در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

اولین خودروی هیدروژنی تولید انبوه بی‌ام‌و تا سال ۲۰۲۸ از راه می‌رسد

بی‌ام‌و رسماً تأیید کرد اولین خودروی هیدروژنی تولید انبوه خود را تا سال ۲۰۲۸ عرضه می‌کند. این خودرو که بر پایه شاسی بلند محبوب X5 ساخته می‌شود، نشان‌دهنده تعهد جدی این شرکت به فناوری سلول‌های سوختی است. بی‌ام‌و در حال آماده‌سازی برای عرضه اولین خودروی هیدروژنی بی‌ام‌و با قابلیت تولید انبوه تا سال ۲۰۲۸ است. ...

بی‌ام‌و رسماً تأیید کرد اولین خودروی هیدروژنی تولید انبوه خود را تا سال ۲۰۲۸ عرضه می‌کند. این خودرو که بر پایه شاسی بلند محبوب X5 ساخته می‌شود، نشان‌دهنده تعهد جدی این شرکت به فناوری سلول‌های سوختی است.

بی‌ام‌و در حال آماده‌سازی برای عرضه اولین خودروی هیدروژنی بی‌ام‌و با قابلیت تولید انبوه تا سال ۲۰۲۸ است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این مدل بر پایه شاسی بلند محبوب BMW X5 توسعه خواهد یافت، اما عرضه آن به زیرساخت‌های سوخت‌گیری در بازارهای مختلف محدود خواهد بود.

تاریخچه بی‌ام‌و در دنیای هیدروژن

اگرچه بی‌ام‌و این مدل را «اولین» خودروی هیدروژنی تولید انبوه خود می‌نامد، اما سابقه این شرکت در زمینه فناوری هیدروژن به اواخر دهه ۱۹۷۰ بازمی‌گردد. در سال ۱۹۷۹، این شرکت یک سدان BMW 520 (مدل E12) را با پیشرانه هیدروژن مایع بازطراحی کرد. آزمایش‌های بعدی روی نسل‌های E23 و E32 از خودرو سدان سری ۷ نیز انجام شد.

در سال ۲۰۰۰، تعداد محدودی از خودروهای سری ۷ با سلول‌های سوختی هیدروژنی (FCEV) تولید شدند که با کاپوت شفاف برای نمایش فناوری، یک تور جهانی را برگزار کردند. در سال ۲۰۱۵ نیز یک مدل مفهومی بر پایه سری ۵ با هدف ارائه «عملکرد اسپرت، راحتی رانندگی و برد طولانی» معرفی شد. جدیدترین تلاش این شرکت، ناوگان آزمایشی شاسی بلند iX5 بود که در سال ۲۰۲۳ تولید شد.

اکنون گزارش‌ها تأیید می‌کنند که نسل جدید شاسی بلند BMW X5 که بر پایه پلتفرم Neue Klasse ساخته می‌شود، با انواع پیشرانه‌ها از جمله بنزینی، دیزلی، پلاگین هیبرید، تمام الکتریکی و هیدروژنی عرضه خواهد شد. انتظار می‌رود نسخه هیدروژنی این مدل، همان خودروی تولید انبوه موعود برای سال ۲۰۲۸ باشد.

نسل جدید پیشرانه با همکاری تویوتا

بی‌ام‌و تأیید کرده که در حال ساخت اولین نمونه‌های اولیه این خودروهای هیدروژنی است. این مدل‌ها به نسل سوم فناوری سلول سوختی این شرکت مجهز خواهند شد. این همکاری با تویوتا ریشه‌ای عمیق دارد:

  • نسل اول: سیستم محرکه سلول سوختی که در سدان هیدروژنی سری ۵ در سال ۲۰۱۵ استفاده شد، از تویوتا قرض گرفته شده بود.
  • نسل دوم: ناوگان آزمایشی شاسی بلند iX5 از سیستمی استفاده می‌کرد که توسط خود بی‌ام‌و توسعه یافته بود، اما سلول‌های سوختی آن را تویوتا تأمین می‌کرد.
  • نسل سوم: پیشرانه جدید به‌طور مشترک توسط تویوتا و بی‌ام‌و توسعه یافته و اکثر قطعات آن توسط بی‌ام‌و در کارخانه Steyr تولید می‌شود.

این فناوری جدید برای کاربردهای تجاری و سواری جریان اصلی طراحی شده است. سیستم کلی ۲۵ درصد فضای کمتری اشغال می‌کند و چگالی توان بالاتری دارد. این پیشرانه با قابلیت سازگاری با پلتفرم‌های مختلف توسعه یافته که نشان می‌دهد هر دو خودروساز تا پایان دهه جاری مدل‌های هیدروژنی بیشتری عرضه خواهند کرد.

نمونه‌های اولیه در مونیخ مونتاژ می‌شوند، اما تولید انبوه از سال ۲۰۲۸ در کارخانه گروه بی‌ام‌و در Steyr اتریش آغاز خواهد شد. با این حال، عرضه این خودروی هیدروژنی به بازارهایی محدود می‌شود که زیرساخت سوخت‌گیری مناسب دارند، چرا که وضعیت ایستگاه‌های هیدروژن در کشورهایی مانند آمریکا همچنان یک چالش بزرگ است.

بیشتر بخوانید

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات

آخرین نظرات