در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

پهپاد بالگردی مفهومی بوئینگ رونمایی شد؛ دیگر به خلبان‌ها نیازی نیست

بوئینگ از کانسپت پهپاد بالگردی بدون سرنشین CxR خود پرده برداشت که می‌تواند ناوگان بالگردی ارتش آمریکا را پشتیبانی کند و به خلبان‌ها دیگر نیازی نباشد. این گام بزرگ، نشان‌دهنده تغییر مسیر ارتش به سمت سامانه‌های هوایی بدون سرنشین است. شرکت بوئینگ در کنفرانس انجمن ارتش ایالات متحده (AUSA) که در واشنگتن برگزار شد، مفهوم ...

بوئینگ از کانسپت پهپاد بالگردی بدون سرنشین CxR خود پرده برداشت که می‌تواند ناوگان بالگردی ارتش آمریکا را پشتیبانی کند و به خلبان‌ها دیگر نیازی نباشد. این گام بزرگ، نشان‌دهنده تغییر مسیر ارتش به سمت سامانه‌های هوایی بدون سرنشین است.

شرکت بوئینگ در کنفرانس انجمن ارتش ایالات متحده (AUSA) که در واشنگتن برگزار شد، مفهوم جدیدی از یک پهپاد بالگردی بدون سرنشین با قابلیت چرخش بال (Tiltrotor) را رونمایی کرد. این طرح مفهومی با نام CxR، پاسخی به رویکرد فزاینده نظامی به سمت استفاده از پهپادها و هواگردهای بدون سرنشین است که به‌طور بالقوه می‌تواند نقش مهمی در عملیات‌های رزمی و حمل‌و‌نقل ارتش آمریکا ایفا کند.

CxR: دستیار هوایی جدید ارتش آمریکا

کانسپت CxR بوئینگ یک دستیار هوایی بدون سرنشین با قابلیت برخاست و فرود عمودی (VTOL) است که برای همراهی و پشتیبانی از ناوگان بالگردهای ارتش آمریکا طراحی شده است. کریس اسپیتس، مهندس ارشد بخش بالابری عمودی بوئینگ، اظهار داشت که تقاضای زیادی برای مأموریت‌های شناسایی، نظارت، هدف‌گیری و حمله وجود دارد و CxR گزینه‌ها و انعطاف‌پذیری جدیدی را در نحوه انجام این مأموریت‌ها فراهم می‌آورد. این پهپاد از دستاوردهای برنامه هواگردهای رزمی مشترک نیروی هوایی و همچنین برنامه پهپاد همپرواز MQ-28 Ghost Bat برای نیروی هوایی سلطنتی استرالیا الهام گرفته است.

CxR در رده پهپادهای گروه پنج قرار می‌گیرد و وزنی بین ۲۲۶۷ تا ۳۱۷۵ کیلوگرم و قابلیت حمل ۴۵۳ تا ۹۰۷ کیلوگرم محموله را خواهد داشت. این طرح پس از آن معرفی می‌شود که ارتش آمریکا برنامه هواپیمای شناسایی تهاجمی آینده خود را سال گذشته لغو کرد و دلیل آن را چرخش به سمت سیستم‌های بدون سرنشین عنوان کرد. اسپیتس تأکید کرد که CxR با الزامات FARA همسو است اما با هزینه و مقرون‌به‌صرفگی به مراتب بهتر.

طراحی ساده‌سازی شده و ایمن‌تر

تصاویر رندر CxR نمایی مشابه با هواپیمای سرنشین‌دار V-22 Osprey بوئینگ را نشان می‌دهد. با این حال، اسپیتس اشاره کرد که برخلاف V-22 که سابقه حوادث و مشکلات طولانی‌مدت در گیربکس و موتور دارد، CxR با یک موتور توربین گاز واحد کار خواهد کرد. وی توضیح داد: «این معماری رویکردی ساده‌سازی‌شده خواهد داشت. ما سیستم پیشرانه را مرکزی خواهیم کرد تا مجموعه‌ای بسیار ساده از شفت‌های محرک و گیربکس‌ها داشته باشیم که نیرو را به روتورها منتقل کنند.» این طراحی به منظور افزایش قابلیت اطمینان و کاهش پیچیدگی‌های فنی صورت گرفته است.

رقابت در بازار پهپادهای عمودپرواز

رقبای بوئینگ نیز در حال توسعه پروژه‌های جاه‌طلبانه بدون سرنشین خود هستند. هفته گذشته، شرکت سیکورسکی، زیرمجموعه لاکهید مارتین نیز پهپاد عمودپرواز با بال دوار خود با نام NOMAD را معرفی کرده است. این شرکت همچنین یک بالگرد UH-60L بدون خلبان را در کنفرانس AUSA برای مأموریت‌های حمل بار بدون سرنشین رونمایی کرد که نشان‌دهنده اوج‌گیری رقابت در این حوزه است.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات

آخرین نظرات