در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

اخبار را از ChatGPT و Gemini می‌بینید؟ شاید باید تجدید نظر کنید

آیا اخبار روزمره خود را از ChatGPT و Gemini پیگیری می‌کنید؟ تحقیقات جدید نشان می‌دهد که شاید زمان آن رسیده که در این شیوه تجدید نظر جدی داشته باشید. دستیارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Gemini به سرعت در حال تبدیل شدن به منابعی کلیدی برای دریافت اطلاعات هستند. اما بررسی‌های اخیر بین‌المللی نشان‌دهنده چالش‌های ...

آیا اخبار روزمره خود را از ChatGPT و Gemini پیگیری می‌کنید؟ تحقیقات جدید نشان می‌دهد که شاید زمان آن رسیده که در این شیوه تجدید نظر جدی داشته باشید.

دستیارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Gemini به سرعت در حال تبدیل شدن به منابعی کلیدی برای دریافت اطلاعات هستند. اما بررسی‌های اخیر بین‌المللی نشان‌دهنده چالش‌های جدی در دقت و صحت اخبار ارائه شده توسط این ابزارها است. یافته‌ها حاکی از آن است که اعتماد مطلق به اطلاعات خبری تولید شده توسط هوش مصنوعی می‌تواند کاربران را به سمت داده‌های نادرست هدایت کند. این موضوع اهمیت بازبینی و توسعه رویکردهای جدید برای افزایش اعتبار محتوای هوش مصنوعی را برجسته می‌سازد.

دستیارهای هوش مصنوعی به‌سرعت در حال تبدیل شدن به منبعی برای دسترسی به اطلاعات هستند، اما یک گزارش جدید که توسط بی‌بی‌سی و اتحادیه پخش اروپا هماهنگ شده، پرده از مشکل جدی در صحت داده‌های آن‌ها برداشته است. این مطالعه نشان می‌دهد که اتکا به این ابزارها برای دریافت اطلاعات خبری می‌تواند منجر به گمراهی شود.

دستیارهای هوش مصنوعی و مشکلات در ارائه اخبار

مطالعه‌ای جامع که توسط بی‌بی‌سی و اتحادیه پخش اروپا (EBU) در ۱۴ زبان و ۱۸ کشور انجام شد، بیش از ۳۰۰۰ پاسخ از ابزارهای هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی، مایکروسافت کوپایلوت، گوگل جمنای و پرپلکسیتی را بررسی کرد. نتایج این تحقیق نشان داد که ۴۵ درصد از تمام پاسخ‌ها دارای مشکلاتی اساسی بودند. از این میان، ۳۱ درصد مشکلات منبع‌یابی و ۲۰ درصد نیز عدم دقت در اطلاعات داشتند. دستیار هوش Gemini با ۷۶ درصد پاسخ‌های دارای مشکل، عمدتاً به دلیل نقص یا ضعف در منبع‌یابی، بدترین عملکرد را از خود نشان داد.

بیشتر بخوانید

پیامدهای اتکا به هوش مصنوعی برای اخبار

نحوه ارائه پاسخ توسط چت‌بات‌ها اغلب حالتی قطعی و موثق دارد که این تصور را ایجاد می‌کند که اطلاعات آن کاملاً بررسی و ویرایش شده‌اند، در حالی که ممکن است این‌طور نباشد. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که گزارش مؤسسه رویترز در سال ۲۰۲۵ تخمین می‌زند که ۷ درصد از مصرف‌کنندگان آنلاین اخبار، هم‌اکنون از دستیارهای هوش مصنوعی برای دریافت اطلاعات استفاده می‌کنند و این آمار در میان افراد زیر ۲۵ سال به ۱۵ درصد می‌رسد. این ابزارها با لحنی بسیار روان اشتباهات خود را بیان می‌کنند که باعث می‌شود تشخیص نادرستی آن‌ها دشوار باشد.

راهکارها و توصیه‌ها برای مصرف‌کنندگان اخبار

با توجه به این مشکلات، سواد رسانه‌ای و نظارت مستمر بر خروجی‌های هوش مصنوعی ضروری است. اتحادیه پخش اروپا و شرکایش یک بسته راهنمای سواد هوش مصنوعی با عنوان جعبه‌ابزار یکپارچگی اخبار در دستیارهای هوش مصنوعی منتشر کرده‌اند. این جعبه‌ابزار با هدف کمک به توسعه‌دهندگان و روزنامه‌نگاران، بهترین شیوه‌های پاسخ‌دهی هوش مصنوعی و نوع خطاهایی که کاربران باید به آن‌ها توجه کنند را مشخص می‌سازد. در حال حاضر، توصیه می‌شود هنگام استفاده از دستیارهای هوش مصنوعی برای دریافت اخبار، همیشه منابع خود را بررسی کنید و به منابع معتبر و قابل‌اعتماد پایبند باشید.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات

آخرین نظرات