آفرود سواری و هیجان بیپایانش طرفداران زیادی دارد. در این مقاله به بررسی ارزانترین خودروهای آفرود مدل ۲۰۲۵ میپردازیم که با قیمتهایی رقابتی در بازار جهانی عرضه میشوند.
با وجود افزایش چشمگیر قیمت خودروهای جدید در بازار جهانی، همچنان گزینههایی برای علاقهمندان به طبیعتگردی و مسیرهای صعبالعبور وجود دارد. یافتن یک خودرو آفرودی ارزان قیمت که کیفیت و توانایی لازم را داشته باشد، چالشی بزرگ است. اما برخی از برندهای مطرح جهانی، مدلهای پایه آفرودی را با قیمتی مقرونبهصرفه ارائه میکنند. این خودروها ثابت میکنند که برای لذت بردن از ماجراجویی نیازی به بودجههای کلان نیست، هرچند که این مطلب برای مخاطب ایرانی تنها حسرت به دنبال خواهد داشت، اما به هر حال، اطلاع از قیمت خودروهای این لیست، خالی از لطف نیست.
۱۰ مدل از ارزانترین خودروهای آفرود سال ۲۰۲۵
در ادامه به معرفی ۱۰ مدل از ارزانترین خودروهای آفرود میپردازیم که برای مدلهای ۲۰۲۵ (و در برخی موارد ۲۰۲۶) با احتساب هزینه حمل، در بازار جهانی عرضه میشوند:
۱۰. شورولت کلورادو تریل باس (Chevrolet Colorado Trail Boss): ۴۲٬۴۹۵ دلار
مدل ۲۰۲۶ شورولت کلورادو تریل باس با قیمت پایه ۴۲٬۴۹۵ دلار، جایگاه دهم این فهرست را به خود اختصاص داده است. این پیکاپ سایز متوسط، به تعلیق آفرود با افزایش ارتفاع ۵ سانتیمتری، لاستیکهای ۳۲ اینچی مناسب همه مسیرها، جعبه دنده کمکی دو سرعته و محافظهای زیر بدنه مجهز است که آن را به گزینهای مناسب برای آفرودرهای اقتصادی تبدیل میکند.
۹. فورد برانکو اسپرت بدلندز (Ford Bronco Sport Badlands): ۴۲٬۱۱۰ دلار
فورد برانکو اسپرت مدل ۲۰۲۵، به ویژه نسخه آفرودی بدلندز با قیمت ۴۲٬۱۱۰ دلار، در جایگاه نهم قرار دارد. این مدل کراساوور کوچکتر، با لاستیکهای تمامآفروود، صفحات فلزی محافظ، سیستم Trail Control و هفت حالت رانندگی مختلف با نام G.O.A.T. (به معنی عبور از هر نوع مسیر)، قابلیتهای آفرود قابل توجهی را ارائه میدهد.
۸. فورد برانکو (Ford Bronco): ۴۱٬۹۹۰ دلار
فورد برانکو قدرتمندتر و اصیلتر مدل ۲۰۲۵، در نسخه پایه دو درب، با قیمتی معادل ۴۱٬۹۹۰ دلار، از مدل اسپرت بدلندز ارزانتر است. این خودرو با موتور ۲.۳ لیتری اکوبوست ۴ سیلندر با ۳۰۰ اسب بخار قدرت، سیستم چهار چرخ محرک قابل انتخاب، تعلیق آفرود، لاستیکهای استاندارد ۳۰ اینچی و دربهای قابل جدا شدن، یک آفرودر تمامعیار محسوب میشود.
۷. نیسان فرانتیر پرو-ایکس (Nissan Frontier Pro-X): ۴۰٬۲۶۵ دلار
پیکاپ سایز متوسط نیسان فرانتیر پرو-ایکس مدل ۲۰۲۶، با قیمت ۴۰٬۲۶۵ دلار، گزینهای برای آن دسته از علاقهمندان به آفرود است که به دنبال خودرویی کمی مقرونبهصرفهتر هستند. این مدل ۲WD با لاستیکهای آفرود، قطعات تعلیق آفرود Bilstein، قلابهای بکسل قرمز رنگ و گلگیرهای برجستهتر، یک حس و حال کلاسیک را با قابلیتهای آفرود ترکیب میکند.
۶. تویوتا تاکوما تیآردی پریرانر (Toyota Tacoma TRD PreRunner): ۴۰٬۱۱۵ دلار
تویوتا تاکوما تیآردی پریرانر مدل ۲۰۲۵، با قیمت ۴۰٬۱۱۵ دلار، ششمین خودرو آفرودی ارزان قیمت این لیست است. این مدل دیفرانسیل عقب (RWD) به دیفرانسیل عقب قفلشونده الکترونیکی، لاستیکهای ۳۲ اینچی BFGoodrich مناسب تمام مسیرها و افزایش ارتفاع تعلیق جلو مجهز شده است. تاکوما با موتور توربوشارژ چهار سیلندر خود، ترکیبی از دوام و کارایی را ارائه میدهد.
۵. جیپ گلادیاتور (Jeep Gladiator): ۴۰٬۰۹۵ دلار
جیپ گلادیاتور مدل ۲۰۲۵ با قیمت ۴۰٬۰۹۵ دلار در جایگاه پنجم قرار میگیرد. نسخه پایه اسپرت این پیکاپ، با موتور V6 پنتااستار، ۲۵.۴ سانتیمتر فاصله از سطح زمین، لاستیکهای ۳۲ اینچی، اکسلهای سنگین Dana 44 در جلو و عقب، جعبه دنده کمکی دو سرعته و سه صفحه محافظ زیر بدنه عرضه میشود. گلادیاتور همچنین توان یدککشی (۳٬۴۹۲ کیلوگرم) و ظرفیت بار (۷۸۲ کیلوگرم) بالایی در کلاس خود دارد.
