محبوبیت بالای سری آیفون 17، جایگاه اپل را در بازار جهانی موبایل به شکل قابل توجهی تقویت کرده است. دادههای جدید IDC نشان میدهد که این موفقیت، سهم بازار اپل را در سهماههی سوم سال به 18.2 درصد رسانده و این شرکت را در یک قدمی سامسونگ با سهم 19 درصدی قرار داده است. این رقابت نزدیک در حالی شکل میگیرد که اپل با فروش 58.6 میلیون دستگاه، رشد سالانهی 2.9 درصدی را تجربه کرده و سامسونگ نیز با فروش 61.4 میلیون گوشی، رشد 6.3 درصدی داشته است. این آمار نشاندهندهی یک پیروزی استراتژیک برای اپل است که توانسته در بازار گوشیهای پرمیوم، سهم بیشتری را از آن خود کند.
IDC این موفقیت را حاصل ترکیبی از سه عامل میداند. اولین عامل، نوآوری مستمر در سختافزار و نرمافزار است که باعث میشود هر نسل جدید از آیفون، از جمله محصولی که بسیاری آن را بهترین گوشی اپل مینامند، برای کاربران جذابیت داشته باشد. اما دو عامل دیگر که به گفتهی تحلیلگران IDC نقشی حیاتی ایفا میکنند، استراتژیهای مالی هوشمندانه هستند. برنامههایی مانند «iPhone Upgrade Program» و طرحهای تعویض (Trade-in) تهاجمی، «موانع خرید» را برای مصرفکنندگان از بین برده و فرآیند ارتقا به یک گوشی جدید با قیمت نزدیک به 2,000 دلار را بسیار سادهتر کردهاند.
نبیلا پوپال، مدیر تحقیقات IDC، این رویکرد را «استادی در هنر نوآوری» توصیف میکند که فراتر از ویژگیهای فنی دستگاه است. او میگوید این شرکتها توانستهاند دستگاههای پیشرفته را با مدلهای مالی خلاقانه ترکیب کنند تا تصمیم برای ارتقا به یک انتخاب «بدیهی» تبدیل شود. این استراتژی هوشمندانه به اپل اجازه داده تا در یک اقتصاد نه چندان ایدهآل، فروش خود را افزایش داده و فاصلهی خود با رقیب اصلیاش را به کمترین حد ممکن برساند. پیشی گرفتن پیشفروش آیفون 17 از نسل قبلی، گواهی بر موفقیت این رویکرد است و نشان میدهد که اپل برای تصاحب جایگاه اول بازار، برنامهریزی دقیقی دارد.
منبع: 9To5Mac
نوشته سهم بازار اپل به لطف آیفون ۱۷ در یکقدمی سامسونگ قرار گرفت اولین بار در دیجیکالا مگ. پدیدار شد.
0 نظرات