«تومونوبو ایتاکاگی»، بازیساز سرشناس ژاپنی و از طراحان کلیدی در شکلگیری بازیهای اکشن و مبارزهای مدرن، در سن ۵۸ سالگی درگذشت. خبر مرگ ایتاگاکی توسط خانوادهی او در فیسبوک خودش منتشر شده است. ایتاگاکی را بیشتر بهخاطر خلق بازیهای مبارزهای «زنده یا مرده» (Dead or Alive)، بازآفرینی بازیهای اکشن «نینجا گایدن» و همچنین تاسیس استودیوی اکشنساز «تیم نینجا» میشناسیم.
تومونوبو ایتاگاکی کار خود را بهعنوان یک طراح و برنامهنویس در اوایل دههی نود میلادی در شرکت بازیسازی «تکمو» (Tecmo) شروع کرد. با این حال طولی نکشید تا طبق درخواست مدیران تکمو و برای رقابت با سری بازیهای مبارزهای «ویرچوا فایتر»، دست به ساخت یک بازی مبارزهای کاملا جدید بهنام «زنده یا مرده» زد.
اولین شمارهی بازیهای زنده یا مرده در سال ۱۹۹۶ برای آرکید «سگا مدل ۲» در استودیویی تازه تاسیس و با رهبری خود ایتاگاکی ساخته و عرضه شد؛ استودیویی که در ابتدا «تیم شمارهی ۳ تکمو» نام داشت و در سال ۱۹۹۹ و در نتیجهی کیفیت بسیار بالای بازیهایشان از سمت تکمو بهعنوان بهترین استودیوی آنها شناخته شد و به «تیم نینجا» تغییر نام داد.
ایتاگاکی از همان ابتدایی که ساخت اولین شمارهی زنده یا مرده را بهدست گرفت، دشمنی بزرگی را با سری بازیهای «تکن» (Tekken) راه انداخت؛ تا جایی که معتقد بود تکن بدترین بازی دنیاست و یک بار در مصاحبهای گفت که تکن ۱ تا تکن ۵ به ترتیب بدترین بازیهایی هستند که تابهحال ساخته شدهاند.
با این حال، «کاتسوهیرا هارادا» که از تکن ۳ به بعد زمام این مجموعه را بهدست داشت، چند سال پیش طی بازگویی داستانی طولانی از رفتوآمدهای خود با ایتاگاکی گفت که رفتار ایتاگاکی تمام مدت نمایشی بوده است.
با اینکه اولین شمارهی زنده یا مرده پایهریزی بسیار خوبی برای مجموعه میکند، اما Dead or Alive 2 است که همه چیز را نه فقط برای این مجموعه، بلکه برای کل بازیهای مبارزهای تغییر میدهد. بازی Dead or Alive 2 چه از نظر مکانیکها و طراحی و چه از نظر گرافیک و قدرت فنی، همین حالا هم عالی بهنظر میرسد. زمانی که Dead or Alive 2 در سال ۱۹۹۹ عرضه شد، هیچ بازی دیگری کیفیت آن را نداشت.
همان سال که Dead or Alive 2 عرضه شد و تیم نینجا با نام جدید خود کارش را شروع کرد، ایتاگاکی هم تصمیم گرفت تا سری بازیهای قدیمی «نینجا گایدن» شرکت تکمو را زنده کند. او ساخت یک بازی مدرن اکشن را برای آرکید شروع کرد، سپس پلتفرم آن را به سگا دریمکست تغییر داد، اما طولی نکشید که سگا از تجارت کنسول خارج شد و پشتیبانی از دریمکست را رها کرد و پروژهی نینجا گایدن ایتاگاکی هم به پلیاستیشن ۲ کوچ کرد.

