در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

حواله کیا اسپورتیج وارداتی روی دست فروشندگان باد کرد

همزمان با محرومیت کوشا خودرو از دریافت وجه تکمیلی برای کیا اسپورتیج وارداتی، حواله این خودرو با افت ارزش و خریدار در بازار مواجه شده است. با عنایت به آخرین اخبار خودرو، شرکت کوشا خودرو با محرومیت از عرضه محصولات جدید مواجه شده است. این تصمیم که در پی تخلفات این شرکت در ایفای تعهدات ...

همزمان با محرومیت کوشا خودرو از دریافت وجه تکمیلی برای کیا اسپورتیج وارداتی، حواله این خودرو با افت ارزش و خریدار در بازار مواجه شده است.

با عنایت به آخرین اخبار خودرو، شرکت کوشا خودرو با محرومیت از عرضه محصولات جدید مواجه شده است. این تصمیم که در پی تخلفات این شرکت در ایفای تعهدات پیشین خود، به ویژه در زمینه تحویل خودروهای وارداتی اتخاذ گردیده، پیامدهای گسترده‌ای برای خریداران و بازار خودرو به همراه داشته است.

محور اصلی این پرونده، به تأخیر طولانی در تحویل خودروهای کیا اسپورتیج و افزایش غیرمنتظره و قابل توجه ۱.۲ میلیارد تومانی قیمت این مدل بازمی‌گردد. این اقدام کوشا خودرو با واکنش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مواجه شده است. این سازمان با ورود جدی به ماجرا، نظارت‌های پسینی خود را بر عملکرد این شرکت آغاز کرده تا از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان جلوگیری به عمل آورد.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، کوشا خودرو نه تنها از حق عرضه مدل‌های جدید وارداتی خود محروم شده، بلکه از دریافت هرگونه وجه تکمیلی از خریداران کیا اسپورتیج نیز منع گردیده که به دنبال این تصمیمات، ارزش حواله‌های کیا اسپورتیج به شدت سقوط کرده است و خریداری نیز ندارد.

فهرست مطالب

سقوط آزاد قیمت حواله کیا اسپورتیج وارداتی

شرکت کوشا خودرو، واردکننده رسمی محصولات کیا در ایران که پیش‌تر نامش با مجموعه‌ای از چالش‌ها و نارضایتی‌های گسترده مشتریان عجین شده بود، بار دیگر به کانون توجهات بازگشته است. تازه‌ترین اقدام این شرکت که به تشدید این نارضایتی‌ها انجامیده، افزایش قابل توجه قیمت کیا اسپورتیج مربوط به قراردادهای منعقده در اسفند ماه 1403 است.

در تاریخ 9 مرداد ماه سال جاری، کوشا خودرو به شکلی غیرمنتظره اقدام به اعلام افزایش قیمت کیا اسپورتیج برای مشتریانی کرد که قراردادهای تکمیل وجه خود را در اسفند سال گذشته نهایی کرده بودند. این افزایش قیمت که طبق اظهارات مشتریان معترض بالغ بر 1 میلیارد و 200 میلیون تومان برآورد می‌شود، موجی از بهت و اعتراض را در میان خریداران برانگیخته است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که انتظار می‌رفت با توجه به سیاست‌های اخیر دولت در خصوص کاهش تعرفه خودروهای وارداتی و همچنین تثبیت نسبی و حتی کاهش نرخ ارز در مقایسه با فروردین ماه سال جاری، قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی سیر نزولی یا لااقل ثابتی را تجربه کند.

یکی از مشتریان متضرر اسپورتیج با ابراز نگرانی شدید از وضعیت پیش‌آمده در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اقدام کوشا خودرو را خلاف قانون، اخلاق و اصول مشتری‌مداری توصیف کرده است. وی با تأکید بر اینکه این اعتراضات نماینده جمع کثیری از خریداران کیا اسپورتیج است، از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده است تا فوراً به این موضوع ورود کرده و نسبت به حل و فصل این مناقشه به نفع مصرف‌کنندگان اقدام کند.

بیشتر بخوانید

در واکنش به موج گسترده شکایات مردمی و با توجه به حساسیت موضوع، سازمان حمایت نیز به این پرونده ورود کرده است. یک مقام مسئول از این سازمان تأیید کرده است که پس از دریافت شکایات متعدد درباره قیمت‌گذاری بالای کیا اسپورتیج 1500 توربو، این سازمان به طور رسمی از شرکت کوشا خودرو خواسته است تا کلیه مدارک و مستندات مربوط به نحوه تعیین قیمت این خودرو را به منظور بررسی دقیق و شفاف‌سازی ارائه دهد. نکته حائز اهمیت این است که تا زمان تکمیل فرآیند بررسی‌های سازمان حمایت و اتخاذ تصمیم نهایی، دریافت وجه تکمیلی از خریداران به طور موقت متوقف شده است.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی برخی منابع، حواله کیا اسپورتیج وارداتی حتی با قیمت ناچیز ۱۰۰ میلیون تومان نیز خریداری ندارند. این وضعیت، نگرانی‌های جدی را برای افرادی که پیشتر اقدام به ثبت‌ نام و خرید این خودرو کرده بودند، ایجاد کرده و سرنوشت سرمایه‌گذاری آن‌ها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

چرا واردات خودرو در ایران به بن‌بست رسیده است؟

مسئله واردات خودرو در ایران، سال‌هاست که به یک گره کور در صنعت خودروسازی کشور تبدیل شده است. این معضل همچون کلافی سردرگم، با وعده‌های بی‌شمار و پوچ مسئولان بارها و بارها امید کاذب را به مصرف‌کنندگان تزریق کرده است. وعده‌هایی که نه تنها هیچ‌گاه به سرانجام نرسیده‌اند، بلکه تنها به آشفتگی بیشتر بازار خودرو دامن زده و در نهایت، در سایه بی‌تدبیری‌ به فراموشی سپرده شده‌اند. این چرخه معیوب نه تنها به ضرر واردکنندگان و تولیدکنندگان است، بلکه بیش از هر چیز مصرف‌کننده نهایی را در موقعیتی آسیب‌پذیر قرار داده است.