۴. سوبارو فارستر وایلدنس (Subaru Forester Wilderness): ۳۹٬۸۳۵ دلار
سوبارو فارستر وایلدنس مدل ۲۰۲۶، با قیمت ۳۹٬۸۳۵ دلار، چهارمین گزینه ارزانقیمت برای آفرود است. این مدل، علاوه بر سیستم چهار چرخ محرک متقارن استاندارد سوبارو، از لاستیکهای تمامآفروود، سیستم خنککننده بهبود یافته و تعلیق ارتقاء یافته با ۹.۳ اینچ (۲۳.۶ سانتیمتر) فاصله از سطح زمین بهره میبرد که آن را برای مسیرهای ناهموار آماده میکند.
۳. سوبارو کراسترک وایلدنس (Subaru Crosstrek Wilderness): ۳۵٬۲۱۵ دلار
سوبارو کراسترک وایلدنس مدل ۲۰۲۶، با قیمت ۳۵٬۲۱۵ دلار، سومین خودرو آفرود ارزانقیمت در این لیست است. این نسخه با سیستم چهار چرخ محرک متقارن، ۹.۳ اینچ (۲۳.۶ سانتیمتر) فاصله از سطح زمین (مشابه فارستر وایلدنس)، گیربکس و تعلیق بلندتر، لاستیکهای آفرود و محافظهای سبک شاسیبلند، قابلیتهای آفرود قابل قبولی را در یک پکیج اقتصادی ارائه میدهد.
۲. جیپ کامپس تریلهاوک (Jeep Compass Trailhawk): ۳۴٬۳۹۰ دلار
جیپ کامپس تریلهاوک مدل ۲۰۲۵، با قیمت ۳۴٬۳۹۰ دلار، در جایگاه دوم این فهرست قرار دارد. این مدل، که نسخه آفرودی کامپس معمولی است، به نسبت کراسترک کمی ارزانتر است. تریلهاوک شامل نسبت خزش ۲۰:۱، افزایش ارتفاع تعلیق به میزان ۲.۵ سانتیمتر، کنترل فرود از تپه، صفحات محافظ زیر بدنه، لاستیکهای آفرود و قلابهای بکسل قرمز رنگ میشود. همچنین توان یدککشی ۹۰۷ کیلوگرم و قابلیت عبور از آب تا عمق ۴۸ سانتیمتر را دارد.
۱. جیپ رنگلر (Jeep Wrangler): ۳۴٬۰۹۰ دلار
جیپ رنگلر مدل ۲۰۲۵، که به نوعی نماد آفرودهای ارزان و در دسترس است، با قیمت پایه ۳۴٬۰۹۰ دلار، ارزانترین خودرو آفرود جدیدی است که میتوانید خریداری کنید. این مدل پایه اسپرت دو درب، زوایای حمله، فرار و شکست عالی (۴۰.۸، ۱۸.۴ و ۲۵ درجه) و ۲۵.۴ سانتیمتر فاصله از سطح زمین را ارائه میدهد. اکسلهای صلب Dana، جعبه دنده کمکی دو سرعته، قلابهای بکسل و صفحات محافظ زیر بدنه نیز بخشی از پکیج استاندارد رنگلر هستند. مانند رقیبش برانکو، میتوانید دربها و سقف آن را جدا کنید و برای سال ۲۰۲۵، قفلها و شیشههای برقی به صورت استاندارد عرضه میشوند.
تضاد تلخ: خودروهای آفرود ارزان جهانی و واقعیت بازار ایران
با وجود معرفی ۱۰ مدل از ارزانترین خودروهای آفرود در بازار جهانی، نگاهی به وضعیت این خودروها در ایران حکایت از تضادی تلخ دارد. در حالی که در سایر نقاط جهان میتوان با بودجهای کمتر از ۴۰ هزار دلار صاحب یک آفرودر توانمند و باکیفیت از برندهای معتبر مانند جیپ، تویوتا یا فورد شد، شهروندان ایرانی به دلیل محدودیتهای شدید واردات خودرو، از دسترسی به این گزینههای مقرونبهصرفه محروم هستند.
این محدودیتها باعث شده تا خودروهایی که در بازار جهانی “ارزانترین” نام میگیرند، در ایران یا به هیچ وجه وارد نشوند و یا در صورت ورود (عمدتاً از طریق کانالهای غیررسمی یا با قیمتهای فضایی)، با ارقامی به مراتب بالاتر از قیمت واقعیشان و حتی فراتر از توان خرید عموم مردم عرضه شوند. این وضعیت نه تنها حق انتخاب را از مصرفکنندگان سلب میکند، بلکه بازار خودروهای داخلی و مونتاژی را نیز با چالشهای جدی روبرو ساخته است.
نکته قابل تأمل و تأسفبار اینجاست که با بودجهای معادل یا حتی کمتر از قیمت جهانی همین آفرودرهای خوشنام، خریداران ایرانی مجبور به انتخاب خودروهای چینی میشوند که اگرچه برخی از آنها امکانات رفاهی مناسبی ارائه میدهند، اما از نظر کیفیت ساخت، دوام، قابلیتهای آفرود واقعی و اصالت برند، قابل مقایسه با گزینههای معرفی شده در این مقاله نیستند. این مقایسه تلخ، عمق نابرابری و عدم شفافیت در سیاستگذاریهای خودرویی کشور را آشکار میسازد و حسرتی عمیق را برای علاقهمندان به طبیعتگردی و آفرود بر جای میگذارد که باید به جای جیپ و تویوتا، با خودروهایی با تواناییهای محدودتر به دل طبیعت بزنند.
0 نظرات