شاید ندانید اما مخترع وانت، گوتلیب دایملر، همان فردی است که موتورسیکلت را نیز ابداع کرد و مسیر را برای شکلگیری حمل و نقل مدرن هموار ساخت.
تاریخچه وانت با نام گوتلیب دایملر، مهندس و مخترع آلمانی گره خورده است که با نوآوریهای خود نهتنها دنیای موتورسیکلت، بلکه عرصه وسایل نقلیه تجاری را نیز متحول کرد. پیش از آنکه وانتهای امروزی به بخش جداییناپذیری از زندگی روزمره تبدیل شوند، ایده یک خودروی باری موتوری، یک رویا به حساب میآمد.
گوتلیب دایملر، پیشگام موتورسیکلت و مخترع وانت
گوتلیب دایملر در سال ۱۸۸۵ میلادی، «رایتواگن» را ساخت که بهعنوان اولین موتورسیکلت واقعی جهان شناخته میشود. این دوچرخ چوبی با یک موتور احتراق داخلی تکسیلندر کار میکرد. اما دایملر به همین اکتفا نکرد و یک دهه بعد، در سال ۱۸۹۶، همان فناوری موتور را برای ساخت اولین کامیون جهان بهکار برد
این کامیون، که پیشگام وانتهای مدرن بود، در ابتدا شبیه یک گاری اسبکش با موتور به نظر میرسید. موتور دوسیار «ققنوس» (Phoenix) با توان ۴ اسب بخار در عقب خودرو قرار داشت و نیروی آن از طریق تسمه به محور عقب منتقل میشد. دایملر برای اثبات قابلیتهای این کامیون، آن را در یک کارخانه آجرپزی مورد آزمایش قرار داد.
تکامل اولیه کامیونهای دایملر و ورود به بازار جهانی
کامیونهای اولیه دایملر بهسرعت از ماشینهایی آزمایشی به ابزارهای کاری عملی تبدیل شدند. در سال ۱۸۹۸، دایملر و مایباخ موتور را از عقب به زیر صندلی راننده منتقل کردند و سپس آن را در جلوی خودرو قرار دادند که این چیدمان، همراه با گیربکس چهارسرعته و شفت طولی، پایه و اساس کامیونهای مدرن را تشکیل داد. دایملر همچنین از سیستم احتراق مغناطیسی بوش استفاده کرد و رادیاتور را نیز بازطراحی نمود که این تغییرات، قابلیت اطمینان و خروجی قدرت را به شکل چشمگیری بهبود بخشید.
- پیکاپ ایسوزو دی مکس وی کراس Commercial با امکانات بیشتر و فضای بار بزرگتر معرفی شد
- دوج پاور واگن کلاسیک؛ این اولین پیکاپ آفرودی واقعی جهان است
- اولین پیکاپ کاترپیلار معرفی شد؛ ترکیب دیانای بولدوزر با راحتی خودرو سواری
اولین کامیون دایملر ماهها در یک کارخانه آجرپزی در هایدنهایم آزمایش شد تا نقاط ضعف آن شناسایی و برطرف شوند. پس از اثبات کارایی، این کامیون بهسرعت مورد توجه بینالمللی قرار گرفت. اولین خریدار از انگلستان بود و تا سال ۱۹۰۱، یک کامیون دایملر در یک رقابت آزمایشی در لیورپول، از رقبای بخارمحور خود پیشی گرفت و ثابت کرد که احتراق داخلی، آینده حملونقل است.
دایملر همچنین کامیون خود را در سال ۱۸۹۸ به نمایشگاه جهانی پاریس آورد که با استقبال گستردهای روبرو شد. در ایالات متحده، دایملر با شرکت اشتاینوی و پسران (Steinway & Sons) برای ساخت موتور و وسایل نقلیه در نیویورک همکاری کرد و بین سالهای ۱۸۹۹ تا ۱۹۰۵، برنامه تولید کامیونهای دایملر از وانتهای سبک به کامیونهای سنگین با ظرفیت بار تا پنج تن گسترش یافت. کارل بنز نیز در سال ۱۹۰۰ خط تولید کامیونهای خود را راهاندازی کرد و به این ترتیب، بنیاد کامیونهای مدرن تکمیل شد.
فورد و محبوبیت وانت در آمریکا
در حالی که دایملر پایههای صنعت کامیون را در آلمان بنا نهاد و بعدها شرکت مرسدس بنز را تأسیس کرد، وانت به شکلی که آمریکاییها میشناسند، با هنری فورد به اوج رسید. فورد در سال ۱۹۲۵، اولین وانت تولید کارخانهای جهان را با نام فورد مدل تی راناوت با بدنه وانت معرفی کرد. این مدل که تنها ۲۸۱ دلار قیمت داشت و با یک بخش بار عرضه میشد، در سال اول بیش از ۳۰ هزار دستگاه فروخت و به اولین وانت مقرونبهصرفه با تولید انبوه تبدیل شد.
این نوآوری، مدل تی را به ستون فقرات مناطق روستایی آمریکا تبدیل کرد. مدلهای بعدی مانند دوج پاور واگن و ویلیس جیپ بازار را فراتر از مزارع گسترش دادند و با معرفی سیستم چهارچرخ متحرک، کاربردپذیری بیشتری را پس از جنگ جهانی دوم برای غیرنظامیان به ارمغان آوردند. امروزه، وانتهایی مانند فورد F-150 بیش از چهار دهه پرفروشترین خودرو در ایالات متحده باقی ماندهاند و نسخههای برقی مانند F-150 لایتنینگ (F-150 Lightning) این میراث را ادامه میدهند.
0 نظرات