بازی Dead or Alive 2 سال ۱۹۹۹.
با این حال، پس از معرفی کنسول ایکسباکس از سوی مایکروسافت، کنسولی که از لحاظ سختافزاری از همهی کنسولهای زمان قویتر بود، ایتاگاکی تصمیم میگیرد تا ساخت نینجا گایدن را به کنسول ایکسباکس منتقل کند.
از این جا بهبعد، تمام بازیهای تیم نینجا و ایتاگاکی به ساختههای انحصاری ایکسباکس تبدیل میشوند. شمارههای بعدی Dead or Alive و Ninja Gaiden و حتی بازیهای فرعی مثل والیبال ساحلی Dead or Alive تا لحظهی خروج ایتاگاکی در ابتدای همگی بهشکل انحصاری برای ایکسباکس ساخته میشدند. ایتاگاکی میگفت که او میتواند نهایت قدرت یک کنسول را بیرون بکشد و بازی را با توجه به قدرتهای آن کنسول بسازد.

بازی نینجا گایدن ۱.
به همین دلیل هم ایتاگاکی اعتقادی به کنسولهایی مثل «پیاسپی» نداشت و میگفت بازیهایی که برای پیاسپی طراحی میشوند، بهتر است برای کنسولهای خانگی ساخته شوند. او این عقیدهاش را با طراحی یک بازی نینجا گایدن برای نینتندو دیاس نشان داد که اکشن آن کاملا با صفحهی لمسی بازی میشد.
ایتاکاگی بسیار بازیساز عجیبی بود. او معتقد بود که بازیها باید بالاترین سطح از تعامل را داشته باشند و از نظر کنترل هم در سریعترین زمان ممکن به فشردن کلید از سمت بازیکننده عکسالعمل نشان دهند. او به همین دلیل از بازیهایی مثل «شمشیر آسمانی» (Heavenly Sword) بدش میآمد و گفته بود که بخشهای کلیدزنی (QTE) در این بازی اصلا طراحی خوبی نداشته، اما در مقابل کلیدزنی خوب هم داریم که در بازی Genji: Dawn of the Samurai از نظر او به شکلی درست پیاده شده بود. او در ادامهی همین موضوع گفته بود که بازیهایی مثل «متال گیر سالید ۲» و «فاینال فانتزی ۱۰» سطح تعاملی که او در ذهنش داشت را نداشتند.

تومونوبو ایتاگاکی و کاتسوهیرو هارادا.
در مقابل تنفر از سری بازیهای تکن، ایتاگاکی همیشه احترام زیادی به سری بازیهای «ویرچوا فایتر» میگذاشت، اما نهایتا میگفت که سری بازی خودش یعنی Dead or Alive از ویرچوا فایتر بهتر است. (که تنها نظر درست استاد در زندگیاش بود.)
پس از کارگردانی نینجا گایدن ۲ در سال ۲۰۰۸ بود که در نتیجهی یک پروندهی تعرض جنسی، ایتاگاکی در ابتدا رتبههای سازمانی خود را از دست داد و نهایتا هم از تیم نینجا جدا شد.
آخرین ساختهی ایتاگاکی در استودیوی جدیدی که به نام «والهالا» تاسیس کرده بود، در سال ۲۰۱۵ به صورت انحصاری برای کنسول نینتندو Wii U عرضه شد. شکست این بازی اکشن به نام Devil’s Third نهایتا منجر به تعطیلی استودیوی جدید ایتاگاکی شد و تا همین امروز که خبر مرگ او را میشنویم، او بازی دیگری نساخت.
ساعتی پس از اعلام خبر مرگ ایتاگاکی، استودیوی تیم نینجا طی پیغامی رسمی به موسس خود ادای احترام کرد و نوشت:
«بسیار از درگذشت اولین رهبر تیم نینجا، تومونوبو ایتاگاکی، ناراحت شدهایم. فلسفهها و خلاقیتی که ایتاگاکی-سان با خود آغاز کرد را ادامه خواهیم داد و بازیهایی خواهیم ساخت که گیمرها از آن لذت ببرند. عمیقا از نسبتا به درگذشت او ابراز ناراحتی میکنیم. از طرف همهی اعضای تیم نینجا.»

تصویری که خانوادهی ایتاگاکی امروز منتشر کردند. تنها تصویر رسمی او بدون عینک دودی.
نوشته تومونوبو ایتاگاکی، خالق سری بازیهای «زنده یا مرده»، در سن ۵۸ سالگی درگذشت اولین بار در دیجیکالا مگ. پدیدار شد.
0 نظرات