از دیدگاه واردکنندگان خودرو ریشه بسیاری از مشکلات و تأخیرها، نه در سوءمدیریت داخلی شرکت‌ها، بلکه در سیاست‌گذاری‌های ناکارآمد و موانع دولتی نهفته است. آن‌ها معتقدند که قوانین متغیر، بخشنامه‌های ناگهانی و رویه‌های پیچیده اداری، عملاً صنعت واردات خودرو را به بن‌بست کشانده است. در میانه این آشفته‌بازار، واردکنندگان با چالش‌های بی‌شماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند که موانع ثبت سفارش یکی از برجسته‌ترین آن‌هاست. بسیاری از فعالان این صنعت بارها از فرآیند پرپیچ‌وخم، غیرشفاف و زمان‌بر ثبت سفارش گلایه کرده‌اند؛ فرآیندی که امکان برنامه‌ریزی بلندمدت و پایبندی به تعهدات را از آن‌ها سلب می‌کند.

شاید در این میان، برخی واردکنندگان با وجود تمامی محدودیت‌ها و مشکلات موجود توانسته‌اند تعهدات خود را تا حدودی عملی کنند و خودروها را تحویل دهند. اما این استثناها هرگز نمی‌توانند پرده‌ای بر چهره واقعی ناکارآمدی سیستماتیک این ساختار معیوب و پر از اشکال بکشند.

ریشه این مشکلات، چه ناشی از سوءمدیریت داخلی شرکت‌ها، چه نتیجه سیاست‌گذاری‌های کلان دولتی یا ترکیبی از هر دو باشد، نتیجه آن یکسان است و مصرف‌کننده ایرانی قربانی اصلی این چرخه معیوب از سیاست‌گذاری‌های نادرست و سوءمدیریت است. متأسفانه اغلب اوقات، پس از ماه‌ها و حتی سال‌ها شکایت بی‌شمار مردم و تشدید نارضایتی‌ها سرانجام یک نهاد دولتی از راه می‌رسد و با وعده‌های پیگیری، ظاهر امر را حفظ می‌کند.

اما این وعده‌ها در بسیاری از موارد، نه تنها گره از این کلاف سردرگم باز نمی‌کند، بلکه تنها بر زخم خریداران نمک می‌پاشد. توقف فرآیندها، جلوگیری از عرضه خودروها و تداوم تأخیرهای بی‌پایان برای تحویل خودروها راه حل ریشه‌ای نیستند. برعکس، این اقدامات تنها بحران موجود را تعمیق می‌بخشد و به جای حل مسئله، آن را به فاز دیگری از بلاتکلیفی و نارضایتی می‌کشاند.

سرگذشت تلخ کیا اسپورتیج در بازار ایران

زمانی بود که شرکت در سامانه یکپارچه و دستیابی به حواله خودروهای وارداتی برای بسیاری از متقاضیان ایرانی با سودهای نجومی در بازار سیاه همراه بود. اما امروز، این رؤیا به کابوسی مالی بدل شده است. یکی از بارزترین این موضوعات، سقوط آزاد ارزش حواله کیا اسپورتیج وارداتی کوشا خودرو است. این حواله‌ها که تنها در سال گذشته، تا سقف یک میلیارد تومان در بازار سیاه به دلیل تقاضای کاذب و هیجان‌زدگی معامله می‌شدند، اکنون به دلیل بدقولی‌های فاحش کوشا خودرو در تحویل به‌موقع و افزایش‌های بی‌منطق و غیرقانونی قیمت‌ها، حتی با یک‌دهم ارزش سابق خود نیز خریداری ندارند.

همچنین بخوانید

کیا اسپورتیج، خودرویی که در گذشته جایگاه ویژه‌ای در بازار ایران داشت و به دلیل کیفیت و طراحی خود مورد استقبال قرار گرفته بود، اکنون به نمادی از قربانی شدن در این بحران بدل شده است. این خودرو قربانی بی‌کفایتی عرضه‌کنندگان و نتیجه سیاست‌گذاری‌های غیرشفاف و متغیر است. خریداران امروز، دیگر تنها به نام یک خودرو توجه نمی‌کنند و تجربیات تلخ گذشته به آن‌ها آموخته است که به دنبال شرکتی قابل اعتماد هستند که خدمات پس از فروش مطمئن و پایبندی به تعهدات را تضمین کند.

اما کوشا خودرو، با عملکرد بسیار نامناسب خود در بدو شروع ارتباط با مصرف‌کنندگان و پیش از تحویل حتی یک خودرو، نه تنها تمامی این اعتماد را به طور کامل نابود کرده، بلکه به کل زنجیره واردات خودرو و اعتبار سایر شرکت‌های واردکننده نیز لطمه‌ای جبران‌ناپذیر وارد آورده است.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات