آیا موتور خودروهای جنسیس با پیشرانههای هیوندای یکسان هستند؟ این پرسش مهمی است که پاسخ آن به درک بهتر جایگاه برند لوکس جنسیس کمک میکند.
برند جنسیس (Genesis) در سال ۲۰۱۵ از شرکت مادر خود، هیوندای (Hyundai)، جدا شد تا بهعنوان بازوی لوکس آن فعالیت کند. با این حال، بسیاری از اجزای اصلی خودرو، از جمله موتورها، همچنان ریشههای مشترکی دارند.
ریشه مشترک موتورهای جنسیس و هیوندای
موتور خودروهای جنسیس توسط شرکت مادر، هیوندای، تولید میشوند؛ درست مانند موتورهایی که برای خودروهای هیوندای و کیا (Kia) ساخته میشوند. این رویکرد برای صرفههای مقیاس (economies of scale) حیاتی است و به سودآوری شرکت کمک میکند. به همین دلیل، خودروهای جنسیس نیز در همان کارخانههای تولیدی هیوندای ساخته میشوند. این همکاری موجب شد تا در سال ۲۰۲۳، فروش جهانی جنسیس به یک میلیون دستگاه برسد و در سال ۲۰۲۴، ۷۴,۹۳۰ دستگاه تنها در ایالات متحده به فروش برسد.
موتورهای اختصاصی و فناوریهای نوین در خودروهای جنسیس
با وجود ریشههای مشترک، برخی موتورها بهطور اختصاصی برای خودروهای جنسیس طراحی و مورد استفاده قرار میگیرند. این پیشرانهها شامل موتورهای V6 توئین توربوشارژ ۳.۳ لیتری و ۳.۵ لیتری هستند که در مدلهای احتراق داخلی خط تولید جنسیس به کار رفتهاند. در بخش خودروهای برقی نیز گروه هیوندای از یک پلتفرم مشترک برای شاسیبلندهای برقی (EV) خود استفاده میکند. احتمالا خودروهای برقی جنسیس خروجی توان بیشتری نسبت به همتاهای هیوندای یا کیا خود خواهند داشت تا تفاوت برند لوکس جنسیس و قیمت بالاتر آن حفظ شود.
جنسیس در حال توسعه موتورهای با فناوری پیشرفتهای است که آن را از پیشرانههای معمولیتر هیوندای و کیا متمایز میکند. یکی از این موتورها، پیشرانه 3.5T e-SC است؛ یک موتور V6 ۳.۵ لیتری که هم توربوشارژر و هم سوپرشارژر برقی را در خود جای داده است. این پیشرانه از یک سیستم برقی ۴۸ ولتی و یک استارتر/ژنراتور هیبریدی خفیف (mild hybrid) استفاده میکند تا با تامین توان الکتریکی در سرعتهای پایین، شتاب را افزایش دهد و از طریق ترمز احیاکننده باتری خود را شارژ کند.
موتور 3.5T e-SC مجموعا ۴۰۹ اسب بخار قدرت و ۵۴۹ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و سطح پالایش آن طراحی شده تا از موتور V8 تنفس طبیعی ۵ لیتری تائو (Tau) که قبلا در خودروهای لوکس سطح بالای جنسیس استفاده میشد، فراتر رود.
0 نظرات