. در تئوری، این جت میتواند شناسایی، حمله و فرار را در عرض چند دقیقه انجام دهد، در حالی که با سرعتی پرواز میکند که برای رهگیری بسیار سریع است.
نمونه اولیه جت دارکاستار SR-72 ممکن است قبلاً وجود داشته باشد
یک شایعه دیگر این است که SR-72 فقط یک خیالپردازی روی کاغذ نیست، بلکه ممکن است یک نمونه اولیه واقعی از آن قبلاً وجود داشته باشد. لاکهید مارتین هرگز به طور رسمی این موضوع را تأیید نکرده، اما این شرکت به پیشرفتهایی اشاره کرده است. در سال 2017، این شرکت ادعا کرد که موتور برای آزمایش آماده است.
این شرکت گفت که تیم مهندسی در حال ساخت یک مدل نمایشی است و یک نمونه اولیه میتواند در اوایل دهه 2020 پرواز کند. این جدول زمانی به طرز مشکوکی با اولین نمایش تخیلی دارکاستار SR-72 در فیلم Top Gun: Maverick در سال 2022 همخوانی دارد. لاکهید مستقیماً با فیلمسازان برای ساخت ماکت Darkstar همکاری کرد و از اصول طراحی واقعی و حتی برخی سختافزارهای نمونه اولیه استفاده نمود.
- جنگنده SR-72 Darkstar؛ پاسخ مافوقصوت آمریکا به تهدیدهای روسیه و چین
- افشای جزئیات ترسناک جدید از جنگنده مرموز SR-72 آمریکا
- هواپیمای جاسوسی SR-72 آمریکا؛ تهدیدی که چین و روسیه نمیتوانند مهار کنند
این مدل چنان متقاعدکننده به نظر میرسید که گفته میشود چین یک ماهواره را برای عکس گرفتن از آن تغییر موقعیت داده است. چندین تحلیلگر دفاعی گمان میکنند که آن مدل چیزی بیش از یک وسیله صحنه بود و ممکن است جایگزینی برای یک هواپیمای واقعی باشد که تحت آزمایشهای طبقهبندیشده قرار دارد. در حالی که هنوز هیچ مدرک محکمی وجود ندارد، تعداد نشانههای همگرا به این نکته اشاره دارد که SR-72 چیزی فراتر از یک داستان تخیلی است. سؤال این نیست که آیا واقعی است، بلکه این است که تا چه اندازه پیشرفت کرده است.
این جت از مواد خاصی برای مقابله با گرمای شدید استفاده میکند
برای پرواز با سرعتهای مافوق صوت، یک جت باید با دماهایی مقابله کند که اکثر بدنه آن را نابود میکند. اینجا جایی است که شایعات SR-72 بسیار فنی میشوند. هواپیمای SR-71 از تیتانیوم برای مقاومت در برابر دماهای بالای بدنه استفاده میکرد، اما پرواز با سرعت 6 ماخ میتواند دماهایی بالاتر از بلکبرد ایجاد کند. به همین دلیل، کارشناسان معتقدند که SR-72 از مواد پیشرفتهای مانند کامپوزیتهای کربن استفاده میکند. این مواد نه تنها در برابر گرما مقاومت میکنند، بلکه به دفع آن نیز کمک میکنند و از شکست ساختاری جلوگیری مینمایند.
احتمالاً لاکهید مارتین از یکی از دو روش استفاده میکند: رویکرد سازه گرم با موادی مانند تیتانیوم، یا مفاهیم سازه سرد مانند کاشیهای شاتل. پرواز با سرعت بالا همچنین پنهانکاری را به چالش میکشد. پوششهای جاذب رادار معمولاً در برابر گرما تخریب میشوند. بنابراین طراحی پنهانکاری در SR-72 احتمالاً به جای پوششهای شکننده، بر شکلدهی و ادغام مواد تمرکز دارد.
بقای پرواز با سرعت 6 ماخ بیشتر به مهندسی هوشمندانه مربوط است تا صرفاً قدرت خام و این دقیقاً همان پازلی است که Skunk Works به حل آن معروف است. لاکهید در پست وبلاگ اصلی خود درباره این مفهوم، گفت که وسیله نقلیه پروژه DARPA HTV-2 (یک گلایدر مافوق صوت که به دمای 3500 درجه فارنهایت و حداکثر سرعت 20 ماخ رسید) درسهایی را ارائه داد که به طراحی SR-72 کمک کرد.
نیروی هوایی آمریکا میخواهد این جت تا دهه 2030 عملیاتی شود
آخرین شایعه درباره جت جنگنده دارکاستار SR-72 مربوط به سرعت یا پنهانکاری آن نیست، بلکه درباره آینده SR-72 است. گزارشهای متعددی نشان میدهد که نیروی هوایی ایالات متحده میخواهد این پلتفرم تا اوایل دهه 2030 عملیاتی شود.
این یک هدف بلندپروازانه است. پرواز مافوق صوت برای دههها توسعهدهندگان را با دهها شکست آزمایشی و چالشهای طراحی آزار داده است. اما این جدول زمانی با آنچه لاکهید مارتین در اظهارات گذشته خود گفته، مطابقت دارد: یک مدل نمایشی تا اواسط دهه 2020 و به دنبال آن یک پلتفرم کامل در عرض یک دهه. این امر با نقشه راه گستردهتر مافوق صوت نیروی هوایی آمریکا همسو است.
SR-72 به ارتش ایالات متحده یک مزیت بزرگ در نفوذ به سیستمهای پیشرفته پدافندی مانند HQ-9/10 چین یا S-400/500 روسیه میدهد. سرعت، قابلیت حمله و پتانسیل خودمختاری آن، این جت را به ابزاری ایدهآل برای واکنش سریع در فضای هوایی مورد مناقشه تبدیل میکند.
اما رسیدن به هدف 2030 مستلزم حل تمام مشکلات حلنشده در هوانوردی مافوق صوت است: پیشرانه، مواد، کنترل پرواز، مدیریت حرارتی و موارد دیگر. این یک اتفاق دشوار است، اما غیرممکن نیست. لاکهید قبلاً آزمایشهای موتور در مقیاس کوچک را تکمیل کرده است. اگر این آزمایشها با موفقیت مقیاسپذیر شوند و بودجه دستنخورده باقی بماند، SR-72 میتواند مخربترین هواپیمای نظامی از زمان پرواز بلکبرد اصلی باشد.
0 نظرات